Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Taille meten: een goede indicator voor gezondheid?

Marjolein Oldenburg

Marjolein

Schrijver Voeding & Gezondheid 3 jan. 2024Bijgewerkt: 20 feb. 20243 min. leestijd

Om je gezondheid te bepalen, zijn er tal van maatstaven te hanteren. Een daarvan is de taille meten. Maar wat houdt dit in, waarom is de buikomvang belangrijk en hoe betrouwbaar is deze meetmethode eigenlijk? Of de taille meten een goede indicatie is voor je gezondheid lees je hier.

Lees verder onder de afbeelding

Taille meten: een goede indicator voor gezondheid?

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat is de tailleomtrek?
  • Waarom is buikvet ongezond?
  • Hoe betrouwbaar is taille meten?
  • Is buikomtrek een betere indicator dan BMI?
  • Tot slot

Wat is de tailleomtrek?

De tailleomtrek, ook wel middelomtrek genoemd, is de meting van de omtrek van het smalste deel van de taille, meestal net boven de navel. Het is een belangrijke meting als indicator voor de verdeling van lichaamsvet. Het wordt beschouwd als een goede graadmeter voor gezondheid, omdat de ophoping van vet rond de taille geassocieerd wordt met een verhoogd risico op bepaalde gezondheidsproblemen.

Wat is een gezonde tailleomtrek?

In Nederland gelden de volgende richtlijnen voor de middelomtrek voor volwassenen van 19 tot en met 69 jaar:1

  • Gezonde buikomtrek man: minder dan 94 cm
  • Gezonde buikomtrek vrouw: minder dan 80 cm

Een tailleomtrek die deze waarden overschrijdt, wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op gezondheidsproblemen. Bij vrouwen is er een verhoogd risico als de tailleomtrek boven de 88 cm uitkomt, terwijl dit bij mannen geldt wanneer de tailleomtrek boven de 102 cm ligt.

Het is belangrijk om te vermelden dat deze cijfers niet gelden voor kinderen en 70-plussers. Bovendien zijn de richtlijnen in Nederland gericht op mensen met een Europese achtergrond. Voor mensen met een andere etniciteit gelden andere gezonde afkapwaarden:1

  • Noord-Amerikaans: 80 cm bij vrouwen; 94 cm bij mannen
  • Latijns-Amerikaans: 83 cm bij vrouwen; 88 cm bij mannen
  • Afro-Amerikaans: 90 bij vrouwen; 80 bij mannen
  • Sub-Sahara Afrikaans: 80 cm bij vrouwen; 94 cm bij mannen
  • Afrikaans: 71,5 cm bij vrouwen; 76,5 bij mannen
  • Aziatisch: 80 cm bij vrouwen; 85 cm bij mannen
    • Chinees: 81 cm bij vrouwen; 83 cm bij mannen
    • Koreaans: 75 cm bij vrouwen; 80 cm bij mannen

Taille opmeten

Om de buikomvang te meten, volg je deze stappen:

  1. Ga rechtop staan en ontspan je buikspieren.
  2. Plaats een flexibel meetlint rond het smalste deel van je taille, meestal net boven de navel.
  3. Zorg ervoor dat het meetlint horizontaal is en recht om je lichaam heen gaat.
  4. Adem uit en lees de meting af.

Lees ook ons blog over wat een gezond vetpercentage is bij vrouwen en mannen.

Waarom is buikvet ongezond?

Lichaamsvet is een cruciale factor voor de gezondheid, maar de verdeling van lichaamsvet is nog belangrijker. Wetenschappers zijn het er al decennia over eens dat niet het totale vetpercentage het belangrijkste is, maar de specifieke locaties waar vet zich ophoopt.2

Ongeveer 90% van het lichaamsvet is onderhuids vet, dat zich bevindt onder de huid. Dit type vet is een energiereserve die het lichaam kan gebruiken in tijden van voedselschaarste. Onderhuids vet is ook belangrijk voor isolatie en bescherming van de organen.

Wanneer de opslagcapaciteit van onderhuids vet vol is, kan het lichaam vet gaan opslaan rond de organen in de vorm van visceraal vet (resterende 10%), oftewel buikvet. Visceraal vet is actiever dan onderhuids vet en kan hormonen en andere bioactieve moleculen produceren. Deze stoffen kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid.2

Verhoogde gezondheidsrisico’s

Hoewel de exacte mechanismen achter visceraal vet nog niet volledig begrepen zijn, bestaat er consensus over de verhoogde gezondheidsrisico's die eraan verbonden zijn.2,3 Dit wordt ook benadrukt door officiële gezondheidsinstanties zoals de Hartstichting en het RIVM.

De gevolgen van een overmaat aan visceraal vet zijn:

  • Toename van de bloedsuikerspiegel
  • Verhoging van de triglyceriden in het bloed
  • Verhoging van het totale cholesterolgehalte
  • Verlaging van het HDL-cholesterol
  • Verhoging van de bloeddruk

Niet alleen heeft overtollig buikvet invloed op de fysieke gezondheid, maar het kan ook een negatieve impact hebben op de mentale gezondheid en de algemene kwaliteit van leven.

Bekijk ook ons blog of afvallen rond de buik mogelijk is.

Hoe betrouwbaar is taille meten?

Taille meten is een eenvoudige en kosteneffectieve manier om de hoeveelheid buikvet te meten. Toch heeft het enkele nadelen en beperkingen die in overweging moeten worden genomen. Ten eerste kunnen er gemakkelijk fouten worden gemaakt bij het meten. De foutmarge kan wel oplopen tot 15 centimeter.4

Het gebruik van gemiddelde waarden voor tailleomtrek is mogelijk niet geschikt is voor alle individuen. Mensen variëren sterk in lichaamsbouw en vetverdeling. Een enkele standaardmaat doet daarom niet altijd recht aan de diversiteit aan lichaamstypes. Denk hierbij aan zwangere vrouwen of mensen met een misvorming van de wervelkolom, een breed bekken of veel spiermassa.

Slanke mensen zijn bovendien niet immuun voor de ophoping van visceraal vet. Het is mogelijk dat iemand slank is maar toch een aanzienlijke hoeveelheid visceraal vet heeft. Evenzo kunnen mensen met een stevig postuur weinig visceraal vet hebben.

Ten slotte moet bij de interpretatie van taillemetingen rekening worden gehouden met etniciteit. Mensen met verschillende genetische achtergronden kunnen variaties vertonen in de vetverdeling en lichaamsbouw. Dit maakt het vaststellen van één universele norm uitdagend.

Bekijk ook onze blogs over afvallen zonder sporten en afvallen zonder dieet.

Is buikomtrek een betere indicator dan BMI?

BMI (Body Mass Index) is wellicht de bekendste en meest gebruikte maatstaf om iemands lichaamsgewicht te beoordelen. Hoewel het een eenvoudige manier is om een indicatie te krijgen, heeft het ook enkele nadelen. Zo houdt BMI geen rekening met de verdeling van lichaamsvet over het lichaam.

Naast de buikomtrek zijn er andere maatstaven die beter rekening houden met de verdeling van lichaamsvet zoals de taille-heupratio (WHR) en de taille-lengteratio (WHtR). De WHR wordt berekend door de middelomtrek te delen door de heupomtrek. De WHtR wordt berekend door de middelomtrek te delen door de lengte. Onderzoek suggereert dat de taille omtrek en WHtR in sommige situaties betere indicatoren zijn voor gezondheid dan BMI.5,6

Hoewel deze methoden nuttig kunnen zijn om een indicatie te krijgen van de verdeling van lichaamsvet en het risico op bepaalde gezondheidsproblemen, is het belangrijk om te benadrukken dat ze geen definitieve diagnose kunnen stellen. Bovendien zijn individuele variaties en leefomstandigheden van invloed op de interpretatie van de resultaten.

Bekijk ook ons artikel over wat een gezonde leefstijl is.

Tot slot

Geen enkele maatstaf is perfect om het lichaamsgewicht te beoordelen. BMI, middelomtrek, WHR en WHtR hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. De beste manier om een gezond gewicht te bereiken is door het volgen van een gezonde leefstijl, met een gezond voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging. Deze elementen hebben een diepgaandere impact op gezondheid dan een enkele meting. Ze kunnen helpen bij het voorkomen van gezondheidsproblemen en het bevorderen van het welzijn op lange termijn.

Advies nodig over een gezond gewicht?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Federatie Medisch Specialisten. Richtlijnendatabase.
  2. Ibrahim, M. M. (2010). Subcutaneous and visceral adipose tissue: structural and functional differences. […] Reviews, 11(1), 11-18.
  3. Bergman, R. N., Kim, S. P., Catalano, K. J., Hsu, I. R., Chiu, J. D., Kabir, M., ... & Ader, M. (2006). Why visceral fat is bad: mechanisms of the […] 14(2S), 16S.
  4. Verweij, L. M., Terwee, C. B., Proper, K. I., Hulshof, C. T., & van Mechelen, W. (2013). Measurement error of waist circumference: gaps in knowledge. Public Health Nutrition, 16(2), 281-288.
  5. Janssen, I., Katzmarzyk, P. T., & Ross, R. (2004). Waist circumference and not body mass index explains […] health risk. The American Journal of Clinical Nutrition, 79(3), 379-384.
  6. Ashwell, M., Gunn, P., & Gibson, S. (2012). Waist‐to‐height ratio is a better screening tool than waist circumference and BMI for adult […]: systematic review and meta‐analysis. […] Reviews, 13(3), 275-286.