Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

10 tips bij een droge of jeukende hoofdhuid

Ellen Dekker

Ellen

MSc. Gezondheid & Gedrag 29 nov. 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20246 min. leestijd

Een droge en jeukende hoofdhuid is een veelvoorkomend probleem dat veel ongemak geeft. Heb je geen idee wat je hiertegen kunt doen en zit je met je handen in het haar? In dit blog geven we je 10 tips om dit probleem te verhelpen.

Lees verder onder de afbeelding

10 tips bij een droge of jeukende hoofdhuid

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat is een gezonde hoofdhuid?
  • Oorzaken van een droge of jeukende hoofdhuid
  • 11 tips voor een droge of jeukende hoofdhuid
  • Tot slot

Wat is een gezonde hoofdhuid?

Met allerlei verzorgingsproducten zien we erop toe dat onze huid en haren goed verzorgd worden, maar daarbij raakt de huid op onze hoofd vaak in de vergetelheid. Zonde, want deze verdient net zoveel aandacht. Een gezonde hoofdhuid is namelijk essentieel voor de conditie van je haar.
Maar wat zijn de kenmerken van een gezonde hoofdhuid? We zetten ze op een rijtje:

  • Een licht zure pH-waarde. Een pH-waarde tussen de 4,5 en 5,5 is het streven. Deze omgeving voorkomt de groei van bacteriën en schimmels, ondersteunt de talgproductie en zorgt voor glad haar.

  • Evenwichtige talgproductie. De talgklieren produceren natuurlijke oliën (sebum) die nodig zijn om het haar te hydrateren en te beschermen. Te veel talg kan leiden tot een vette hoofdhuid, terwijl te weinig talg kan resulteren in een droge huid.

  • Goede hydratatie. Een gezonde hoofdhuid is goed gehydrateerd, wat betekent dat er voldoende vocht aanwezig is om uitdroging te voorkomen. Te droog kan leiden tot jeuk, schilfering en ongemak.

  • Goede doorbloeding. Een goede bloedcirculatie is cruciaal voor de toevoer van voedingsstoffen en zuurstof naar de haarzakjes. Dit bevordert de groei van sterk, glanzend haar.

Wil jij meer weten over hoe de huid is opgebouwd? Lees dan ons blog over de functie van de huid.

Hoofdhuid uit balans? Zo herken je het

Door een verstoring in de natuurlijke pH-waarde, talgproductie, doorbloeding of hydratatie raakt de huid uit balans en wordt het gevoelig. Een gevoelige hoofdhuid kan zich uiten door:

  • Droog of vettig
  • Irritatie of jeuk
  • Roodheid
  • Schilfers
  • Korstjes
  • Bultjes

Bekijk ook onze blogs met tips voor een vette huid of droge huid.

Oorzaken van een droge of jeukende hoofdhuid

Om een disbalans te verhelpen is het belangrijk om te weten wat de achterliggende oorzaak is van het probleem. Verschillende factoren kunnen een rol spelen:

  • Haarproducten. In synthetische shampoos, conditioners of stylingproducten zitten vaak agressieve stoffen zoals sulfaten, parabenen en siliconen. Kies daarom voor natuurlijke shampoos.

  • Stress. Een verhoogd cortisol niveau in het lichaam kan zorgen voor een verstoorde  talgproductie.1

  • Schommelende hormonen. Hormonen hebben invloed op de talgproductie. Zo stimuleert progesteron de aanmaak van talg en zorgt oestrogeen voor een afname ervan.2

  • Een ongezonde leefstijl. Door slechte voedingskeuzes, te weinig water drinken en roken ontvang je te weinig voedingsstoffen.

  • Erfelijkheid. Een defect in de buitenste beschermlaag van de huid zorgt ervoor dat irriterende stoffen makkelijker kunnen binnendringen.

  • Te vaak en te heet wassen. Wanneer je je haar dagelijks wast, vermindert de bescherming doordat de natuurlijke vetlaag verdwijnt. 

  • Bepaalde weersomstandigheden. Door blootstelling aan zon, warmte, wind en kou kan er irritatie en beschadiging optreden.

11 tips bij een droge of jeukende hoofdhuid

Wat te doen bij een verstoorde hoofdhuid? Belangrijk is om de natuurlijke balans van je hoofdhuid te bevorderen. Dit kun je met de volgende tips doen:

1. Gebruik natuurlijke haarproducten

Wanneer je een synthetische shampoo gebruikt, is het beter om over te stappen op een natuurlijke shampoo zonder agressieve stoffen. Kijk eventueel naar een speciale shampoo voor een droge en gevoelige hoofdhuid op natuurlijke basis. Ook andere haarproducten zoals conditioner, verf, mousse en gel bevatten vaak irriterende stoffen.

Meer weten over het effect van sulfaten en parabenen? Lees dan ons blog over natuurlijke shampoo.

2. Pak stress aan

Zorg voor meer rust en ontspanning in de dagelijkse hectiek. Maak een wandeling in de natuur, lees een goed boek, dans in de kamer op jouw favoriete muziek of doe aan mediteren of yoga.

Bekijk ons eerder verschenen blog voor 10 tips die je kunnen helpen bij het leren omgaan met stress.

3. Voed je hoofdhuid van binnenuit

Onze hoofdhuid heeft de juiste voedingsstoffen nodig om gezond te blijven. Zo zijn de nutriënten vitamine A (lever, wortel), zink (oester, pompoenpitten) en omega 3-vetzuren (vette vis) betrokken bij de talgproductie.3,4Antioxidanten uit groente en fruit – zoals flavonoïden, polyfenolen, vitamine C en vitamine E – beschermen de hoofdhuid tegen schade door vrije radicalen. Daarnaast kan het verstandig zijn om suikers te vermijden en te kiezen voor langzame koolhydraten.

Bekijk ook onze andere blogs biotine en haar en 9 tips om minder suiker te eten.

4. Drink voldoende water

Hydratatie is belangrijk voor een goede vochtbalans en essentieel bij een droge hoofdhuid. Water is het beste medicijn om de vochtbalans op peil te houden.

Hoeveel water je per dag moet drinken, lees je in een eerder geschreven blog.

5. Vermijd contact met warmte

Douche niet te warm en vermijd warmte van haardrogers en stylingapparaten dicht op de hoofdhuid. Gebruik eventueel de laagste hittestand van het apparaat en droog alleen je haarpunten. 

6. Slaap op een kussensloop van bamboe

Een kussensloop van bamboe is lichter, zachter en gladder dan een kussensloop van katoen. Hierdoor is er ‘s nachts sprake van minder wrijving en irritatie. Bovendien onttrekt bamboe minder vocht aan de hoofdhuid.

7. Was je haar niet te vaak, maar ook niet te weinig

Het beste is om je haar zo'n twee tot drie keer per week te wassen met lauwwarm water. Je haar wassen is belangrijk om opgehoopte talg en resten verzorgingsproducten uit te wassen zodat de haarzakjes niet verstopt raken en irritatie geven.

8. Beperk blootstelling aan de zon en kou

Bescherm je hoofdhuid bij warm weer tegen de zon door een hoed op te zetten. Draag in de winter een muts om je hoofdhuid te beschermen tegen de kou. 

9. Geef jezelf een hoofdhuid massage

Een hoofdhuid massage zorgt voor een betere doorbloeding en stimuleert de talgklieren om je hoofdhuid te beschermen en gezond te houden. Je kunt je hoofdhuid masseren met je handen of met een speciale hoofdhuid massage borstel. Je hoofdhuid scrubben kun je beter niet doen. Wees ook voorzichtig met het borstelen van je haar.

10. Draag je haar zoveel mogelijk los

Door het strak vastmaken van je haar in een staart of knot kan het haar niet goed ademen, raakt het beschadigd en kan je hoofdhuid geïrriteerd raken.

Tot slot

Wanneer je last hebt van je hoofdhuid is het belangrijk om maatregelen te nemen. Met bovenstaande tips kun je al een heel eind komen. Houd er wel rekening mee dat de hoofdhuid tijd nodig heeft om te herstellen. Helpen deze tips niet of worden de klachten erger, dan is het verstandig om aan een deskundige advies te vragen. 

Advies nodig over je huid?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Pondeljak N, Lugović-Mihić L. (2020). Stress-induced Interaction of Skin [...], Hormones, and Neurotransmitters. Clinical Therapy.
  2. Elsaie, M. L. (2016). Hormonal treatment of […]: an update. Clinical, Cosmetic and Investigational Dermatology, 9, 241-248.
  3. Podgórska, Aleksandra, et al. (2021). [...] and Intake of Selected Dietary Nutrients—A Summary of Information. [...], 9(6)
  4. Cervantes, J., Eber, A. E., Perper, M., Nascimento, V. M., Nouri, K., & Keri, J. E. (2018). The role of zinc in the treatment of […]: A review of the literature. Dermatologic Therapy, 31(1), e12576.