Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Voeding om je prostaat gezond te houden: de top 6

Voeding om je prostaat gezond te houden: de top 6

De prostaat is een klein maar belangrijk orgaan in het mannelijke voortplantingssysteem. Het is ongeveer zo groot als een walnoot en produceert een dikke, melkwitte vloeistof die deel uitmaakt van het sperma. De walnootvormige klier zit direct onder de blaas en wikkelt zich gedeeltelijk rond de urethra (urinebuis) waar de urine door passeert vanuit de blaas.

Prostaatproblemen komen bij ongeveer 1 op de 8 mannen voor.1 Daarnaast neemt het risico op het ontwikkelen van problemen met de mannenklier geleidelijk toe met de leeftijd. Ongeveer 60 procent van alle prostaatproblemen in de Verenigde Staten komt voor bij mannen van 65 jaar of ouder. 

Inhoudsopgave

  • Prostaat gezond houden
  • Gezonde voeding voor de prostaat
  • 1. Tomaten
  • 2. Broccoli
  • 3. Groene thee
  • 4. Peulvruchten en sojabonen
  • 5. Granaatappels
  • 6. Vis en omega-3 vetzuren
  • Tot slot


Prostaat gezond houden

Er is geen absolute preventie van prostaatproblemen, maar er zijn sterke aanwijzingen dat voeding en leefstijl een sleutelrol spelen bij het voorkomen hiervan. Door gezonde leefstijl keuzes te maken, regelmatig te bewegen en gezonde voeding aan je dieet toe te voegen, kun je mogelijk het risico op prostaatproblematiek verminderen.

Hoewel de exacte rol van voeding bij de gezondheid van de prostaat niet duidelijk is, bestaan er verschillende theorieën. Sommige deskundigen zijn van mening dat het westerse dieet met veel bewerkt voedsel hoog in vet en suiker kan bijdragen aan een verhoogde kans op problemen met de mannenklier.

Sommige onderzoeken hebben zowel diëten met veel zuivelproducten als een hoge totale calciuminname in verband gebracht met een hoger risico op het ontwikkelen van problemen met de prostaat. Er is echter meer onderzoek nodig om deze link te bevestigen.2,3

Belangrijk: ook wanneer je veranderingen in je dieet of leefstijl aanbrengt is het nog steeds belangrijk om je regelmatig te laten nakijken op eventuele prostaatproblemen.

Gezonde voeding voor de prostaat

Gezonde voeding staat aan de basis van een gezond lichaam. Zo bevatten groene groenten bijvoorbeeld verbindingen die het lichaam helpen schadelijke stoffen af te breken. De voedingsstoffen in groenten en fruit kunnen het risico op problemen met de prostaat verlagen.4,5  We lichten een aantal voedingsmiddelen uit die bekend staan om hun helende eigenschappen.


1. Tomaten

Tomaten, watermeloen en andere roodkleurige groenten en fruit danken hun heldere kleur aan een krachtige antioxidant genaamd lycopeen. Sommige onderzoeken suggereren dat een dieet met veel lycopeen het risico op het ontwikkelen van prostaatproblemen kan helpen verminderen.6 Lycopeen is een antioxidant, dit betekent dat het cellen beschermt tegen vrije radicalen en daarmee voorkomt dat de cellen beschadigen.7

Hoewel meer onderzoek nodig is, suggereren wetenschappers in 24 onderzoeken dat mannen die meer tomaten aten minder kans hadden op het ontwikkelen van prostaatproblemen.8

Omdat lycopeen stevig vastzit aan de celwanden van rauwe tomaten heeft ons lichaam moeite om het op te nemen. Een studie uit 2018 suggereert dat het verhitten van tomaten het voor je lichaam makkelijker maakt om lycopeen te absorberen. Hoe roder de tomaat, hoe beter, want lycopeen hoopt zich op tijdens het rijpen. Dit betekent dat bleke, te vroeg geplukte tomaten, minder lycopeen bevatten dan bijvoorbeeld trostomaten. 


Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest
Vitaminetest

2. Broccoli

Broccoli is een groente die veel complexe verbindingen bevat die onze cellen kunnen helpen beschermen tegen beschadiging. Sommige onderzoeken suggereren dat er een verband bestaat tussen de hoeveelheid kruisbloemige groenten (groep waar broccoli onder valt) die je eet en een lager risico op ernstige prostaatproblemen.9

De redenen zijn nog onduidelijk, maar onderzoekers stellen dat sommige fytochemicaliën in kruisbloemige groenten – waaronder sulforafaan, waarvan broccolispruiten geconcentreerde hoeveelheden bevatten – beschadigde cellen selectief targeten en onschadelijk maken.10 Terwijl normale prostaatcellen gezond en onaangetast blijven. 

Andere kruisbloemige groenten zijn bloemkool, kool, spruitjes en boerenkool.

3. Groene thee

Mensen gebruiken groene thee al duizenden jaren vanwege de gezondheidsbevorderende eigenschappen. Onderzoekers hebben veel studies uitgevoerd naar de effecten ervan op beschadigde cellen in ons lichaam.

Er zijn aanwijzingen dat speciale verbindingen in groene thee het risico op prostaatproblemen kunnen verminderen.11,12

De volgende verbindingen kunnen de gezondheidsvoordelen van groene thee verklaren: 

  • xanthinederivaten
  • epigallocatechinegallaat (EGCG)
  • Epicatechine




4. Peulvruchten en sojabonen

Peulvruchten zijn een voedselgroep die bonen, pinda's en linzen omvat. Peulvruchten bevatten biologisch actieve plantaardige stoffen die bekend staan als fyto-oestrogenen.

Isoflavonen staan bijvoorbeeld bekend als fyto-oestrogeen. Eén review wees uit dat mannen die de meeste fyto-oestrogenen aten een 20 procent lager risico op prostaatproblemen hadden dan de groep met de laagste inname.14 Deze effecten van fyto-oestrogenen kunnen afkomstig zijn van hun antioxiderende eigenschappen en hun effecten op hormoonregulatie en celdood.

Hoewel er nog steeds behoefte is aan meer overtuigend onderzoek, hebben sommige onderzoeken soja-isoflavonen in verband gebracht met een verminderd risico op prostaatproblematiek.15

Een Amerikaans onderzoeksinsituut toont een verband aan tussen de consumptie van soja en verminderde niveaus van prostaatspecifiek antigeen (PSA).  PSA is een eiwit dat door de prostaat wordt geproduceerd. De PSA-test, die het PSA-gehalte in het bloed meet, gebruikt men als screeningstest voor prostaatproblemen.




5. Granaatappels

Net als groene thee zijn granaatappels een rijke bron van antioxidanten. Granaatappels hebben een reputatie als super fruit doordat ze zo rijk aan antioxidanten zijn. Antioxidanten kunnen helpen bij het voorkomen van gezondheidsproblemen die verband houden met oxidatieve stress.

Een Amerikaans onderzoeksinstituut stelt dat granaatappelsap en sommige van zijn bioactieve componenten de groei van problematische prostaatcellen kunnen helpen remmen.17

Hoewel er meer onderzoek nodig is bij mensen is uit dier- en reageerbuisstudies gebleken dat granaatappelsap en -extract de aanmaak van sommige problematische prostaatcellen remt.18,19

6. Vis en omega-3 vetzuren

Meervoudig onverzadigde vetten, waaronder omega-3 vetzuren en omega-6 vetzuren, zijn essentiële vetzuren. Ons lichaam is niet in staat deze zelf aan te maken, wat betekent dat we deze volledig uit onze voeding moeten halen.

Het traditionele westerse dieet bevat veel omega-6-vetzuren tegenover weinig omega-3-vetzuren. Over de gunstigste verhouding tussen omega-3 en 6 vetzuren is nog veel discussie, maar deze hoort tussen de 1:3 en 1:5 te zijn. Op dit moment is de verhouding vaak 1:20, of zelfs hoger! Een juiste balans tussen omega-3- en omega-6-vetzuren is gekoppeld aan betere gezondheidsresultaten.20



Verschillende onderzoeken melden dat er een mogelijk verband bestaat tussen een hoge consumptie van omega-3-vetzuren en een lager risico op prostaatproblemen. Toch is er meer onderzoek nodig, met name studies bij mensen.21,22,23

Vette vis heeft nog tal van andere gezondheidsvoordelen. Probeer wanneer je vis eet voor de kleinere vette vissoorten uit koude wateren te kiezen. Zoals:

  • Zalm
  • Haring
  • Makreel
  • Sardientjes
  • Forel

Lees hier meer over de verschillende omega-3 verzuren ALA, DHA en EPA.

Tot slot

Problemen met de prostaat zijn in onze huidige maatschappij een groeiend probleem. Onderzoek wijst erop dat leefstijl een bepalende factor kan spelen. Met name ongezonde gewoontes zoals roken, te weinig bewegen en ongezonde voeding kunnen het risico op prostaatproblematiek verhogen. Gelukkig betekent dit ook dat juist gezonde leefstijlkeuzes zoals gezond eten en regelmatig bewegen het risico kunnen verkleinen. Mocht je nu al prostaatproblemen hebben en eventueel medicatie slikken, neem dan altijd contact op met je zorgverlener voordat je bepaalde wijzigingen aanbrengt in je leefstijl. Sommige voedingsmiddelen kunnen een wisselwerking hebben met verschillende medicijnen en therapieën. 

Dat gezegd hebbende; de voedingsmiddelen die wij hebben besproken in dit artikel zijn stuk voor stuk voedzaam en gezond en zouden niet misstaan in ieder gezond dieet.

Advies nodig over de prostaat?

Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.

Vraag gratis advies aan!
Avatar

Merel

Orthomoleculair Therapeut


Referenties

 

  1. Key Statistics for Prostate Cancer | Prostate Cancer Facts. (z.d.). Cancer. https://www.cancer.org/cancer/prostate-cancer/about/key-statistics.html
  2. Thorning TK, Raben A, Tholstrup T, Soedamah-Muthu SS, Givens I, Astrup A. Milk and dairy products: good or bad for human health? An assessment of the totality of scientific evidence. Food Nutr Res. 2016;60:32527. Published 2016 Nov 22. doi:10.3402/fnr.v60.32527
  3. Rahmati S, Azami M, Delpisheh A, Hafezi Ahmadi MR, Sayehmiri K. Total Calcium (Dietary and Supplementary) Intake and Prostate Cancer: a Systematic Review and Meta-Analysis. Asian Pac J Cancer Prev. 2018;19(6):1449-1456. Published 2018 Jun 25. doi:10.22034/APJCP.2018.19.6.1449
  4. Perez-Cornago A, Travis RC, Appleby PN, et al. Fruit and vegetable intake and prostate cancer risk in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC). Int J Cancer. 2017;141(2):287-297. doi:10.1002/ijc.30741
  5. Jennifer H. Cohen, Alan R. Kristal, Janet L. Stanford, Fruit and Vegetable Intakes and Prostate Cancer Risk, JNCI: Journal of the National Cancer Institute, Volume 92, Issue 1, 5 January 2000, Pages 61–68, https://doi.org/10.1093/jnci/92.1.61
  6. Chen P, Zhang W, Wang X, et al. Lycopene and Risk of Prostate Cancer: A Systematic Review and Meta-Analysis. Medicine (Baltimore). 2015;94(33):e1260. doi:10.1097/MD.0000000000001260
  7. Wei MY, Giovannucci EL. Lycopene, Tomato Products, and Prostate Cancer Incidence: A Review and Reassessment in the PSA Screening Era. J Oncol. 2012;2012:271063. doi:10.1155/2012/271063
  8. Chen J, Song Y, Zhang L. Lycopene/tomato consumption and the risk of prostate cancer: a systematic review and meta-analysis of prospective studies. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2013;59(3):213-23. doi: 10.3177/jnsv.59.213. PMID: 23883692.
  9. Cruciferous Vegetables and Cancer Prevention https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/diet/cruciferous-vegetables-fact-sheet 
  10. Clarke, J.D., Hsu, A., Yu, Z., Dashwood, R.H. and Ho, E. (2011), Differential effects of sulforaphane on histone deacetylases, cell cycle arrest and apoptosis in normal prostate cells versus hyperplastic and cancerous prostate cells. Mol. Nutr. Food Res., 55: 999-1009. https://doi.org/10.1002/mnfr.201000547
  11. Miyata Y, Shida Y, Hakariya T, Sakai H. Anti-Cancer Effects of Green Tea Polyphenols Against Prostate Cancer. Molecules. 2019;24(1):193. Published 2019 Jan 7. doi:10.3390/molecules24010193
  12. Guo Y, Zhi F, Chen P, et al. Green tea and the risk of prostate cancer: A systematic review and meta-analysis. Medicine (Baltimore). 2017;96(13):e6426. doi:10.1097/MD.0000000000006426
  13. Musial C, Kuban-Jankowska A, Gorska-Ponikowska M. Beneficial Properties of Green Tea Catechins. Int J Mol Sci. 2020;21(5):1744. Published 2020 Mar 4. doi:10.3390/ijms21051744
  14. He J, Wang S, Zhou M, Yu W, Zhang Y, He X. Phytoestrogens and risk of prostate cancer: a meta-analysis of observational studies. World J Surg Oncol. 2015;13:231. Published 2015 Jul 31. doi:10.1186/s12957-015-0648-9
  15. Mahmoud AM, Yang W, Bosland MC. Soy isoflavones and prostate cancer: a review of molecular mechanisms. J Steroid Biochem Mol Biol. 2014;140:116-132. doi:10.1016/j.jsbmb.2013.12.010
  16. Prostate Cancer, Nutrition, and Dietary Supplements (PDQ®)–Health Professional Version. (2021, 23 juni). National Cancer Institute. https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/hp/prostate-supplements-pdq#link/_163
  17. Prostate Cancer, Nutrition, and Dietary Supplements (PDQ®)–Health Professional Version. (2021b, juni 23). National Cancer Institute. https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/hp/prostate-supplements-pdq#link/_162
  18. Wang L, Martins-Green M. Pomegranate and its components as alternative treatment for prostate cancer. Int J Mol Sci. 2014;15(9):14949-14966. Published 2014 Aug 25. doi:10.3390/ijms150914949
  19. Sharma, P., McClees, S. F., & Afaq, F. (2017). Pomegranate for Prevention and Treatment of Cancer: An Update. Molecules (Basel, Switzerland), 22(1), 177.
  20. Sara Huerta-Yépez, Ana B. Tirado-Rodriguez, Oliver Hankinson,Role of diets rich in omega-3 and omega-6 in the development of cancer,Boletín Médico del Hospital Infantil de México,Volume 73, Issue 6,2016,Pages 446-456,ISSN 1665-1146,https://doi.org/10.1016/j.bmhimx.2016.11.001.(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1665114616301423)
  21. Aucoin M, Cooley K, Knee C, et al. Fish-Derived Omega-3 Fatty Acids and Prostate Cancer: A Systematic Review. Integr Cancer Ther. 2017;16(1):32-62. doi:10.1177/1534735416656052
  22. Moussa H, Nguile-Makao M, Robitaille K, et al. Omega-3 Fatty Acids Survey in Men under Active Surveillance for Prostate Cancer: from Intake to Prostate Tissue Level. Nutrients. 2019;11(7):1616. Published 2019 Jul 16. doi:10.3390/nu11071616
  23. Nabavi, S.F., Bilotto, S., Russo, G.L. et al. Omega-3 polyunsaturated fatty acids and cancer: lessons learned from clinical trials. Cancer Metastasis Rev 34, 359–380 (2015). https://doi.org/10.1007/s10555-015-9572-2


 


menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest