Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Hoeveel water per dag moet je drinken?

Jeanne Viet

Jeanne

R&D Officer 16 feb. 2022Bijgewerkt: 14 apr. 20226 min. leestijd

Van alles wat er in ons voedsel zit, is water nog wel het belangrijkst. Water is een kostbaar goed en staat aan de basis van alles wat leeft. Waar mensen gemiddeld drie weken zonder vast voedsel kunnen overleven, is dit voor water gemiddeld drie dagen. Maar hoeveel water of hoeveel glazen water moet je per dag drinken? In dit artikel vertellen we je alles. 

Lees verder onder de afbeelding

Hoeveel water per dag moet je drinken?

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat is water?
  • Functies van water in het menselijk lichaam
  • Te weinig water
  • Hoeveel liter water per dag drinken?
  • Tot slot

Wat is water?

Water, of H20, is een heldere kleur- en reukloze vloeistof, wat bestaat uit het molecuul waterstof (H), en een zuurstof (O). De officiële chemische naam van water is diwaterstofoxide (H20). Water is de belangrijkste stof op aarde: zonder water is geen leven mogelijk. 

Water is ook voor ons lichaam van levensbelang. Ons lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water, zo’n 60 procent. Pasgeboren baby’s bestaan zelfs voor meer dan 75 procent uit water, wat neerkomt op 3,5 liter voor een baby van 10 pond (5 kg). Gedurende het leven neemt het percentage water in ons lichaam geleidelijk af tot ongeveer 50 procent bij ouderen, wat nog altijd de helft van het lichaamsgewicht is. 

Wel is het zo dat de hoeveelheid water per persoon verschilt, dit is afhankelijk van: leeftijd, het geslacht en lichamelijke fitheid. Vrouwen hebben over het algemeen een hoger vetpercentage en een lager waterpercentage dan mannen.1 Onderstaande tabel laat zien hoe water voorkomt in ons lichaam:

VoorkomenPercentage
(van totale lichaamsgewicht)
Aantal liters
(volwassen 75 kg)
Water dat voorkomt in de lichaamscellen
(intracellulair) waar het als belangrijke
bouwstof fungeert
3022,5
Water dat voorkomt tussen de
cellen (extracellulair)
2518,75
Water dat dient als transportmiddel
in de bloedbaan en lymfevaten
53,75
Totaal6045 liter1

Functies van water in het menselijk lichaam

Dat water drinken belangrijk is, is echt een understatement. Het is namelijk als tal van functies betrokken in het menselijk lichaam, bijvoorbeeld als:

  • Bouwstof
  • Transportvloeistof
  • Lichaamstemperatuur
  • Oplosmiddel

Bouwstof

Water kun je zien als soort bouwsteen die zich opvult in cellen en weefsels. Het dient daarbij als smeermiddel bij de samenwerking van spieren en bijvoorbeeld de samentrekkende bewegingen van de maag bij de spijsvertering. Je begrijpt, zonder voldoende water verloopt de spijsvertering dan ook niet goed. 

Transportmiddel

Daarnaast is water een transportmiddel en zorgt voor het transport van en naar de cellen van voedingsstoffen, stofwisselingsproducten, afvalstoffen, hormonen, vitamines en mineralen. Water brengt de stoffen naar de juiste plek!

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Lichaamstemperatuur

De lichaamstemperatuur blijft goed in stand door voldoende water. Dit komt doordat water een sterk warmtebindend vermogen heeft én een hoge verdampingswarmte. Dat laatste wil zeggen dat er veel energie (warmte) nodig is om water te verdampen. 

Deze eigenschap van water komt goed van pas als het lichaam door intensieve arbeid of sportbeoefening veel warmte produceert of bij zeer warm weer. We gaan transpireren en het zweet, een oplossing van zouten in water, verdampt in onze huid. Hierdoor is veel warmte nodig, die onttrokken wordt aan ons lichaam, waardoor we afkoelen.

Oplosmiddel

Naast bovenstaande eigenschappen is water een belangrijk oplosmiddel voor allerlei stoffen. Stofwisselingsprocessen kunnen alleen maar goed verlopen in een waterige omgeving. De elektrolyten natrium en kalium opgelost in water zorgen voor een juiste verhouding van water in en om de cellen. Ook voor de vorming van spijsverteringssappen en voor het ‘oplossen’ van het voedsel in het spijsverteringskanaal is water onontbeerlijk.2


Hoeveel water per dag moet je drinken?

Te weinig water

Als je te weinig water drinkt, ga je daar klachten van ondervinden. Dit kunnen milde klachten zijn of ernstige klachten op lange termijn. Heb je bijvoorbeeld structureel een vochtverlies van vier tot zes procent van je lichaamsgewicht dan kan dit op lange termijn leiden tot hartproblemen en in het bijzonder tot verhoogde hartslag. Extreme uitdroging (tien procent vochtverlies) kan levensbedreigend zijn. Andere (mildere) gezondheidsproblemen kunnen zijn:

  • Dorst
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Slechte concentratie
  • Duizeligheid
  • Weinig of donkere urine
  • Droge mond
  • Verlies van eetlust
  • Slechte adem
  • Opgeblazen uiterlijk
  • Krampen in armen en benen3

Hoeveel liter water per dag drinken?

Maar hoeveel moet ik drinken? We hebben ongeveer 2 liter water per dag nodig. Via voeding krijgen we zo’n 0,5 liter binnen, vooral uit groente en fruit. Naast deze hoeveelheid vocht moeten we dus ongeveer 1,5 liter water tot ons nemen door te drinken. Dit komt neer op ongeveer 8 glazen (200 ml) water, thee, koffie of andere dranken.1

Tips om meer water per dag te drinken!

Soms kan het ingewikkeld zijn om voldoende water binnen te krijgen. Daarom hebben we een aantal tips opgesteld om je hier een handje bij te helpen:

Tip 1: neem altijd een flesje mee
Neem altijd een flesje water mee als je ergens heen gaat én zet standaard een glas water neer op je nachtkastje en op tafel tijdens het eten. Op deze manier creëer je voor jezelf een gewoonte.

Tip 2: er is meer dan water
Koffie, thee en bruisend water tellen ook mee, evenals zuivel (bijvoorbeeld melk) of zuivelvervangers (bijvoorbeeld sojamelk). 

Tip 3: maak water leuk
Maak water een stuk leuker door gesneden fruit of kruiden toe te voegen. Denk aan: munt & limoen, aardbeien en blaadjes basilicum, watermeloen en een takje munt, komkommer, citroen, gember en munt, grapefruit, citroen & limoen of bedenk zelf een leuke variatie.

Tip 4: zet een wekker
Heb je nou erg moeite om genoeg water te drinken, zet dan wekkers. Geef jezelf een reminder om een paar keer per dag te drinken en je zult merken dat je op die manier goed wordt herinnerd. Je kunt hiervoor ook speciale apps installeren op je telefoon.

Tot slot

Water drinken staat aan de basis van alles wat leeft, wat het een essentiële stof maakt voor ons. Het dient als bouwstof, als transportvloeistof, als oplosmiddel en het houdt ons lichaam op temperatuur. Per dag is het advies ongeveer 2 liter vocht binnen te krijgen. Een gedeelte komt uit voedsel – zo’n 0,5 liter – en daarnaast moet een deel rechtstreeks uit vocht komen zoals water, thee, koffie of andere dranken. Dit komt dan weer neer op 8 glazen van 200 ml, proost!

Advies nodig over water drinken?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

Referenties
  1. M. de Jong, F. (2009). Ons Voedsel. Over wat erin zit, hoe het wordt gemaakt & wat het met ons doet. Fontaine Uitgevers. Derde druk.
  2. Whitney E, Rolfes, SR & Pinna, K. (2018). Understanding normal and clinical Nutrition. Eight Edition. Wadsworth: Cengage Learning. Hoofdstuk 12.