Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Magnesiumcitraat: werking & 3 voordelen

Hidde Robeer

Hidde

R&D Officer 22 feb. 2022Bijgewerkt: 16 mrt. 20228 min. leestijd

Magnesium en de spierwerking zijn twee elementen die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.* Reikt je kennis niet verder dan dit gegeven? Ontdek in dit artikel de voordelen en veelzijdige werking van magnesiumcitraat.

Lees verder onder de afbeelding

Magnesiumcitraat: werking & 3 voordelen

Onderwerpen in dit artikel

  • De krachtige werking van magnesium
  • Verschil magnesium en magnesiumcitraat
  • Magnesium verbindingen
  • Aminozuurgecheleerd
  • Wat doet magnesiumcitraat
  • Verschil citraat en malaat
  • Magnesiumcitraat wanneer innemen
  • Tot slot

Magnesium speelt dus een rol bij het behouden van sterke en soepele spieren.* Dit is goed om te weten als je meerdere malen per week je spieren aan het werk zet! Ook wanneer je fysiek werk levert of je dagelijkse leven zich als hectisch laat omschrijven, is je magnesiumvoorraad op peil houden onoverkomelijk.1 Dit onderwerp behandelden we eerder in het blog Magnesium en sporten: goed voor de spieren!

De krachtige werking van magnesium

Het mineraal magnesium vervult in meer dan 300 processen in ons lichaam een belangrijke rol.2 Het gaat te ver om al deze functies te benoemen, maar je begrijpt dat een ontoereikende magnesiumhuishouding zich dus op talloze manieren kan uiten. 

Magnesium speelt een rol bij botaanmaak en het behoud van sterke botten*, het helpt de normale eiwitsynthese, een goede elektrolytenbalans en een normaal energieleverend metabolisme te behouden.* Verder is magnesium goed voor de spieren* en heeft het een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en futloosheid.*3

Bovenstaand functieprofiel geeft je een goede indruk van deze elementaire gezondheidsduizendpoot. 

Benieuwd welk magnesiumsupplement bij jou past?

Check het via onze minitest en ontvang een persoonlijke aanbeveling.

Doe de Magnesiumtest

Verschil magnesium en magnesiumcitraat

Het moge duidelijk zijn dat magnesium een belangrijk mineraal is voor ons lichaam. Magnesium zit van nature in ons voedsel. Onze dagelijkse voeding bevat over het algemeen anorganisch gebonden magnesium. Deze anorganische vorm heeft een lage biologische beschikbaarheid, waardoor ons lichaam het magnesium uit reguliere voeding slecht opneemt.4 Lees meer hierover in ons blog Magnesium & voeding: 10 x voeding met veel magnesium.

Magnesium verbindingen

Waar magnesium in zijn pure vorm een metaal is, zijn magnesiumsupplementen een koppeling van een zogeheten magnesium-ion aan een ander ion, waardoor een mineraal ontstaat. Van dit mineraal bestaan verschillende soorten en de ene soort heeft een andere werking in het lichaam dan de andere. Als we het over soorten hebben, hebben we het eigenlijk over verbindingen.

Magnesiumcitraat is een organisch gebonden vorm van magnesium. Organische vormen zijn verbindingen die van nature in ons lichaam voorkomen. Hierbij is het magnesium gekoppeld aan bijvoorbeeld een aminozuur (bouwsteen van eiwitten) of aan citroenzuur. Deze vormen hebben een hogere biologische beschikbaarheid (de mate waarin je lichaam de werkzame stof opneemt). Lees meer over de toepassingen van deze verschillende vormen van magnesium in ons blog Wanneer welke magnesium? We hebben voor elke toepassing het juiste product!

De beste vormen zijn aminozuurgecheleerd 

De beste magnesium vormen die we kennen zijn de zogenoemde aminozuurgecheleerde vormen; malaat, bisglycinaat en tauraat. Deze vormen hebben de structuur van een aminozuurchelaat wat betekent dat ze dusdanig sterk zijn dat ons maagsap de vorm niet kan splitsen.

Dit komt omdat de aminozuren in chelaatvorm als beschermende laag fungeren voor het magnesium. Hierdoor bereiken deze vormen als volledig element onze darmen waar ons lichaam het vervolgens kan opnemen.10 Bijkomend voordeel van aminozuurgecheleerde vormen zoals malaat, bisglycinaat en tauraat is dat ze minder maag- en darmproblemen veroorzaken, vergeleken met ongecheleerde vormen.5
 

Magnesiumcitraat: werking & 3 voordelen

Wat doet magnesiumcitraat

Magnesiumcitraat is de verbinding tussen magnesium en citraat: de benaming van zout afkomstig van citroenzuur. Bij magnesiummalaat is appelzuur de verbindende factor met magnesium. Beide zuren behoren tot de zogenaamde citroenzuurcyclus: een biochemisch systeem dat garant staat voor het grootste deel van de energie die ons lichaam in de cellen produceert.

In veel cellen in ons lichaam zijn kleine energiefabriekjes, mitochondriën, aan het werk om energie te produceren. Een mineraal als magnesium levert zelf geen energie zoals bijvoorbeeld koolhydraten, vetten en eiwitten, maar is onmisbaar in onze energiehuishouding.*6 We leggen het uit.

Om tot een verbranding te komen zijn er drie dingen nodig: glucose, zuurstof en een enzym. Glucose is een suikertype, zuurstof spreekt voor zich maar wat is een enzym? Een enzym is een eiwit dat een proces in gang kan zetten. De enzymen zijn altijd inactief totdat ze op de plaats van bestemming zijn. Daar bevinden zich mineralen, vitamines of hormonen die de enzymen activeren. 

In het geval van verbranding, zijn er een aantal mineralen, waaronder magnesium, nodig om het enzym te activeren. Mist er één van de mineralen, vitamines en hormonen dan kan het enzym niet worden geactiveerd. 

Verschil citraat en malaat

Voor mensen met een hogere energiebehoefte en sportieve leefstijl is magnesiumcitraat op het lijf geschreven. Wetenschappelijk onderzoek wijst namelijk uit dat citraat de magnesiumwaarden in alle weefsels verhoogt, dus ook in de spieren.7 

Naast magnesiumcitraat is ook magnesiummalaat goed inzetbaar op dit vlak en bovendien dus een – betere – aminozuurgecheleerde vorm. Magnesiummalaat adviseren we dan ook voor sporters.  

We zetten 3 voordelen van magnesiumcitraat voor je op een rij: 

  1. Magnesiumcitraat is voordeliger
    Let jij naast een gezonde leefstijl ook op je portemonnee? Dan is magnesiumcitraat voor jou de beste keuze. De grondstof magnesiumcitraat is namelijk voordeliger ten opzichte van de aminozuurgecheleerde vormen. 

    Het voornaamste verschil met de andere vormen is dus; magnesiumcitraat is geen gecheleerde vorm. Hierdoor is citraat minder stabiel in maag- en darmstelsel, maar wel voordeliger wat betreft prijs.

  2. Magnesiumcitraat is goed opneembaar
    Magnesiumcitraat is een organische vorm van magnesium en wordt om deze reden beter opgenomen door het lichaam dan een anorganische verbinding die we terugvinden in onze voeding. Ook ten opzichte van supplementen met anorganische magnesiumvarianten als magnesiumhydroxide, -oxide en -sulfaat heeft de inname van magnesium in de variant citraat de voorkeur binnen een gezond voedingspatroon.8

  3. Magnesiumcitraat voor een goede spierwerking*
    Hanteer jij een sportieve leefstijl of verricht je vaak fysiek werk? Er gaat een hoop magnesium verloren omdat je spieren veel van dit mineraal opnemen. Uit onderzoek blijkt dat ons spierweefsel magnesiumcitraat relatief goed opneemt in vergelijking met andere magnesiumverbindingen.9 Een goede keuze voor diegenen die regelmatig hun spieren aan het werk zetten! 

Voordelen product
  • Goede magnesium voor de spierfunctie*
  • Voordelig en goed opneembaar
  • Organische vorm
Magnesium 200 Citraat
Magnesium 200 Citraat 100  tabletten

Een andere vorm waar we een goede werking van de spieren aan toeschrijven is magnesiummalaat.* Door de binding van magnesium en het aminozuur is deze binding bestendig tegen maagzuur waardoor er geen ontbinding plaatsvindt. Voor sporters en de spierfunctie is dit dus ook onze eerste aanbeveling.*

Voordelen product
  • Beste magnesium voor de spieren
  • Magnesium vorm met hoge opneembaarheid
  • Magnesium gebonden aan appelzuur
Magnesium 150 Malaat
Magnesium 150 Malaat 100  tabletten

Magnesiumcitraat wanneer innemen

Magnesiumcitraat kan je drie keer per dag innemen verdeeld over de dag (ochtend, middag, avond). Zo ondersteun je je energieniveau*, help je om energie vrij te maken uit de voeding* en draagt het bij aan een heldere geest.* 

Naast je geestelijke inspanningen is magnesium in de ochtend ook belangrijk voor een goede spierwerking* zodat je met gemak je mind- en bodywork kunt combineren.10 Wil je weten hoeveel magnesium je per dag moet innemen? Lees het uitgebreid in ons blog Hoeveel magnesium per dag moet je innemen?

Tot slot

In dit artikel hebben we magnesiumcitraat uitgelicht: de organische verbindingsvorm tussen magnesium en citroenzuur. Naast de rol bij het behouden van sterke en soepele spieren*, de ondersteuning in het energieniveau*, zorgt de biologische beschikbaarheid van de citraatvorm voor een goede opneembaarheid. Last-but-not-least: naast de gunstige invloed op de spierwerking* is magnesiumcitraat ook gunstig voor je portemonnee. 

Advies nodig over magnesium citraat?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

* Goedgekeurde gezondheidsclaims magnesium: 

  • Magnesium speelt een rol bij botaanmaak en het behoud van sterke botten 
  • Magnesium is goed voor de gemoedstoestand, meer geestelijke energie, het celdelingsproces, het geheugen, de leerprestatie en het concentratievermogen
  • Magnesium helpt de normale eiwitsynthese, een goede elektrolytenbalans en een normaal energieleverend metabolisme te behouden
  • Magnesium ondersteunt het enrgieniveau
  • Magnesium is van belang voor sterke tanden
  • Magnesium is goed voor de spieren en het zenuwstelsel
  • Magnesium heeft een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en futloosheid

Referenties
  1. Razzaque, M. S. (2018). Magnesium: are we consuming enough? Nutrients, 10(12), 1863. 
  2. Lindberg, J. S., Zobitz, M. M., Poindexter, J. R., & Pak, C. Y. (1990). Magnesium bioavailability from magnesium citrate and magnesium oxide. Journal of the American college of nutrition, 9(1), 48-55. 
  3. MAGNESIUM: Overview, Uses, Side Effects, Precautions, Interactions, Dosing and Reviews. (z.d.). WebMD. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-998/magnesium 
  4. Guo, W., Nazim, H., Liang, Z., & Yang, D. (2016). Magnesium deficiency in plants: an urgent problem. The Crop Journal, 4(2), 83-91.  
  5. Yamagami, R., Huang, R., & Bevilacqua, P. C. (2019). Cellular concentrations of nucleotide diphosphate-chelated magnesium ions accelerate catalysis by RNA and DNA enzymes. Biochemistry, 58(38), 3971-3979. 12 
  6. Turck, D., Castenmiller, J., De Henauw, S., Hirsch‐Ernst, K. I., Kearney, J., ... & Naska, A. (2018). Magnesium citrate malate as a source of magnesium added for nutritional purposes to food supplements. EFSA Journal, 16(12). 
  7. Ates et al. (2019). Dose-Dependent Absorption Profile of Different Magnesium Compounds. Biological Trace Element Research. 
  8. Dominik Kappeler, et al. (2017). Higher bioavailability of magnesium citrate as compared to magnesium oxide shown by evaluation of urinary excretion and serum levels after single-dose administration in a randomized cross-over study. BMC Nutrition, volume 3(7).
  9. Nielsen, F. H. (2006). Update on the relationship between magnesium and exercise. Editors’ Bulletin, 2(1), 1–5.  
  10. Zhang, Y., Xun, P., Wang, R., Mao, L., & He, K. (2017). Can magnesium enhance exercise performance?. Nutrients, 9(9), 946.