Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Rimpels? 10 tips voor huidverjonging

Rosanna Fincken

Rosanna

Schrijver Voeding & Gezondheid 6 jun. 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20247 min. leestijd

Fijne lijntjes, rimpels op je voorhoofd en misschien wel een drogere, slapper wordende huid. Begin jij de eerste tekenen van huidveroudering te zien en wil je deze graag verminderen of voorkomen? In dit blog leggen we kort uit waardoor rimpels ontstaan en welke leefstijlkeuzes je kunt maken voor natuurlijke huidverjonging.

Lees verder onder de afbeelding

Rimpels? 10 tips voor huidverjonging

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat veroorzaakt rimpels?
  • Rimpels verminderen? Dit kun je doen voor natuurlijk huidverjonging
  • Tot slot

Wat veroorzaakt rimpels?

Verschillende factoren veroorzaken rimpels, waarvan de belangrijkste natuurlijk het verouderingsproces is. Naarmate we ouder worden, neemt onze natuurlijke productie van collageen en elastine af. Hierdoor verliest onze huid elasticiteit, wordt hij dunner, droger en ontstaan er fijne lijntjes en rimpels.

Andere oorzaken zijn:

  • Blootstelling aan ultraviolet (Uv) licht, zoals zonlicht
  • Roken
  • Glimlachen, fronsen
  • Slaapgebrek
  • Vervuiling
  • Stress
  • Veelvuldig gebruik van (niet natuurlijke) cosmetica
  • Ongezond dieet rijk aan toegevoegde suikers en sterk bewerkte producten
  • Genetica

Rimpels verminderen? Dit kun je doen voor natuurlijk huidverjonging

Genetica speelt een rol in hoe je huid in de loop van tijd veroudert. Dit staat bekend als intrinsieke veroudering. Maar zelfs wanneer genetica je tegen lijkt te zitten, heb je toch veel controle over de gezondheid van je huid en hoe (snel) deze veroudert.

Hoewel het onvermijdelijk is dat je op den duur rimpels krijgt, maakt een gezonde leefstijl en goede verzorging van je huid veel verschil. We geven 10 tips die helpen rimpels te verminderen.

1. Bescherm je huid tegen overmatige blootstelling aan de zon

Hoewel we zeker niet zonder de zon en zonlicht kunnen, is overmatige blootstelling aan Uv-licht wel schadelijk voor onze huid.1 Om het verbranden van je huid te voorkomen is het belangrijk om regelmatig de schaduw op te zoeken wanneer je op zonnige dagen buiten bent. Daarnaast kun je een natuurlijke (op mineralen gebaseerde) zonnebrandcrème opsmeren en aan bescherming van binnenuit werken. Lees hier meer over in ons blog Uv-straling en de huid: kies je zonnebrand of bescherming van binnenuit?

2. Beperk je suikerinname

Wanneer we overmatig toegevoegde suikers binnenkrijgen via ons dieet, veroorzaakt dit een proces in onze huid dat glycatie – of versuikering – wordt genoemd. Hierbij komen AGE’s (Advanced Glycation Endproducts) vrij.2AGE’s tasten het collageen in je lichaam aan en stimuleren vroegtijdige veroudering en het ontstaan van rimpels. AGE's zijn ook gekoppeld aan bereidingsmethoden op hoge temperaturen zoals grillen en frituren.

3. Vermijd roken en blootstelling aan rook

Tabaksrook beschadigt collageen en elastine, vezels die je huid elasticiteit en stevigheid geven.3 Ook zorgt de nicotine in sigaretten ervoor dat je bloedvaten samentrekken, waardoor de bloedtoevoer naar je huid wordt aangetast. Hierdoor krijgt je huid niet de optimale hoeveelheid zuurstof en wordt de toevoer van belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamine A, beperkt. Een onderzoek uitgevoerd onder 79 identieke tweelingen wees uit dat de tweelingen die rookten aanzienlijk meer rimpels hadden dan hun niet-rokende tegenhangers.4

4. Zorg voor voldoende kwalitatieve slaap

Goed slapen is misschien wel dé anti-aging hack. Wanneer we slapen is ons lichaam namelijk in staat om zichzelf te herstellen en te regenereren. Tijdens de REM-slaap herstelt ons lichaam op natuurlijke wijze het collageen in de huid.5 Dit is mogelijk omdat we twee soorten collageenvezels hebben. De eerste soort is het permanente collageen, het ‘raamwerk’ voor onder andere onze huid, botten en pezen. De tweede soort is dunner en niet permanent; deze collageenvezels binden zich met de permanente collageenvezels en herstellen deze terwijl we slapen.

Tot slot lijkt het slaaphormoon melatonine ook een cruciale rol te spelen in het jong houden van onze huid. Zo is melatonine vanwege de antioxidatieve werking een belangrijke speler bij het herstel van de huid na blootstelling aan Uv-licht, stressoren en vervuiling.6,7

5. Blijf gehydrateerd en drink voldoende water

Genoeg water drinken is essentieel voor een goede gezondheid. Naast vitale functies zoals het afvoeren van gifstoffen en het reguleren van je lichaamstemperatuur, helpt genoeg drinken ook je huid van binnenuit gezond en gehydrateerd te houden. Volgens een onderzoek onder een groep gezonde vrouwen, heeft een hogere waterconsumptie een positief effect op de hydratatie van de huid en huidstructuur. Daarnaast zorgde het drinken van een aftreksel van citroenmelisse (veel gebruikt in thee) voor een verbetering van de elasticiteit van de huid.8

6. Eet een gezond dieet rijk aan eiwitten en goede vetten

Ons lichaam heeft een breed scala aan nutriënten nodig om optimaal te kunnen functioneren. Wanneer je van belangrijke voedingsstoffen te weinig binnenkrijgt, dan heeft dit invloed op verschillende lichamelijke processen, waaronder de aanmaak van collageen. Een ongezond dieet versnelt het verlies van collageen, wat leidt tot vroegtijdige huidveroudering en een slappere huid.

Om collageen aan te maken heeft je lichaam veel verschillende voedingsstoffen nodig, waaronder aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstoffen van eiwitten en zijn te vinden in eiwitrijk voedsel zoals grasgevoerd vlees, gevogelte, vis, zuivelproducten, eieren en peulvruchten. De productie van collageen vereist ook vitamine C uit bijvoorbeeld citrusvruchten, rode paprika's en broccoli. Naast eiwitten en vitamine C heeft ons lichaam mineralen zoals zink en koper nodig om collageen te produceren.9,10,11,12 Deze mineralen vinden we onder meer in (orgaan)vlees, schaaldieren, noten, bonen en volle granen.

Lees meer over collageen en voeding in ons blog 10 x voeding voor een collageen boost

7. Doe je tegoed aan antioxidantrijke superfoods

Naast het leveren van bouwstenen voor de productie van collageen, kan voeding ook helpen collageenverlies te verminderen. Het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten, zoals blauwe bessen, gojibessen en granaatappels, helpt vrije radicalen in het lichaam te neutraliseren. Vrije radicalen dragen bij aan huidveroudering door huidcellen en collageen te beschadigen of zelfs af te breken.

8. Verminder stress

Stress en veelvuldig piekeren stimuleren het ontstaan van rimpels. Met name voorhoofd rimpels. Hoewel volledig stressvrij leven niet reëel is, is het wel belangrijk om chronische stress te voorkomen. Dit kun je doen door regelmatig een stapje terug te nemen en de ontspanning op te zoeken. Denk bijvoorbeeld aan:

9. Gebruik natuurlijke verzorgingsproducten

Denk bijvoorbeeld aan ingrediënten zoals:

  • Jojobaolie
  • Kokosolie
  • Olijfolie
  • Amandelolie
  • Arganolie
  • Ginseng-extract
  • Hyaluronzuur
  • Retinoïden (vitamine A)
  • Vitamine C en E
  • Aloë vera
  • Essentiële oliën zoals frankincense en lavendel

10. Gezichtsmassage

Gebruik een fijne olie zoals jojobaolie en neem een paar minuten per dag de tijd om je gezicht zachtjes te masseren. Concentreer je op gebieden zoals je nek, onder je ogen, voorhoofd, mond en kaaklijn. Een dagelijkse gezichtsmassage verbetert de bloedtoevoer naar de huid en de afgifte van zuurstof en voedingsstoffen.13 Het verbetert ook de lymfedrainage in je gezicht.

Tot slot

Of we het nu willen accepteren of niet; rimpels horen bij het leven en het natuurlijk ouder worden. Gelukkig kun je – tot op zekere hoogte – rimpels voorkomen of verminderen door gezonde leefstijlkeuzes te maken en goed voor je huid en lichaam te zorgen. Hopelijk helpen bovenstaande tips jou nog lang een stralende huid te behouden. Heb jij nog goede huidverjongingstips? Deel ze dan vooral met ons via Instagram, Facebook of TikTok.

Advies nodig over rimpels?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Young, A. R., Claveau, J., & Rossi, A. B. (2017). Ultraviolet radiation and the skin: Photobiology and sunscreen photoprotection. Journal of the American Academy of Dermatology, 76(3), S100-S109.
  2. Nguyen, H. P., & Katta, R. (2015). Sugar Sag: Glycation and the Role of Diet in Aging Skin. Skin Therapy Letter, 20(6), 1-5.
  3. Morita, A. (2007). Tobacco smoke causes premature skin aging. Journal of Dermatological Science, 48(3), 169-175.
  4. Okada, H. C., Alleyne, B., Varghai, K., Kinder, K., & Guyuron, B. (2013). Facial changes caused by smoking: a comparison between smoking and nonsmoking identical twins. Plastic and Reconstructive Surgery, 132(5), 1085-1092.
  5. Chang, J., Garva, R., Pickard, A., Yeung, C. Y. C., Mallikarjun, V., Swift, J., ... & Kadler, K. E. (2020). Circadian control of the secretory pathway maintains collagen homeostasis. Nature Cell Biology, 22(1), 74-86.
  6. Sreedhar, A., Aguilera-Aguirre, L., & Singh, K. K. (2020). Mitochondria in skin health, aging, [...]. Cell […], 11(6), 44
  7. Rusanova, I., Martínez-Ruiz, L., Florido, J., Rodríguez-Santana, C., Guerra-Librero, A., Acuña-Castroviejo, D., & Escames, G. (2019). Protective effects of melatonin on the skin: Future perspectives. International Journal of Molecular Sciences, 20(19), 4948.
  8. Yui, S., Fujiwara, S., Harada, K., Motoike-Hamura, M., Sakai, M., Matsubara, S., & MIYAZAkI, K. (2017). Beneficial effects of lemon balm leaf extract on in vitro glycation of proteins, arterial stiffness, and skin elasticity in healthy adults. Journal of Nutritional Science and Vitaminology, 63(1), 59-68.
  9. Harris, E. D., Rayton, J. K., Balthrop, J. E., DiSilvestro, R. A., & Garcia-de-Quevedo, M. (1980, January). Copper and the synthesis of elastin and collagen. In Ciba Foundation Symposium (Vol. 79, pp. 163-182).
  10. Pickart, L. (2008). The human tri-peptide GHK and tissue remodeling. Journal of Biomaterials Science, Polymer Edition, 19(8), 969-988.
  11. Mitchnick, M. A., Fairhurst, D., & Pinnell, S. R. (1999). Microfine zinc oxide (Z-cote) as a photostable UVA/UVB sunblock agent. Journal of the American Academy of Dermatology, 40(1), 85-90.
  12. Fernandez-Madrid, F., Prasad, A. S., & Oberleas, D. (1973). Effect of zinc deficiency on nucleic acids, collagen, and noncollagenous protein of the connective tissue. The Journal of Laboratory and Clinical Medicine, 82(6), 951-961.
  13. Caberlotto, E., Ruiz, L., Miller, Z., Poletti, M., & Tadlock, L. (2017). Effects of a skin-massaging device on the ex-vivo expression of human dermis proteins and in-vivo facial wrinkles. PLoS One, 12(3), e0172624.