Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Waarom foliumzuur slikken tijdens de zwangerschap?

Waarom foliumzuur slikken tijdens de zwangerschap?

Zwanger zijn is voor iedere vrouw een uniek avontuur. Je zorgt ineens niet meer alleen voor jezelf, maar ook voor het groeiende mensje in je buik. Het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen is in deze periode dus dubbel zo belangrijk!

Zo is het slikken van foliumzuur belangrijk wanneer je zwanger wil worden en als je dat net bent. We leggen je uit waarom verloskundigen de vitamine aanraden, wat het precies is en welk foliumzuur supplement je het beste kunt nemen. Bovendien belichten we de interessante relatie tussen de klassieke zwangerschapsvitamine en B12.

Inhoudsopgave

  • Wat is foliumzuur?
  • Extra foliumzuur voor en tijdens je zwangerschap
  • Beste Foliumzuur
  • Foliumzuur en B12
  • Tot slot, ieder mens is anders

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur, oftewel vitamine B11, is een water oplosbare vitamine. Het nutriënt speelt een belangrijke rol bij de vroege ontwikkeling van het ongeboren kindje. B11 kent twee vormen; foliumzuur (synthetisch) en folaat (natuurlijk). De vorm folaat heeft een hogere biologische beschikbaarheid (wordt beter opgenomen in het lichaam) dan regulier foliumzuur. Folaat heeft verschillende gezondheidsbevorende effecten waaronder:

  • De bijdrage aan extra energie bij vermoeidheid*
  • Een positieve invloed op het leervermogen*
  • De bijdrage aan geestelijke veerkracht en weerstand tegen stress*
  • Het normaal functioneren van het immuunsysteem*
  • De vorming van rode en witte bloedcellen

*Goedgekeurde gezondheidsclaims

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest
Vitaminetest

Wat is het verschil tussen folaat en foliumzuur?

Folaat is de veel voorkomende vorm van vitamine B11 die aanwezig is in veel onbewerkte voedingsmiddelen, waaronder bladgroenten, bonen, eieren, citrusvruchten, avocado's en runderlever. Foliumzuur is de gesynthetiseerde versie van vitamine B11 die vaak wordt toegevoegd aan bewerkte voedingsmiddelen en die je vaak terugvindt in voedingssupplementen. Foliumzuur heeft een moleculaire structuur die bijna identiek is aan folaat. Vanwege hun grote gelijkenis worden foliumzuur en folaat vaak als hetzelfde beschouwd.

Toch zit er wezenlijk verschil tussen foliumzuur en folaat, namelijk de opname door ons lichaam. Voordat foliumzuur door het lichaam kan worden opgenomen, moet het twee keer omgezet worden: eerst naar dihydrofolaat (DHF) en daarna naar tetrahydrofolaat (THF). Alleen dan kan THF worden omgezet in L-methylfolaat, oftewel folaat: de eindvorm die het lichaam nodig heeft.

Folaat heeft de voorkeur boven het synthetische foliumzuur omdat het lichaam minder moeite hoeft te doen om het op te nemen. Dit is dan ook de reden waarom suppletie met folaat als superieur kan worden beschouwd ten opzichte van het gebruik van foliumzuur.

Advies nodig over folaat of foliumzuur tijdens de zwangerschap?

Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.

Vraag gratis advies aan!
Avatar

Merel

Orthomoleculair Therapeut

Extra foliumzuur voor en tijdens je zwangerschap

Wanneer je extra foliumzuur slikt verklein je de kans op afwijkingen in de begin van de zwangerschap. De vitamine vermindert namelijk het risico op neurale-buisdefecten bij je ongeboren kindje*. De neurale buis is het begin van het ruggenmerg en de hersenen. In het begin is dit nog een geultje, dat zich in de loop van zwangerschap sluit tot buis. Wanneer de neurale buis zich niet goed ontwikkelt kan resulteren in een open ruggetje, een gehemeltespleet en/of een open schedel.

Hoeveel foliumzuur heb je nodig?

Wanneer je zwanger bent raden we een dosering van 400 – 500 mcg folaat per dag aan. Het duurt ongeveer vier weken voordat je lichaam extra vitamine B11 opneemt. Start daarom al met het slikken van foliumzuur op het moment dat je een kinderwens hebt. Ook wanneer het een langere periode duurt voordat het kindje verwerkt is, blijft het veilig om foliumzuur te blijven slikken.

Je hoort folaat gedurende het eerste trimester -de eerste 12 weken- te suppleren. Het is niet nodig om de vitamine daarna nog te nemen, maar het is ook niet schadelijk wanneer je een zwangerschapsmultivitamine blijft slikken waar folaat inzit.

Het is erg lastig om de juiste hoeveelheid folaat uit je voeding te halen. Broccoli in een aanbevolen dosering van 200 gram bevat bijvoorbeeld maar 60 mcg folaat en een volkoren boterham een schrale 22 mcg. Je kunt daarom het beste folaat in tabletvorm slikken.


Beste Foliumzuur

Zoals al eerder vermeld kennen we vitamine B11 in twee vormen: foliumzuur en folaat. Foliumzuur is de synthetische verbinding en folaat de natuurlijke, afkomstig uit tetrahydrofolaat, dat van nature in voedsel voorkomt. Ons lichaam neemt folaat veel beter op dan foliumzuur.

Bij Vitakruid gebruiken we enkel folaat en quatrefolic. Quatrefolic® is een gepatenteerde nutriënt en wordt ook wel de vierde generatie folaat genoemd. Reguliere foliumzuurvormen moet je lichaam eerst omzetten in folaat en vervolgens in 5-MTHF voordat ze functioneel zijn. Quatrefolic® is de reeds omgezette vorm 5-MTHF waardoor het lichaam geen verdere hulpnutriënten nodig heeft om het effect van foliumzuur te ervaren.

Foliumzuur en B12

Foliumzuur behoort tot de b-vitamines. Balans is het sleutelwoord wanneer je b-vitamines slikt. Foliumzuur heeft namelijk een antagonistische werking met vitamine B12. Dit betekent dat een hogere inname van foliumzuur de werking van vitamine B12 kan verlagen en vice versa. B12 is een essentiële voedingstof die een rol speelt bij veel processen zoals:

  • De aanmaak van rode bloedlichaampjes*
  • Je energieniveau*
  • Een normale werking van het immuunsysteem*
  • Het functioneren van het geheugen*

Goedgekeurde gezondheidsclaims*
 

Om een ontoereikend B12 niveau te voorkomen, kan je de twee b-vitamines het beste samen suppleren. Een goede zwangerschapsmultivitamine bevat meestal een actief vitamine-B complex en de juiste dosering folaat, bij voorkeur Quatrefolic®. Daarnaast bevat een zwangerschapsmultivitamine ook nog andere waardevolle nutriënten zoals vitamine D, ijzer en calcium.

Tot slot, ieder mens is anders

Het nemen van foliumzuur is niet schadelijk. Dus als je niet snel zwanger bent, kun je gerust voor een langere periode foliumzuur blijven slikken. De veilige bovengrens is vastgesteld op 1000 miligram foliumzuur per dag.

Soms wordt juist een hogere dosering foliumzuur aangeraden. Wil je weten wat voor jou een gepaste dosering is? Neem dan contact op je met een gynaecoloog of orthomoleculair therapeut.

Gratis advies op maat

Ben je niet helemaal zeker of je dit product wel of niet nodig hebt? Schroom niet om ons te bellen op 0852104300 of stuur een mail door op de onderstaande button te klikken.


menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest