Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Misselijk na eten: 8 tips voor als je te veel gegeten hebt

Ellen Dekker

Ellen

MSc. Gezondheid & Gedrag 22 dec. 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20246 min. leestijd

De kerstdagen zijn bij uitstek het moment waarop we volop genieten van heerlijk eten en feestelijke drankjes. Het enige nadeel is dat we gauw geneigd zijn om te overeten waardoor ongemakken van de maag op de loer liggen. Dit kan je kerstgevoel behoorlijk bederven. Daarom geven we in dit blog 8 tips tegen misselijkheid.

Lees verder onder de afbeelding

Misselijk na eten: 8 tips voor als je te veel gegeten hebt

Onderwerpen in dit artikel

  • De spijsvertering in het kort
  • Wat er gebeurt als je te veel hebt gegeten
  • 8 tips tegen misselijkheid
  • Tot slot

De spijsvertering in het kort

De spijsvertering is het proces waarbij voedsel wordt afgebroken in kleinere, opneembare voedingsstoffen. Deze nutriënten worden door het lichaam gebruikt als energiebron en ter ondersteuning van allerlei lichaamsfuncties.

De spijsvertering van mond tot kont verloopt globaal als volgt:

  • In de mond wordt het voedsel kleiner gemaakt door te kauwen. Het speeksel dat bij het kauwen wordt afgescheiden, bevat het enzym amylase. Dit enzym zorgt voor de voorvertering van koolhydraten.
  • De slokdarm vervoert het voedsel vervolgens van de mond naar de maag. Hier wordt de voedselbrij verder afgebroken met behulp van enzymen en maagzuur.
  • In de twaalfvingerige darm wordt het voedsel verder afgebroken met behulp van gal en spijsverteringsenzymen uit de alvleesklier. Gal wordt aangemaakt in de lever en opgeslagen in de galblaas.
  • De darmwand van de dunne darm neemt voedingsstoffen op en geeft ze af aan de bloedbaan.
  • In de dikke darm worden de laatste voedingsstoffen en vocht uit het voedsel gehaald. Vervolgens wordt het voedsel via de endeldarm en anus het lichaam uitgewerkt.

Bekijk ook ons ander blog alles over een snelle stofwisseling.

Wat er gebeurt als je te veel hebt gegeten

Tijdens de feestdagen wordt er vaak uitbundig gekookt met meerdere gangen die elkaar in een sneltreinvaart opvolgen. Voordat je lichaam het ene gerechtje heeft verteerd, is de volgende alweer achter je kiezen. Hoewel je maag veel kan hebben en een maximale inhoud van vier liter heeft, ben je waarschijnlijk na een tot anderhalve liter al verzadigd. Alleen wordt het verzadigingsgevoel makkelijk genegeerd door alle gezelligheid.

Bij overeten wordt het lichaam flink aan het werk gezet. Vanuit de maag worden kleine stukjes voedsel beetje bij beetje naar de darmen vervoerd, die een beperkte capaciteit hebben. Bij een teveel wordt er een signaal aan de hersenen gestuurd om de voedselafgifte aan de darmen te stoppen. Hierdoor blijft het eten langer in de maag, wat het verteringsproces vertraagt.

Te veel eten kan ervoor zorgen dat je je misselijk voelt na het eten. Misselijkheid is een gevoel van ongemak of wee gevoel in de buik dat gepaard kan gaan met (een neiging tot) braken. Daarnaast zijn er ook andere veelvoorkomende klachten van overeten:

  • Een opgeblazen gevoel
  • Oprispingen
  • Een vol gevoel van de maag
  • Samentrekking van de maag
  • Ongemak van de darmen
  • Winderigheid
  • Obstipatie of diarree

Oorzaken van misselijkheid na eten

Te veel of te snel eten is dus een belangrijke oorzaak van een misselijk gevoel na het eten. Maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken:

  • Te vet eten. Vet verteerd langzamer dan andere voedingsstoffen. Bovendien is er extra gal nodig voor de vetvertering.
  • Pittig eten. Dit kan de maag en darmen prikkelen.
  • Voedselvergiftiging. Je hebt iets gegeten of gedronken dat bedorven of besmet was.
  • Gevoeligheid. Het eten van bepaalde voedingsmiddelen waar je gevoelig voor bent zoals lactose of gluten.
  • Alcohol. Dit kan het maagslijmvlies prikkelen en irriteren. Bovendien zorgen de afbraakproducten van alcohol voor een misselijk gevoel.
  • Emotionele stress. De maag kan van streek raken door stress. De feestdagen brengen bijvoorbeeld vaak bepaalde verplichtingen met zich mee die stressvol zijn.

8 tips tegen misselijkheid

Het beste is natuurlijk om je niet te laten verleiden om te veel te eten. Mocht het dan toch gebeuren, deze 8 tips kunnen helpen tegen misselijkheid en andere ongemakken van overeten.

1. Drink gemberthee

Gember is een veelgebruikte specerij als smaakmaker in allerlei gerechten, maar wordt tegenwoordig ook vaak ingezet bij misselijkheid. De werkzame stoffen gingerol en shogaol zouden namelijk een rol spelen in:1,2,3

  • Het versnellen van het legen van de maag
  • Het verlichten van de druk op de maag
  • Het verminderen van een opgeblazen gevoel
  • Het verlagen van een hoog serotonine niveau in het lichaam wat een rol speelt bij misselijkheid

Maak verse gemberthee en drink dit langzaam met kleine slokjes.

2. Het effect van geuren

Het inhaleren van bepaalde geuren, zoals een essentiële olie van citroen en pepermunt, kan helpen bij het verminderen van misselijkheid.4,5 Ook de geur van gember kan verlichting bieden.6 Hoewel het bewijs hiervoor niet erg sterk is, is het wel het proberen waard. Geen essentiële olie in huis? Gebruik dan verse citroen en verse munt.

3. Drink kamillethee

Kamille is een witte bloem met een geel hart en staat bekend om zijn kalmerende werking. Dit positieve effect wordt toegeschreven aan werkzame stoffen als terpenoïden en flavonoïden. Zo wordt kamille vaak ingezet bij een opgeblazen gevoel, oprispingen, misselijkheid en braken.7 Het wordt vooral als thee genuttigd.

4. Zorg voor ontspanning en een goede ademhaling

Rust en ontspanning is essentieel tijdens de drukke feestdagen. Het doen van een ademhalingsoefeningen, langzaam en diep ademhalen, kan helpen om misselijkheid te verlichten.5
Bekijk ook ons andere blogs voor 11 voordelen van de juiste manier ademhalenen en hoe ademhalingsoefeningen kunnen helpen bij stress.

5. Blijf rechtop zitten of staan na het eten

Na het eten van een grote maaltijd kun je last krijgen van de beruchte after dinner dip waardoor je geneigd bent om te gaan liggen en een dutje te doen. Dit is echter geen goed idee. Je lichaam moet dan meer moeite doen om het eten van de maag naar de darmen te verplaatsen. Bovendien kun je ook last krijgen van oprispingen.

6. Beweging in de frisse lucht

Nog beter is om na het eten een rustige wandeling te maken. Dit helpt om de spijsvertering op gang te brengen zodat het eten sneller verteerd en niet te lang in de maag achterblijft. Ook frisse lucht kan helpen om misselijkheid te verlichten.

Lees ook ons eerder verschenen blog afvallen door wandelen met deze 10 tips.

7. Drink niet tijdens het eten

Drinken tijdens het eten kan de spijsvertering beïnvloeden omdat vloeistoffen het spijsverteringsproces in de maag kunnen verdunnen. Dit kan invloed hebben op de concentratie van maagsappen en enzymen die nodig zijn voor de afbraak van voedsel. Wacht minimaal een half uur tussen het eten en het drinken.

8. Beperk koffie en alcohol

Cafeïne en alcohol kunnen de maagwand irriteren en de aanmaak van maagzuur verstoren. Beide stoffen stimuleren ook de urineproductie wat kan leiden tot uitdroging. Koffie en alcohol kunnen daarom de spijsvertering verstoren en misselijkheid veroorzaken.

8 voordelen van stoppen met alcohol lees je in ons ander blog.

Tot slot

Hoewel voorkomen beter is dan genezen, is dit goede voornemen snel vergeten wanneer al het lekkers op tafel staat. Een misselijk gevoel na het eten omdat je te veel hebt gegeten is ons allemaal weleens overkomen. Geen paniek! Het hoeft de pret niet te drukken. Met onze bovenstaande tips tegen misselijkheid kom je er ho-ho-hopelijk goed doorheen. Fijne feestdagen!

Advies nodig over misselijkheid?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Bodagh, M. N., Maleki, I., & Hekmatdoost, A. (2019). Ginger in gastrointestinal […]: A systematic review of clinical trials. Food Science & Nutrition, 7(1), 96-108. Lete, I., & Allué, J. (2016). The effectiveness of ginger in the prevention of nausea and vomiting during pregnancy […]. Integrative Medicine Insights, 11, 11-17.
  2. McManis, P. G., & Talley, N. J. (1997). Nausea and vomiting associated with selective serotonin reuptake inhibitors. CNS Drugs, 8, 394-401.
  3. Yavarikia, P., Safajou, F., Shahnazi, M., & Nazemiyeh, H. (2014). The effect of lemon inhalation aromatherapy on nausea and vomiting of pregnancy: a double-blinded, randomized, controlled clinical trial. The Iranian Red Crescent Medical Journal, 16(3), e14360.
  4. Sites, D. S., Johnson, N. T., Miller, J. A., et al. (2014). Controlled breathing with or without peppermint aromatherapy for postoperative nausea and/or vomiting symptom relief: a randomized controlled trial. The Journal of PeriAnesthesia Nursing, 29(1), 12-19. 
  5. Lee, Y. R., & Shin, H. S. (2017). Effectiveness of ginger essential oil on postoperative nausea and vomiting in abdominal surgery patients. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 23(3), 196-200.
  6. Srivastava, J. K., Shankar, E., & Gupta, S. (2010). Chamomile: a herbal medicine of the past with bright future. Molecular Medicine Reports, 3(6), 895-901.