Vitakruid
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Droge huid van binnenuit behandelen: 5 tips

Ilona de Vries

Ilona

Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut 29 nov. 2022Bijgewerkt: 7 feb. 20236 min. leestijd

Een trekkerige, droge huid komt relatief veel voor, met name tijdens de koude en gure wintermaanden. Gelukkig zijn er genoeg dingen die jij kunt doen een om je huid soepel en goed gehydrateerd te houden. In dit artikel bespreken wat een droge huid veroorzaakt en geven we tips hoe je een droge huid van binnenuit kunt behandelen.

Bezoek ook ons gezondheidsdoel huid voor meer voedings- en leefstijltips met betrekking tot de huid.

Lees verder onder de afbeelding

Droge huid van binnenuit behandelen: 5 tips

Onderwerpen in dit artikel

  • Onze huid in het kort
  • Waardoor ontstaat een droge huid?
  • Oorzaken van een droge huid
  • Tips om een droge huid van binnenuit te behandelen
  • Tot slot

Onze huid in het kort

De huid bestaat uit drie lagen, de opperhuid, lederhuid en het onderhuids bindweefstel. Onze huid heeft voornamelijk een beschermende functie. Het is namelijk de barrière die ons lichaam beschermt tegen invloeden van buitenaf. Daarnaast reguleert het je lichaamstemperatuur, handhaaft het je vochtbalans en werkt het als schokdemper voor je vitale organen.

In ons eerder geschreven blog lees je alles over de functie van de huid.

De huid heeft voldoende voeding en hydratatie nodig om goed te kunnen functioneren. Vandaar dat voedingsstoffen zoals vet en eiwitten samenwerken met vitaminen en mineralen om de huid soepel, stevig en gehydrateerd te houden. 

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Waardoor ontstaat een droge huid?

De buitenste laag van de huid bestaat uit dode huidcellen ingebed in een mengsel van natuurlijke oliën die worden gemaakt door onderliggende levende huidcellen. Deze natuurlijke huidoliën, ook bekend als sebum of talg, zorgen ervoor dat het water in ons lichaam niet verdampt.

Daarnaast voorkomen ze ook dat irriterende stoffen het lichaam kunnen binnendringen. Zowel de talg als dode huidcellen houden een bepaalde hoeveelheid water vast die helpt de huid zacht, soepel en glad te houden. De hoeveelheid talg die jij aanmaakt is deels genetisch bepaald.

Een droge huid ontstaat wanneer er niet genoeg water in de bovenste huidlaag zit om goed te kunnen functioneren. Een van de redenen waarom dit kan gebeuren, is wanneer er te weinig beschermende oliën in de opperhuid aanwezig zijn. Hierdoor kan er meer water verdampen dan normaal.

Wanneer de huid uitdroogt, krimpt ze waardoor er kleine scheurtjes kunnen ontstaan. Dit stelt de onderliggende levende cellen van de lederhuid bloot aan lichaamsvreemde stoffen en bacteriën uit de omgeving. Een extreem droge huid kan er dus voor zorgen dat de beschermende barrièrefunctie van de huid aangetast wordt.

Het droger worden van de huid is ook het gevolg van veroudering. Zo neemt bijvoorbeeld de hoeveelheid hyaluronzuur in ons lichaam af naarmate we ouder worden, een stof die belangrijk is voor de hydratatie van de huid. Meer informatie over het innemen van hyaluronzuur lees je in een ander blog.

Een droge huid kenmerkt zich over het algemeen door:

  • Droge plekken op de huid
  • Een trekkerig gevoel
  • Jeuk
  • Huidschilfers 
  • Irritatie 
  • Een matte kleur
  • Ruwe huid
  • Rimpeltjes 

Oorzaken van een droge huid

Een droge huid kan iedereen op elk moment treffen, en meestal niet alleen het gezicht maar ook op benen of andere lichaamsdelen. Je kunt het hele jaar door een droge huid hebben of alleen tijdens koude weermaanden, wanneer de temperatuur en de luchtvochtigheid daalt. 

Andere oorzaken van een droge huid, zijn onder meer:

  • Agressieve verzorgingsproducten: Zeep, shampoo en gezichtsreinigers bevatten vaak agressieve ingrediënten die de olie op je huid grondig verwijderen. Met als resultaat een droge (gezichts)huid.
  • Slechte nutriëntinname: onze huid is ons grootste orgaan en heeft voldoende voedingsstoffen nodig om goed te functioneren. Zorg voor een compleet voedingspatroon. 
  • Warmte: iedere warmtebron, van centrale verwarming tot open haard en houtkachel, kan de luchtvochtigheid in een ruimte verlagen. Dit kan een droge huid veroorzaken.
  • Warme douche of bad: Lange, hete douches of weken in een warm bad kunnen een droge huid veroorzaken.
  • Zwemmen in zwembaden: Chloor, een veelgebruikte chemische stof in zwembaden, kan je huid uitdrogen.
  • De seizoenen: tijdens de winter daalt de luchtvochtigheid en temperatuur. Hierdoor kan je huid droger worden.
  • Medicatie: bepaalde soorten medicijnen hebben als bijwerking dat ze een droge huid kunnen veroorzaken. 

Tips om een droge huid van binnenuit te behandelen

Wat te doen tegen een droge huid? We geven vijf tips die jou helpen een droge huid van binnenuit behandelen.

1. Eet genoeg complete eiwitten

De aminozuren uit eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor onze cellen en weefsels. Eén van de belangrijkste soorten eiwit in ons lichaam is collageen.

Collageen neemt maar liefst 30 procent van het totale eiwit in je lichaam in beslag. Het wordt gevonden in onder andere onze huid.1  Hier zorgt de stof onder andere voor stevigheid, elasticiteit, structuur en hydratatie.

Collageen vind je onder andere in grasgevoerd rundvlees of bottenbouillon. Andere hoogwaardige eiwitbronnen zijn biologische eieren, vette vis, gevogelte en orgaanvlees.

2. Eet wat vaker vette vis

Vette vis, zoals zalm, makreel en haring, zijn uitstekende voedingsmiddelen voor een goed gevoede huid. Het zijn rijke bronnen van omega 3-vetzuren, die belangrijk zijn voor het behoud van een soepele en gehydrateerde huid.2,3

Vette vis is daarnaast ook een bron van de in vetoplosbare vitamines A en E. Vitamine E is een belangrijke antioxidant voor je huid. Vitamine A helpt de huid gezond te houden.4

3. Eet de regenboog

De kleuren van onze groenten en fruit zeggen veel over de inhoud. Het zijn namelijk de fytonutriënten die verantwoordelijk zijn voor de kleur. ‘Fyto’ staat voor ‘plant’ en ‘nutriënten’ betekent ‘voedingsstoffen’: plantaardige voedingsstoffen dus. 

Bètacaroteen uit wortel, zoete aardappel en pompoen is zo’n fytonutriënt. Bètacaroteen noemen we ook wel pro-vitamine A omdat het de voorloperstof is van de in vetoplosbare versie; vitamine A. Vitamine A helpt onder andere bij de verzorging van de huid van binnenuit. Daarbij zijn groenten en fruit over het algemeen rijk aan vitamines zoals vitamine C, wat de lichaamseigen collageenproductie ondersteunt.

4. Kom in beweging 

Wanneer je hartslag omhoog gaat, zetten je bloedvaten uit (ook wel vasodilatatie genoemd) zodat er meer bloed door je lichaam gepompt kan worden. Hierdoor verbetert de circulatie van zuurstof en voedingsstoffen door je hele lichaam, inclusief je huid. Een goed gevoede en doorbloede huid kan beter functioneren, wat uiteindelijk de huidgezondheid ten goede komt.5

5. Drink genoeg water

Wellicht een open deur, maar te weinig water drinken gaat jouw huid niet helpen in haar hydratatie. Last van droge lippen? Dat is één van de eerste tekenen dat je lichaam wel wat meer water kan gebruiken. Drink het liefst gefilterd water met een snufje Keltisch zeezout.

Lees dit blog om te weten hoeveel water je per dag moet drinken.

Tot slot

Onze huid is een goede spiegel voor hoe het er vanbinnen aan toe gaat. Heb je veel last van droge huid in gezicht of benen? Dan hopen we dat je wat hebt aan bovenstaande tips want het trekkerige gevoel en de jeuk is niet bepaald een fijn gevoel. 

Heb je een zeer droge huid waar je veel last van hebt? Dan wordt dat wellicht door een onderliggend probleem veroorzaakt. Neem dan contact op met een orthomoleculair therapeut of vraag gratis advies op maat aan.

Advies nodig over een droge huid?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

Referenties
  1. Faocd, D. O., & Kathy, L. A. (2020). Clinical […] of a Collagen Peptide Nutraceutical Drink on the Skin. J Drugs Dermatol, 19, s5-s10.
  2. Pilkington, S. M., & Rhodes, L. E. (2010). Omega-3 fatty acids and skin. In Nutrition for Healthy Skin (pp. 91-107). Springer, Berlin, Heidelberg.
  3. De Mel, D., & Suphioglu, C. (2014). Fishy business: effect of omega-3 fatty acids on zinc transporters and free zinc availability in human neuronal cells. Nutrients, 6(8), 3245-3258.
  4. Evans, J. A., & Johnson, E. J. (2010). The role of phytonutrients in skin health. Nutrients, 2(8), 903-928.
  5. Crane, J. D., MacNeil, L. G., Lally, J. S., Ford, R. J., Bujak, A. L., Brar, I. K., ... & Tarnopolsky, M. A. (2015). Exercise‐stimulated interleukin‐15 is controlled by AMPK and regulates skin metabolism and aging. Aging cell, 14(4), 625-634.