Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Kan je teveel magnesium innemen?

Kan je teveel magnesium innemen?

Hoewel steeds meer doelgroepen de voordelen van magnesium ontdekken is het mineraal met name onder sporters een zeer geliefd supplement. En dat is niet gek! Het ‘wondermineraal’ is namelijk betrokken bij meer dan 300 processen in het lichaam. Maar is het wel zo veilig als we denken? En kan je ook teveel magnesium innemen? Je leest het hier! 

Inhoudsopgave

  • Geeft teveel magnesium bijwerkingen?
  • Is teveel magnesium schadelijk?
  • Krijg je van teveel magnesium hartkloppingen?
  • Teveel magnesium en je darmen
  • Krijg je van teveel magnesium hoofdpijn?
  • Tot slot


Geeft teveel magnesium bijwerkingen?

Naast dat we magnesium de bijnamen ‘gemoedsmineraal’ en ‘wondermineraal’ toeschrijven, noemen we het ook wel de gezondheidsduizendpoot. Zo is het betrokken bij de botaanmaak, het celdelingsproces, de eiwitsynthese, de spier- en zenuwfunctie en draagt het bij aan het gemoed, geheugen en concentratievermogen.* Dat magnesium belangrijk is weten we inmiddels wel. Gelukkig krijgen we dit veelzijdige mineraal dan ook binnen uit voedingsmiddelen als (blad)groenten, bananen, allerlei soorten noten, rauwe cacao, kip en orgaanvlees.

Om meerdere redenen kan er gekozen worden om je magnesiumniveau aan te vullen met een supplement. Maar is het wel zo goed voor iedereen? Bij het innemen van teveel magnesium kan er wel degelijk een overschot ontstaan met vervelende symptomen als gevolg. Het gaat hierbij om de hoeveelheid opgenomen magnesium in het bloed. Gelukkig kun je teveel magnesium tijdig signaleren aan de hand van de bekende bijwerkingen.

Bekende symptomen van teveel magnesium zijn:

  • Buikkrampen
  • Diarree
  • Misselijkheid
  • Moeheid
  • Spierzwakte
  • Hartkloppingen
  • Dorst 
  • Een lage bloeddruk

Advies nodig over magnesium?

Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.

Vraag gratis advies aan!
Avatar

Merel

Orthomoleculair Therapeut

Is teveel magnesium schadelijk?

Het risico op een teveel aan magnesium hangt ook af van onder andere de bouw van je lichaam, je leeftijd en leefpatroon. Zo schrijft het Voedingscentrum 350 mg magnesium per dag aan voor volwassen mannen en 300 mg aan vrouwen. Deze hoeveelheid haal je in principe gewoon uit je voeding. Hierbij gaan ze wel uit van normale omstandigheden. Door bijvoorbeeld intensief te sporten maar ook door veel stress stijgt de magnesiumbehoefte. Gebruik je supplementen; probeer dan onder de aanvaardbare bovengrens, gesteld door het Voedingscentrum, van 250 mg per dag te blijven.


Bij de eerste signalen van een magnesiumoverschot is het belangrijk om direct te stoppen met je supplement. Na een paar dagen verdwijnen je klachten. Teveel magnesium innemen voor een korte periode is dan in principe niet gevaarlijk als je verder gezond bent. Bij langdurige inname kan het echter zeer schadelijke gevolgen hebben, iets wat vooral voorkomt bij mensen met nierproblemen. Er is dan sprake van een magnesium vergiftiging, ook wel magnesiumintoxicatie. Ook bij een stoornis van het hart is teveel magnesium erg gevaarlijk. In het geval van magnesiumintoxicatie is stoppen met je supplement niet voldoende en dien je direct contact op te nemen met een arts.

Krijg je van teveel magnesium hartkloppingen?

Hartkloppingen of een onregelmatige hartslag is een symptoom van magnesiumtekort. Maar is het ook een van de bijwerkingen van teveel magnesium? Magnesium speelt een rol in de hartfunctie. Het hart is namelijk een spier en magnesium draagt bij aan een normale spierwerking.* Het is dus niet zo gek om te denken dat een afwijkende inname van het mineraal de hartfunctie beïnvloedt.Verschillende onderzoeken laten dan ook het verband zien tussen hartproblemen en magnesiumtekort. Een ander onderzoek suggereert dat teveel magnesium het risico op hartproblemen vergroot.1,2 Door de tegenstrijdige resultaten is het nog niet mogelijk om hier een duidelijk antwoord op te geven. 

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest
Vitaminetest


De opname van magnesium vindt plaats in de dunne darm. Afhankelijk van de hoeveelheid en vorm magnesium varieert de opname tussen de 30 en 80 procent. De rest verlaat je lichaam. Bij een normale inname van magnesium zijn er geen bijwerkingen. Teveel magnesium kan echter wel een negatieve invloed hebben op je darmen en diarree veroorzaken. Zo kwam uit een studie met patiënten met chronische diarree naar voren dat zij grote hoeveelheden magnesium bleken in te nemen. Zij kregen dit binnen uit voedingssupplementen of medicatie waaraan magnesium is toegevoegd.3 Magnesium citraat wordt dan ook ingezet als laxeermiddel om opstoppingen te verhelpen of voor aanvang van een operatie om ontlasting uit de darmen te verwijderen.



Krijg je van teveel magnesium hoofdpijn?

Er zijn verschillende vormen en oorzaken van hoofdpijn. Denk aan spanningshoofdpijn en clusterhoofdpijn. Bekende oorzaken van hoofdpijn zijn stress, vermoeidheid, fel licht of gespannen spieren vanuit de nek, bovenrug of schouders. Er is weinig informatie beschikbaar die ons vertelt of teveel magnesium hoofdpijn veroorzaakt. Daarentegen lijkt er wel een verband te bestaan maar dit zal verder onderzocht moeten worden.4

Tot slot

Met symptomen als diarree, misselijkheid, spierzwakte en een lage bloeddruk is wel duidelijk dat een teveel aan magnesium bijwerkingen veroorzaakt. Heb je teveel magnesium ingenomen dan is dit niet direct gevaarlijk. Een paar dagen je supplement laten staan zal je klachten als sneeuw voor de zon laten verdwijnen. Bij sprake van een langdurig magnesiumoverschot kan dit echter schadelijke gevolgen hebben. Met name mensen met nier- en hartproblemen lopen een verhoogd risico. Val je in die categorie, neem dan nooit een magnesiumsupplement zonder een arts te raadplegen.

Dit neemt echter niet weg dat veel mensen wél baat hebben bij een magnesiumsupplement. Wil je zeker weten of een magnesiumsupplement past bij jouw persoonlijke situatie? Voel je vrij één van onze orthomoleculaire therapeuten raad te plegen voor gratis advies.

Referenties

 

  1. Tangvoraphonkchai, K., & Davenport, A. (2018). Magnesium and Cardiovascular Disease. Advances in chronic kidney disease, 25(3), 251–260.
  2. Angkananard, T., Anothaisintawee, T., Eursiriwan, S., Gorelik, O., McEvoy, M., Attia, J., & Thakkinstian, A. (2016). The association of serum magnesium and mortality outcomes in heart failure patients: A systematic review and meta-analysis. Medicine, 95(50), e5406.
  3. Fine, K. D., Santa Ana, C. A., & Fordtran, J. S. (1991). Diagnosis of magnesium-induced diarrhea. The New England journal of medicine, 324(15), 1012–1017.
  4. Dolati, S., Rikhtegar, R., Mehdizadeh, A., & Yousefi, M. (2020). The Role of Magnesium in Pathophysiology and Migraine Treatment. Biological trace element research, 196(2), 375–383.


*Op basis van goedgekeurde gezondheidsclaims voor magnesium


menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest