Intermittent fasting effectief bij diabetes type-2 | Vitakruid

Intermittent fasting effectief bij diabetes type-2

Intermittent fasting, of periodiek vasten, is de afgelopen jaren vanwege haar gezondheidsvoordelen enorm in populariteit toegenomen. Periodiek vasten leidt niet alleen tot gewichtsafname, maar ook tot een stabiele bloedsuikerspiegel.

Ook blijkt uit de praktijk dat het voor diabetes type-2 patiënten makkelijker vol te houden is als een caloriebeperkt dieet.

Bij intermittent fasting (IF) vast je voor periode van minimaal zestien uur en eet je binnen acht uur je reguliere maaltijden. Je beperkt je eetmomenten naar maximaal twee maaltijden per dag.

In praktijk kan dat er zo uit zien: Je ontbijt niet, eet om 12:00 uur een voedzame lunch en eet je tweede maaltijd voor 20:00 uur ’s avonds. Vervolgens vast je zestien uur lang, totdat het weer lunchtijd is.

Er zijn meerdere vormen van intermittent fasting:

  • Om de dag vasten:  Je vast voor een periode van minimaal 24 uur en de volgende dag eet je weer volgens je normale voedingspatroon.
  • Afwisselend vasten:  Je vast twee losstaande dagen per week. De andere vijf dagen eet je volgens je normale voedingspatroon.
  • 2/5 methode:  Je vast twee dagen achtereenvolgens. De andere vijf dagen eet je volgens je normale voedingspatroon.

 

Periodiek vasten is effectiever dan een caloriebeperkt dieet

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar IF onder diabetes type-2 patiënten. De universiteit van South Australia deed een studie naar de twee verschillende diëten. Het onderzoek vond plaats onder 137 respondenten. De helft van deze groep volgde één jaar lang de 2/5 methode, met een maximum van ongeveer 600 calorieën op de twee vastdagen. De andere helft volgde dagelijks een caloriebeperkt dieet van 1200 tot 1500 calorieën (Sharayah Carter et al., 2018).

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de IF deelnemers gemiddeld 2,5 kilo afvielen. Daarnaast stabiliseerde ook hun bloedglucosegehalte, het HbA1c-gehalte nam met gemiddeld 0,3% af. De onderzoekers benadrukten wel, dat mensen die medicatie (insuline) gebruiken, het beste kunnen vasten onder begeleiding van hun behandelend arts.

 

Een veilig alternatief

Ook is er onderzoek gedaan naar de kans op hypoglykemie tijdens intermittent fasting. In een klinische studie naar intermittent fasting gerelateerde hypoglykemie (bloedglucosespiegel < 4 mnol/L) werd de afvalmethode toegepast op 37 obese personen met diabetes type-2.

Tijdens de periode hadden 59% van de deelnemers geen enkele keer last van een te lage bloedsuikerspiegel gedurende de vastendagen. Vijftien deelnemers hadden samen 23 hypoglykemische episodes gehad (één per 37 dagen). De kans op hypoglykemie was dus zodanig laag, dat IF een veilige afvalmethode is bij diabetes type 2 (Corley et al., 2018).

 

Hieronder nog een paar tips bij intermittent fasting:

  1. Te weinig eten heeft geen zin. Een te laag, eenzijdig voedingspatroon, bijvoorbeeld alleen salades en crackers, kan het gewichtsverlies juist verhinderen. Een gevarieerd en voedzaam eetpatroon is juist de sleutel bij intermittent fasting.
  2. Intermittent fasting kan in de beginfase complicaties met zich meebrengen. Sommige personen kunnen in het begin last krijgen van symptomen als een flauw gevoel, hoofdpijn en een energietekort. Dit duurt normaal gesproken niet langer dan één tot twee weken en trekt meestal vanzelf weg.

 

Referenties:

Corley, B. T., Carroll, R. W., Hall, R. M., Weatherall, M., Parry‐Strong, A., & Krebs, J. D. (2018). Intermittent fasting in Type 2 diabetes mellitus and the risk of hypoglycaemia: a randomized controlled trial. Diabetic Medicine, 35(5), 588-594.

Carter, S., Clifton, P. M., & Keogh, J. B. (2018). Effect of intermittent compared with continuous energy restricted diet on glycemic control in patients with type 2 diabetes: a randomized noninferiority trial. JAMA network open, 1(3), e180756-e180756.