Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

8 tips die helpen tegen overmatig zweten

Rosanna Fincken

Rosanna

Schrijver Voeding & Gezondheid 2 mei 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20247 min. leestijd

Op een warme dag een sprintje trekken om je trein te halen zorgt gegarandeerd voor een bezweet voorhoofd. Maar wat nu als je snel veel zweet zonder duidelijke aanleiding? Overmatig zweten kan een behoorlijke impact hebben op jouw dagelijks functioneren. In dit artikel bespreken we wat de oorzaken zijn en geven we 8 tips tegen overmatig zweten.

Lees verder onder de afbeelding

8 tips die helpen tegen overmatig zweten

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat is zweten?
  • Overmatig zweten
  • Waarom zweet ik zoveel?
  • 8 tips tegen overmatig zweten?
  • Tot slot

Wat is zweten?

Transpiratie is de belangrijkste manier waarop ons lichaam haar temperatuur reguleert. Je lichaam scheidt vocht af via klieren en poriën in de huid, dit verdampt vervolgens waardoor je lichaam afkoelt. Zo blijft je lichaamstemperatuur op een stabiel niveau. En hoewel je het misschien niet merkt, zweet je constant.

Bij het sporten raken de spieren opgewarmd, waardoor ons lichaam meer van dit vocht produceert om af te koelen. Zonder te transpireren zou ons lichaam de overtollige warmte niet kunnen afgeven, wat in geen enkele situatie gezond zou zijn.

Wat zit er in het zweet?

  • Voornamelijk water
  • Kleine hoeveelheden natrium, kalium, calcium en magnesium. Je lichaam heeft deze elektrolyten o.a. nodig voor het aanspannen van spieren. Tijdens of na intensieve activiteiten of langdurige inspanningen is het daarom aan te raden om de elektrolyten aan te vullen.
  • Kleine hoeveelheden feromonen, stofjes die een rol kunnen spelen in onze partnerkeuze.1
  • Bacteriën, welke op onze huid groeien en verantwoordelijk zijn voor de onaangename geur.
  • Kleine hoeveelheden gifstoffen en zware metalen. Hoewel de lever en nieren het grootste deel van de ontgifting doen, voert zweet kleine hoeveelheden zware metalen en bisphenol A (BPA).2,3

Overmatig zweten

Van zweten op een warme zomerdag of tijdens een flinke work out weten we dat het een normaal gevolg is. Maar sommige mensen ervaren overmatig zweten zonder inspanning of andere duidelijke aanleiding. Constant veel transpireren leidt tot natte zweetplekken, ongemak en is van invloed op het dagelijks leven en de sociale omgang.

Overmatig zweten bij mannen en vrouwen

Overmatig zweten kan voor komen bij zowel mannen als vrouwen, over het hele lichaam, van hoofd en nek, oksels, de handpalmen, tot voetzolen. Mannen schijnen hier over het algemeen meer last van te hebben dan vrouwen. Wanneer je veel hinder ervaart of wanneer je ook andere klachten ervaart, dan is het belangrijk dat je langs je huisarts gaat.

Waarom zweet ik zoveel?

Verschillende factoren veroorzaken overmatig zweten, waaronder genetica, medicijnen en (onderliggende) gezondheidsproblemen.

We kunnen het onderverdelen in twee categorieën:

  • Primair: het extreem zweten heeft geen duidelijke onderliggende oorzaak.
  • Secundair: een onderliggende oorzaak, zoals medicatiegebruik of de overgang.

Daarnaast ervaar je overmatig zweten of zweet aanvallen wanneer je lichaam hormonale veranderingen doormaakt, zoals tijdens de tienerjaren of een zwangerschap.4

Bepaalde situaties of voedingsmiddelen kunnen er ook voor zorgen dat je veel gaat zweten, zoals stress, nervositeit, roken, gekruid voedsel, alcohol en cafeïne. Sommige onderzoeken suggereren dat het sneller gebeurt bij mensen met overgewicht.5 Langere mensen zweten over het algemeen meer dan kleinere mensen, vooral tijdens het sporten.6

Op zoek naar tips tegen zweten tijdens de nacht? Lees dan ons blog over nachtzweten.

8 tips tegen overmatig zweten

We belichten hieronder een aantal tips om het transpireren op een natuurlijke wijze te verminderen.

1. Verlaag je stressniveau

Het sympathische zenuwstelstel reguleert het zweten. Dit is het deel van ons zenuwstelsel dat de reactie van ons lichaam op stressvolle situaties regelt. Het sympathische zenuwstelsel activeert de zweetklieren via de chemische boodschapper acetylcholine. 

Mensen die last hebben van overmatig zweten lijken bijzonder gevoelig te zijn voor dit signaal.7 Stress reduceren kan door bijvoorbeeld meditatie,ademhalingsoefeningen, yoga, acupunctuur, onder een verzwaringsdeken liggen en in de natuur zijn.8

2. Probeer acupunctuur

Deze traditionele behandelmethode van Oosterse afkomst kan succesvol zijn in de behandeling. De acupuncturist herleidt welk deel van het lichaam de oorzaak is van het zweten. Zo wordt gedacht dat hitteopbouw in de maag kan leiden tot overmatig zweten in de handen en voeten. Een tekort aan milt-energie wordt geassocieerd met nachtelijk zweten.

Acupunctuur kan het verder verminderen door een overprikkeld zenuwstelsel in balans te brengen.9

3. Werk aan je weerbaarheid

Overmatig zweten veroorzaakt aanzienlijke verlegenheid en ongemak. Voor mensen die hevig zweten als gevolg van angst en bezorgdheid, kan cognitieve gedragstherapie de symptomen verlichten. Samen met een therapeut werk je aan het veranderen van je reacties op stressfactoren en je denkpatronen. Dit kan je helpen om stress beter te beheersen en mogelijke angstgevoelens te verminderen.10

4. Vermijd roken

Door het gebruik van nicotine kan het sympathische zenuwstelsel overactief worden, wat leidt tot verhoogde hartslag, ademhaling en transpiratie. Nicotine kan ook de bloedvaten vernauwen, waardoor de lichaamstemperatuur stijgt en de zweetproductie toeneemt. Ook stimuleert het de productie van acetylcholine, een neurotransmitter die betrokken is bij de regulatie van zweetklieren en de afgifte.11

5. Vermijd voedingsmiddelen die zweten stimuleren

Denk aan koffie, alcohol, cacao, suikerrijke producten en gekruid of pittig eten.

6. Draag kleding van natuurlijke materialen

Denk aan (biologisch) katoen, linnen en wol. Deze materialen zijn veel beter in staat om het vocht op te nemen dan synthetische stoffen zoals polyester. Bovendien zijn ze zachter voor je huid en ruiken ze minder snel.

7. Draag luchtige kleding in laagjes

Hierdoor kan je huid ademen en kun je gemakkelijk een laagje uit doen zodra je het warm krijgt of wanneer het begint.

8. Zorg voor goede persoonlijke hygiëne

Wellicht een open deur, maar was en droog de bezwete plekken grondig, indien nodig meerdere keren per dag. Een geïrriteerde huid komt namelijk vaak voor wanneer de huid voortdurend vochtig is. Eventueel kan het aanbrengen van appelciderazijn, toverhazelaar (witch hazel) of tea tree-olie verdere huidproblemen voorkomen.

Tot slot

Wanneer jij snel last hebt van overmatig zweten kan dat een behoorlijke impact hebben op hoe jij in het leven staat. En hoewel het soms uitzichtloos lijkt, zijn er wel degelijk stappen die jij kunt nemen om jouw lichaam terug in balans te krijgen. Heb jij behoefte aan persoonlijk advies op dit vlak? Vraag dan een gratis advies op maat aan.

Advies nodig over zweten?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Chaix, R., Cao, C., & Donnelly, P. (2008). Is mate choice in humans MHC-dependent?. PLoS Genetics, 4(9), e1000184.
  2. Sheng, J., Qiu, W., Xu, B., Xu, H., & Tang, C. (2016). Monitoring of heavy metal levels in the major rivers and in residents’ blood in Zhenjiang City, China, and assessment of heavy metal elimination via urine and sweat in humans. Environmental Science and Pollution Research, 23, 11034-11045.
  3. Genuis, S. J., Beesoon, S., Birkholz, D., & Lobo, R. A. (2012). Human excretion of bisphenol A: blood, urine, and sweat (BUS) study. Journal of Environmental and Public Health, 2012.
  4. Amabebe, E., Osayande, S. I., Ozoene, J. O., & Ugwu, A. C. (2014). Relationship between menopausal sweating and body mass index. Open Journal of […].
  5. Dervis, S., Coombs, G. B., Chaseling, G. K., Filingeri, D., Smoljanic, J., & Jay, O. (2016). A comparison of thermoregulatory responses to exercise between mass-matched groups with large differences in body fat. Journal of Applied Physiology, 120(6), 615-623.
  6. Notley, S. R., Park, J., Tagami, K., Ohnishi, N., & Taylor, N. A. (2017). Variations in body morphology explain sex differences in thermoeffector function during compensable heat stress. Experimental Physiology, 102(5), 545-562.
  7. Brackenrich, J., & Fagg, C. (2017). […].
  8. Li, A. W., & Goldsmith, C. A. W. (2012). The effects of yoga on anxiety and stress. Alternative Medicine Review, 17(1).
  9. Cayir, Y., & Engin, Y. (2013). Acupuncture for primary […]: case series. Acupuncture in Medicine, 31(3), 325-326.
  10. Otte, C. (2022). Cognitive behavioral therapy in anxiety […]: current state of the evidence. Dialogues in Clinical Neuroscience.
  11. P. (2017). Does nicotine cause sweating? PharmaNUS.