Vitakruid
Vitakruid
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Ademhalingsoefeningen bij stress: wat zegt de wetenschap?

Ademhalingsoefeningen bij stress: wat zegt de wetenschap?

Eeuwen geleden in India werden ademhalingsoefeningen door wijze yogi’s al beschouwd als fundament van ons gemoed. Zij geloofden dat je met ademhalingsoefeningen, de zogenoemde Pranayama, stress kunt verminderen en je geest snel in het nu kunt brengen1. Ook in de moderne samenleving lees je steeds meer over ademhalingsoefeningen bij stress. Maar werkt dat wel echt? Wij zochten het voor je uit.

Inhoudsopgave

  • Word bewust van je eigen ademhaling
  • Het onveranderde stresssysteem
  • Ademhalingsoefeningen als tool bij stress (volgens de wetenschap)
  • Een natuurlijk alternatief voor het ‘pammetje’

Word bewust van je eigen ademhaling

We ademen in, we ademen uit. Automatisch, we hoeven er niet bij na te denken. En gelukkig maar, zou je zeggen. Hoewel hier ook een keerzijde aan zit. Soms blijkt onze ademhalingstechniek toch niet zo goed te zijn. En omdat het een onbewust proces is, merken we dat niet altijd op. Er is dan sprake van een disfunctionele ademhaling die kan leiden tot verhoogde morbiditeit en een reeks van symptomen, zoals kortademigheid, duizeligheid en een drukkend gevoel op de borst2

Meer lezen


Menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest