Vitakruid
Vitakruid
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

De glycemische index: wat is het? En waar moet je op letten

De glycemische index: wat is het? En waar moet je op letten

Low carb, koolhydraatarm, ketogeen… We hebben geleerd te kijken naar de hoeveelheid koolhydraten in voedingsmiddelen. Maar wat als wij je vertellen dat het ene koolhydraat de andere niet is? Dit heeft te maken met de glycemische index van voedingsmiddelen. De glycemische index van voeding is met name interessant bij diabetes en overgewicht, maar ook voor de suikerjunk die gezond wil blijven. Meer weten? Lees dan verder.


Inhoudsopgave

  • Wat is de glycemische index?
  • En de glycemische index… dat is dan?
  • Waarom is het belangrijk om rekening te houden met de glycemische index?
  • Advies glycemische index 
  • Zelf aan de slag


Wat is de glycemische index?

Om de glycemische index te begrijpen, kijken we eerst naar koolhydraten. We delen koolhydraten op in drie soorten:

  • Monosachariden: koolhydraten bestaande uit één suikermolecuul
  • Disachariden: koolhydraten bestaande uit twee suikermoleculen
  • Polysachariden: koolhydraten bestaande uit meer dan twee suikermoleculen

De eerste variant (monosachariden) kennen we ook als dextrose of druivensuiker. Deze koolhydraten bestaan al uit een enkele glucosemolecuul. Makkelijk voor je lichaam, want deze hoeft niet meer opgesplitst te worden. Dit in tegenstelling tot disachariden en polysachariden. Het lichaam kan deze koolhydraten pas gebruiken nadat ze zijn opgesplitst in enkele glucosemoleculen.

Meer lezen

Advies nodig over glycemische index?

Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.

Vraag gratis advies aan!
Avatar

Merel

Orthomoleculair Therapeut


menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest