Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Vandaag besteld, zaterdag in huis
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Hoe leer ik omgaan met stress? Deze 10 tips kunnen je helpen!

Hoe leer ik omgaan met stress? Deze 10 tips kunnen je helpen!

"Druk, druk, druk’’, wie is het niet? Je moet op tijd weg, maar je auto start niet. Je mist de trein. Je staat bij de kassa en je hebt geen saldo met pinnen. Een ruzie met je beste vriendin maalt nog door je hoofd, terwijl je ondertussen die deadline moet halen vandaag. Je to-do-lijst groeit… Hoe om te gaan met al die stress?

Inhoudsopgave

  • Gezonde en ongezonde stress
  • Gezonde stress
  • Ongezonde stress
  • Stress beheren kun je leren: 10 tips
  • Tot slot

Als je het té druk hebt, ligt stress op de loer. Stress hebben lijkt het meest gebruikte werkwoord van deze tijd! Een instant oplossing zoals één pil tegen alle vormen van stress zou ideaal zijn. Slecht nieuws: zo werkt het helaas niet. Wat dan wel? We geven je 10 tips hoe je jezelf kunt leren omgaan met stress

Gezonde en ongezonde stress

Hoe zit het ook alweer? Stress betekent letterlijk onder druk zetten. Dat is wat er gebeurt wanneer je stressgevoelens ervaart. Zodra een situatie dreigend voelt, zet ons brein twee systemen in actie. Ten eerste wordt je lichaam klaargestoomd voor actie. Deze ‘vecht- of vluchtreactie’ laat je spieren aanspannen, je hart bonzen in je keel en hierdoor gaat je hartslag omhoog. Je begint te zweten. Je bent superalert! Daarna komt er in je lijf cortisol vrij. Door dit typerende stresshormoon zet je stofwisseling een tandje bij. Simpelweg om te zorgen dat er meer energie is om de stressor (de bedreigende situatie die je stress geeft) aan te kunnen. Je kunt ‘rennen voor je leven’ als dat moet. Lang geleden was dat misschien nodig voor een leeuw die jou zag als zijn avondmaal, maar nu reageert je brein vergelijkbaar bij de confrontatie met die groep mensen in de zaal wachtend op jouw veelbelovende speech…

Gezonde stress

Een deadline, belangrijk gesprek of spannende momenten vragen nét wat meer energie, focus en kracht. De turbo moet er even op. Laat dat nou precies zijn wat je goed kunt als je stress ervaart. Deze incidentele stress-opwekkers kunnen in je voordeel werken! Een mooi vergelijk zijn je spieren. 

Je skeletspieren kunnen ontwikkelen en groeien door regelmatig een pittige krachttraining te doen. Dit geldt ook voor je stressspier. Geef deze spier regelmatig een flinke optater door stressoren aan te pakken in plaats van uit de weg te gaan. Daag jezelf met gepaste regelmaat uit en je kweekt stressbestendigheid.1 Maar pas op voor de valkuil: chronische stress! Net als in de sportschool kun je jezelf ook met stress over-trainen. En dan word je niet sterker, maar zwakker.


Ongezonde stress

Chronische stress; een killer voor je gezondheid. Te lang een hoge werkdruk is één van de meest voorkomende oorzaken van stress.3 Maar ook geldzorgen, te hoge sportprestaties, ziekte of continue relatieproblemen zijn stressoren die ons brein en lijf kunnen uitputten. Je hoofd en lichaam weten niet meer wat de ontspanning is. Stress-triggers die op de loer liggen, vind je vaak in de alledaagse hectiek. Een greep uit de overvolle hoed van stressklachten:

  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Gejaagd gevoel hebben
  • Slecht slapen
  • Verstoorde eetlust
  • Trek hebben in zoetigheid
  • Kort lontje
  • Slechte huid
  • Ontstekingen
  • Lage weerstand
  • Haaruitval
  • Darmproblemen
  • Overmatig zweten
  • Afvallen of juist aankomen
  • Hyperventilatie en benauwd zijn
  • Somberheid en depressie
 

Stress beheren kun je leren: 10 tips

Stress is universeel. Iedereen heeft het, had het en zal ooit stress hebben. Maar je beleving is uniek en persoonlijk. Voorkomen is ook in dit geval beter dan genezen. Daarom geven we je alvast 10 praktische tips om te leren omgaan met stress.

  • Hou voor jezelf een stressdagboek bij: hoe is jouw stressreactie? Zijn er dagelijks dingen die je triggeren en je systematisch een verhoogd stresslevel bezorgen? Als je ze weet, kun je leren hiermee om te gaan.
  • Is jouw glas halfvol of halfleeg? Je kunt je focussen op wat er niet goed gaat. Beter is het om te kijken wat er wél goed gaat. Daar waar jij je aandacht op richt, wordt groter en sterker.
  • Vraag je omgeving, vrienden, familie eens om advies. Wie kan je helpen als je zelf 1-2-3 geen oplossing weet? Wees niet bang om hulp in te schakelen. Lees je in, volg een cursus, maak een afspraak bij een professional. Twee weten vaak meer dan één…soms komt de oplossing uit een onverwachte hoek.
  • Eén actie is beter dan 1000 ideeën. Begin met 1 stap. De opening naar verandering. Zo komt er beweging in plaats van verdrinking in het moeras van gedachtes in die overvolle bovenkamer.

  • Adem in – adem uit! Ontspanning versus spanning is belangrijk. Binnen 10 minuten kun jij jezelf resetten en zorgen voor lucht in je hoofd. Door ademhalingsoefeningen! In ons eerder verschenen blog vind je alle tips&trics hierover.
  • Start met accepteren van de werkelijkheid.  Mensen zijn geneigd om rond een stressor een heel verhaal te fantaseren in hun hoofd: “Wat als ik nou dat had gezegd?’’ Je beleeft de situatie of het probleem steeds opnieuw in gedachten.2 Zo creëer je een extra topping van stress over de al bestaande laag. Je bent in het hier en nu. Het is zoals het is.
  • Ben je een control freak? Probeer de dingen waar je geen controle over kúnt uitoefenen, los te laten. Je hebt alleen grip op je eigen acties. Te veel nadenken geeft je brein de illusie dat je alles kunt beheersen. Dit werkt vaak averechts…
  • Leer jezelf aan om regelmatig te bewegen. Heel cliché, maar waar! Maak een wandeling, fiets of sport. Vooral in de natuur. Hele dag op kantoor? Wees creatief en zoek eens een paar work-out oefeningen die je simpel achter je bureau kunt doen. 
  • Geef je hoofd regelmatig een mentale vakantie door even helemaal niks te denken of te doen. Bijvoorbeeld door te mediteren of uit het raam te staren. Geen yogi? Daag jezelf uit. Er zijn genoeg apps om je te helpen met mediteren. De kunst zit hem in het niets doen.
  • Last but not least: kijk eens kritisch naar je voeding! Als je gestrest bent, vraagt je lijf vooral om meer energie. Want als je brein gevaar bespeurt, moet je meteen in actie kunnen komen toch? Dan heb je geen tijd om een groene quinoasalade te maken, maar kies je instinctief voor suikers en vetten: een hamburger of roze koek. Als je dit constant zou doen, creëer je een vorm van ondervoeding. Je mist je belangrijke vitamines, mineralen, vetten, eiwitten en enzymen! Dus zorg voor goede en gezonde voeding in plaats van vulling.
    ​​​​

Advies nodig over gezonde voeding?

Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.

Vraag gratis advies aan!

Tot slot

Stress is niet altijd te vermijden, helaas. Maar op tijd ontspannen zorgt voor herstel, balans en voorkomt uiteindelijk klachten. Zie stress hebben niet als druk, maar als uitdaging: omdenken dus! Leren omgaan met stress is net als tandenpoetsen; je moet het iedere dag herhalen. Oefening baart kunst!

Referenties

  1. Compernolle, T. (2009). Stress. Vriend en vijand: De aanpak van stress, thuis en op het werk. Lannoo.
  2. De Moei, F. (z.d.). Wat veroorzaakt stress?. Newstart. https://www.newstart.nl/blog/wat-veroorzaakt-stress/
  3. Health and Safety Executive. (2020). Work-related stress, anxiety or depression statistics in Great Britain. Annual Statistics. https://www.hse.gov.uk/statistics/causdis/stress.pdf


menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest