Vitakruid
Vitakruid

Neurotransmitters: zijn ze in balans?

Neurotransmitters: zijn ze in balans?

Onze hersenen zijn een gecompliceerd orgaan. Mede door de ruim 100 verschillende neurotransmitters die continu in de weer zijn om verschillende processen te reguleren. En gelukkig maar, want de signaal boodschappers zorgen voor orde in onze gedachten. 

Maar wat nou als jouw neurotransmitters niet helemaal goed in balans zijn? Dan kan dit invloed hebben op je gemoedstoestand. Aan de hand van een eenvoudig vier stappenplan vertellen wij je in dit blog hoe je jouw gemoedstoestand kunt ondersteunen. Want willen we niet allemaal gewoon lekker in ons vel zitten?

Inhoudsopgave

  • Hoe maak je neurotransmitters aan?
  • De relatie tussen neurotransmitters en voeding
  • Waarom is het belangrijk om neurotransmitters aan te vullen?
  • Hoe vul je neurotransmitters aan?
  • Stap 1: Multivitamine: aanvulling van cofactoren
  • Stap 2: Magnesium voor de gemoedstoestand*.
  • Stap 3: De Braverman test
  • Stap 4: Kies jouw aanvullend neurotransmitter product

Hoe maak je neurotransmitters aan?

Een neurotransmitter komt voor uit aminozuren. Wat je eet heeft dus een groot effect op hoe goed de neurotransmitters hun werk kunnen doen. Neem adrenaline als voorbeeld. De omzetting van adrenaline begint bij het aminozuur l-fenylalanine, dat we uit verschillende eiwitbronnen halen. Met behulp van onder andere foliumzuur zet het lichaam dit essentiële aminozuur om in l-tyrosine. Samen met een aantal zogenoemde cofactoren zetten we l-tyrosine vervolgens via l-dopa om in dopamine. L-dopamine wordt daaropvolgend met behulp van SAMe, B12, B6 en folaat (de biologisch actieve vorm van foliumzuur) omgezet in noradrenaline en adrenaline.

Ook de omzetting van melatonine vormt een mooi voorbeeld voor de stappen die er moeten worden doorlopen: vanuit l-tryptofaan, via 5-HTP naar serotonine, om uiteindelijk melatonine te worden.

De relatie tussen neurotransmitters en voeding

Voeding staat dus aan de start van de omzetting naar neurotransmitters. Om precies te zijn: de aminozuren die we uit verschillende eiwitbronnen halen. Door alleen je eiwitinname te verbeteren ben je er alleen helaas nog niet. Het lichaam moet de neurotransmitters vanaf dit punt nog gaan aanmaken; zoals je hierboven hebt gelezen gaan hier soms tot wel zes stappen aan vooraf!

Meer lezen


Menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest