Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Magnesium en sporten: goed voor de spieren!

Magnesium en sporten: goed voor de spieren!

Magnesium en sporten: herken je de link? Al is ‘link’ misschien wat te zacht uitgedrukt; zeg maar gerust fundering. Het een kan gewoonweg niet bestaan zonder het andere. 

Al ben je zeker niet de enige die na een goede workout sessie voldaan op de bank ploft zonder enig idee te hebben wat magnesium kan betekenen. De spierpijn voel je al opkomen, maar het eten van een bakje kwark wuift voor je gevoel al het zeurende gevoel in je ledematen wel weg. Niet helemaal waar. We vertellen je wat magnesium kan betekenen. 

Inhoudsopgave

  • Wat is magnesium?
  • Magnesium bij het sporten
  • Waarom is de magnesiumbehoefte voor een sporter hoger?
  • Hoe zit het tussen magnesium en spieren? 
  • Verschillende vormen van magnesium 
  • De werking van magnesiummalaat
  • Tot slot


Wat is magnesium?

Wellicht ben je nog niet volledig bekend met het mineraal. Magnesium ondersteunt onder meer de spieren, botten en hersenfunctie*. Verder bevindt dit mineraal zich in voedingsmiddelen waaronder graanproducten, groente, noten, vlees en zuivelproducten. De geschatte hoeveelheden zijn als volgt:

  • Een handje ongezouten pinda’s (25 gram): 54 milligram
  • Een lepel gekookte spinazie (50 gram): 39 milligram
  • Een lepel gekookte volkorenpasta (60 gram): 28 milligram
  • Een stukje gegaarde kipfilet (70 gram): 25 milligram
  • Een snee volkorenbrood (35 gram): 19 milligram 
  • Een glas halvolle melk (150 milliliter): 18 milligram

Je zou denken dat je na een glas melk en een broodje pindakaas wel weer even een voorraadje hebt opgebouwd. Alleen geldt dat hoe meer magnesium in de voeding zit, hoe lager het percentage dat je lichaam opneemt. In werkelijkheid neem je maar 20 tot 60 procent magnesium op uit eetwaar.

Maar als je gezond en gevarieerd eet krijg je toch vanzelf genoeg magnesium binnen? Deze gedachtegang klopt gedeeltelijk. Het gaat voornamelijk om de vorm van het magnesium in de voeding en of je lichaam voldoende opneemt. Ze zeggen dat mannen per dag gemiddeld 350 milligram nodig hebben en vrouwen 300 milligram2. Al is de hoeveelheid niet de meest relevante graadmeter, aangezien het dus gaat om de kwaliteit van magnesium

Welk magnesiumsupplement bij jou past?

Check het met onze Magnesiumtest en ontdek welk supplement bij jouw situatie past.

Doe de Magnesiumtest
Vitaminetest

Hmm, dan lijkt het plotseling een grote uitdaging om aan je dagelijkse hoeveelheid magnesium te komen. Het suppleren van magnesium is dan ook iedereen aan te raden! 

Magnesium bij het sporten

Dit mineraal draagt bij aan meer dan 300 processen in het lichaam, wat het een ware gezondheidsduizendpoot maakt. Het speelt onder andere een belangrijke rol in de normale werking van spieren en instandhouding van normale botten*. Doe je ook aan sport of verricht je dagelijks zwaar lichamelijk werk? Dan heb je een hogere magnesiumbehoefte. 

Waarom is de magnesiumbehoefte voor een sporter hoger?

We benoemden net al dat je meer magnesium nodig hebt wanneer je zwaar fysiek werk uitvoert. Je kunt je voorstellen dat als iemand drie keer in de week traint of een beroep uitoefent waar ja alleen maar tilt, je lichaam naar magnesium snakt. Sporters hebben ongeveer 10 tot 20 procent meer magnesium nodig dan inactieve personen. Er gaat een hoop magnesium verloren doordat je frequent zweet, maar ook omdat je spieren veel magnesium opnemen.

Advies nodig over magnesium?
Zoek een therapeut bij jou in de buurt.
Pos


Hoe zit het tussen magnesium en spieren? 

Bij intensieve inspanning nemen onze spieren glucose op waardoor melkzuur ontstaat, een afvalstof. Dit zorgt op zijn tijd voor het bekende zeurderige gevoel. Idealiter heb je een goede wisselwerking tussen voedings- en afvalstoffen, waardoor je de kans op dit onaangename gevoel zoveel mogelijk vermindert. Het gebruik van magnesium speelt dan ook een rol bij het behouden van soepele spieren*. 

Verschillende vormen van magnesium 

Afijn, nu weet je dat deze gezondheidsduizendpoot kunt innemen in het geval van zeurende spieren. Maar wist je dat je ook meerdere vormen hebt? We maken verschil tussen organische en anorganische vormen. De anorganische variant neemt ons lichaam minder goed op, oftewel: ze beschikken over een lage biologische beschikbaarheid. Magnesiumchloride, magnesiumhydroxide en magnesiumsulfaat vallen onder deze categorie. Degene met een hoge biologische beschikbaarheid zijn de organische vormen, waaronder magnesiummalaat, magnesiumtauraat, magnesiumbisglycinaat en magnesiumcitraat.

De organische vormen zijn dus belangrijk als het gaat om het innemen van magnesium. Ben je benieuwd welke magnesiumvormen nog meer voor je kunnen betekenen? In dit blog leggen we het allemaal uitgebreid voor je uit. 

De voordelen van product
  • Beste magnesium voor de spieren
  • Magnesium vorm met hoge opneembaarheid
  • Magnesium gebonden aan appelzuur
  • Vitamine B6 in de veiligste en biologisch beschikbare vorm pyridoxaal-5-fosfaat
Magnesium 150 Malaat
100  tabletten (ovaal)
€ 24,90
Bekijk product
 

De werking van magnesiummalaat

Magnesiummalaat is een vorm van magnesium die gebonden is aan appelzuur. Vitamine B6 is goed voor de aanmaak van rode bloedcellen, de eiwitproductie en cysteïne aanmaak*. De combinatie van deze stoffen zorgt ervoor dat de spieren meer energie vrijmaken en is de beste optie bij vermoeidheid en afname van de spierfunctie* 

In ons assortiment vond je al Magnesium Malaat in poedervorm. Nu hebben we dit product ook in tabletvorm: Magnesium 150 Malaat!

De grootte van de tabletten zorgt voor ultiem gebruiksgemak. Wil je liever geen tabletten slikken en vind je poedervorm juist ideaal? Dan kun je uiteraard vasthouden aan dit oude vertrouwde product. De voordelen van deze twee producten samengevat: 

  • Zowel in tablet- als poedervorm beschikbaar
  • Het magnesium is gebonden aan appelzuur
  • Vitamine B6 in veiligste en biologisch beschikbare vorm pyridoxaal-5-fosfaat


Tot slot

Magnesium speelt dus een rol bij het behouden van sterke en soepele spieren*. Dit is goed om te weten als je meerdere malen per week je spieren aan het werk zet! Denk er wel aan dat je dan Magnesium Malaat inneemt,  omdat de combinatie van nutriënten bijdragen aan normale spierwerking*. Je weet wat ze zeggen: no pain, no gain. Al zal Magnesium Malaat de lading van dit gezegde iets verlichten! 

Meer weten over magnesiummalaat?

Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.

Vraag gratis advies aan!
Avatar

Merel

Orthomoleculair Therapeut



Referenties

 

  1. Voedingscentrum. (z.d.). Magnesium. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/magnesium.aspx
  2. Nielsen, F. H. (2006). Update on the relationship between magnesium and exercise. Editors’ Bulletin, 2(1), 1–5. https://doi.org/10.1080/17521740701702115
  3. The Effects of Magnesium Supplementation on Subjective Anxiety and Stress—A Systematic Review. (2017). Nutrients, 9(5), 429. https://doi.org/10.3390/nu9050429

 

*Goedgekeurde gezondheidsclaims van Magnesium 150 Malaat en Magnesium Malaat P-5-P


menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest