Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Magnesium Complex: waarom vormen combineren?

Jeanne Viet

Jeanne

R&D Officer 28 jul. 2022Bijgewerkt: 9 aug. 20226 min. leestijd

Wie weleens een magnesium supplement koopt weet dat er verschillende vormen bestaan, waaronder tauraat, bisglycinaat en malaat. Daarnaast kennen we het zogeheten magnesium complex. Wat is dat precies, en welke voordelen levert het je op?

Meer lezen over magnesium en de verschillende soorten supplementen? Bekijk de categoriepagina Magnesium.

Lees verder onder de afbeelding

Magnesium Complex: waarom vormen combineren?

Wat is een magnesium complex?

Magnesium is een mineraal dat aan de basis staat van honderden processen in ons lichaam. We krijgen magnesium deels via voeding binnen, maar helaas is dit lang niet altijd voldoende om in je behoeften te voorzien. Bijvoorbeeld door de afname van de vruchtbaarheid van de landbouwgrond. En omdat het een zeer belangrijk nutriënt is voor diverse lichamelijke processen, is magnesiumsuppletie eigenlijk nooit een overbodige luxe. 

Een magnesium complex is een specifiek supplement waarin we meerdere magnesium vormen combineren. Elke magnesiumvorm kent namelijk zijn eigen unieke voordelen. Dit komt omdat het mineraal gebonden wordt aan een bepaalde stof, zoals het aminozuur l-taurine in geval van magnesium tauraat, wat vervolgens het toepassingsgebied bepaalt. Welke vorm magnesium je kiest, hangt dus af van het effect dat je ermee wilt bereiken. Hierover schreven we eerder in onze blog Wanneer welke magnesium?

Welke magnesium vormen zijn er?

Magnesium verdelen we onder in organische en anorganische vormen. Anorganische vormen komen voor in onze bodem en in de planten die we eten. Voorbeelden hiervan zijn magnesiumchloride, magnesiumhydroxide en magnesiumsulfaat. Ons lichaam neemt echter een kleiner deel van anorganische vormen op dan organische vormen, ze hebben dan een lagere biologische beschikbaarheid.1

Aminogecheleerde vormen voor beste opname 

Daarnaast bestaan er ook aminogecheleerde vormen van magnesium. Dit zien we als de beste vormen van magnesium, omdat ze een zeer hoge biologische beschikbaarheid hebben. Waarom? Andere vormen van magnesium zijn vaak minder stabiel in het lichaam, en worden maar voor een klein deel in de darmen opgenomen.

Magnesiumchelaten zoals magnesiumtauraat, magnesiummalaat en magnesiumbisglycinaat (zie figuur 1) hebben een sterkere structuur, waardoor ze niet al in de maag worden afgebroken. Het aminozuur waaraan magnesium gebonden is, ook wel de chelaatvorm, werkt hierin als een beschermende laag, zodat het magnesiummolecuul in zijn geheel in de darm terecht komt. Hierdoor kan het lichaam de belangrijke stoffen beter opnemen en gaat er veel minder van verloren.

Figuur 1: verschillende vormen van magnesium met een hoge en lage biologische beschikbaarheid.

Onze Magnesium Complex bevat alleen organische vormen met een hogere biologische beschikbaarheid. We nemen ze met je door:

Magnesium Malaat: is gebonden aan appelzuur. Appelzuur is een belangrijke factor binnen de citroenzuurcyclus, een serie biochemische reacties die er uiteindelijk voor zorgen dat onze lichaamscellen energie vrijgeven. Tevens suggereert onderzoek dat ons spierweefsel deze magnesium vorm goed opneemt.2,3 Om deze reden zien we malaat als de beste magnesium voor de spierfunctie.*

Magnesium Tauraat: is gebonden aan het aminozuur l-taurine. Deze verbinding maakt het passeren van de bloed-hersenbarrière eenvoudiger dan verschillende andere vormen van magnesium.4 Dat maakt tauraat uitermate geschikt voor de gemoedstoestand, het geheugen en concentratievermogen*

Magnesium Bisglycinaat: is gebonden aan aminozuur en neurotransmitter glycine dat net als l-taurine zorgt voor een goede passage van de bloed-hersenbarrière. Glycine is bovendien een geliefd supplement op zich voor velen. Magnesium Bisglycinaat zien we daarom als dé keuze voor een goede geestelijke balans, met name in relatie tot nachtrust*

Magnesium Citraat: is gebonden aan citroenzuur wat zorgt voor een vergelijkbaar effect als de verbinding met appelzuur. Het verschil is alleen dat deze magnesium geen gecheleerde vorm is zoals de rest in deze rij en minder stabiel is in je maagdarmstelsel.

Benieuwd welk magnesiumsupplement bij jou past?

Check het via onze minitest en ontvang een persoonlijke aanbeveling.

Doe de Magnesiumtest

Hoeveel magnesium per dag je moet nemen in verschillende situaties lees je hier.

Welke voordelen biedt een magnesium complex mij?

Een magnesium complex is ideaal wanneer je van de voordelen van alle vormen wilt genieten. Het is een breed inzetbaar supplement dat de beste magnesium vormen combineert om zo alle specifieke toepassingsgebieden af te dekken.

Een magnesium complex is wat dat betreft het ultieme supplement voor zowel je energie, je spierfunctie, bij vermoeidheid en voor de hersen- en zenuwfuncties die betrokken zijn bij het leervermogen, de concentratie, je redenatie en het normaal psychologisch functioneren.*

Voordelen product
  • Goed opneembare magnesiumvormen voor de brede toepassing
  • Magnesium bisglycinaat en tauraat; voor de hersenfunctie*
  • Magnesium malaat en citraat; voor de spierfunctie*
Magnesium 200 Complex
Magnesium 200 Complex 90  tabletten

Wanneer Magnesium Complex innemen?

Wanneer kun je jouw magnesium het beste innemen? Vanuit ons basis-suppletieadvies raden we aan we om dit eind van de middag of begin van de avond te doen. Mocht je meerdere magnesiumtabletten of -capsules per dag slikken, kun je ervoor kiezen om een deel op een ander moment in te nemen, bijvoorbeeld voor of na het sporten. Dit is vooral van toepassing wanneer je van de gezondheidsvoordelen voor de spieren wilt genieten.

Vitamine B6 voor betere opname

Het mag dus duidelijk zijn dat magnesium samenwerkt met vele verschillende stoffen in het lichaam. Daarvan is vitamine B6 een belangrijk voorbeeld: het nutriënt verbetert namelijk de opname van magnesium in het lichaam. Van alle magnesium die je binnenkrijgt, wordt namelijk lang niet de volle 100% opgenomen. Deels heeft dat te maken met de vorm, maar ook met andere nutriënten die nodig zijn in het opnameproces, zogenoemde cofactoren. 

Vitamine B6 teveel

Voor sommige mensen heeft vitamine B6 echter een negatieve bijklank. Er gaan namelijk verhalen de ronde over mogelijke bijwerkingen wanneer je te teveel vitamine B6 zou innemen. Hierbij mist echter een stukje essentiële informatie. 

Er zijn namelijk verschillende vormen van vitamine B: de inactieve vorm pyridoxine HCL en de biologisch actieve vorm pyridoxaal-5-fostaat (ook P5P genoemd). De mogelijke problemen zijn enkel gemeld bij hoge innames van de inactieve vorm, specifiek bij personen die hier gevoelig voor bleken te zijn. Over de actieve vorm van vitamine B6 (P-5P) zijn echter geen negatieve neveneffecten bekend. Bovendien onderstreept wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Maastricht dat P5P volledig veilig is, en zelfs nodig voor diverse lichamelijke functies.5

Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk dan ons blog De veiligheid van vitamine B6.

Conclusie: de ultieme combinatie

Met Magnesium Complex profiteer je van alle voordelen die verschillende magnesium supplementen kennen. Zo hoef je niet meer te kiezen uit een supplement voor je spieren en bij vermoeidheid, of een vorm voor de geestelijke functies*. We verenigen alle goed opneembare vormen in ons assortiment in één ultiem magnesium supplement dat breed inzetbaar is.

*Goedgekeurde gezondheidsclaims:

  • Magnesium ondersteunt het energieniveau
  • Magnesium draagt bij aan concentratie
  • Magnesium draagt bij aan geestelijke veerkracht
  • Magnesium, bij geestelijke inspanning
  • Magnesium draagt bij aan een normaal psychologisch functioneren
  • Magnesium draagt bij aan de hersen- en zenuwfuncties betrokken bij het leervermogen
  • Magnesium draagt bij aan de hersen- en zenuwfuncties betrokken bij de redenatie
  • Magnesium draagt bij aan het geheugen
  • Magnesium is gunstig voor een goede geestelijke balans
  • Magnesium is goed voor de spieren
Referenties
  1. Blancquaert, L., Vervaet, C., & Derave, W. (2019). Predicting and Testing Bioavailability of Magnesium Supplements. Nutrients, 11(7), 1663.
  2. Ates, M., Kizildag, S., Yuksel, O., Hosgorler, F., Yuce, Z., Guvendi, G., ... & Uysal, N. (2019). Dose-Dependent Absorption Profile of Different Magnesium Compounds. Biological trace element research, 1-8.  
  3. Uysal, N., Kizildag, S., Yuce, Z., Guvendi, G., Kandis, S., Koc, B., ... & Ates, M. (2019). Timeline (bioavailability) of magnesium compounds in hours: which magnesium compound works best?. Biological trace element research, 187(1), 128-136.  
  4. Uysal, N., Kizildag, S., Yuce, Z., Guvendi, G., Kandis, S., Koc, B., ... & Ates, M. (2019). Timeline (bioavailability) of magnesium compounds in hours: which magnesium compound works best?. Biological Trace Element Research, 187(1), 128-136.  
  5. Vrolijk, M. F., Opperhuizen, A., Jansen, E. H., Hageman, G. J., Bast, A., & Haenen, G. R. (2017). The vitamin B6 paradox: supplementation with high concentrations of pyridoxine leads to decreased vitamin B6 function. Toxicology in Vitro, 44, 206-212.