Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Natuurlijke huidverzorging: de beste anti-aging voeding

Carola Otten

Carola

Schrijver Voeding & Gezondheid 25 jul. 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20246 min. leestijd

Wist je dat wat je eet een grote rol speelt in het verouderingsproces? Hoewel het een onvermijdelijk proces is dat bij het leven hoort, is het ook oké om dit te willen vertragen om langer te genieten van een jeugdige uitstraling. We delen de beste anti-aging voeding voor de natuurlijke huidverzorging!

Lees verder onder de afbeelding

Natuurlijke huidverzorging: de beste anti-aging voeding

Onderwerpen in dit artikel

  • De rol van voeding in natuurlijke huidverzorging
  • Welke voedingsstoffen voor natuurlijke huidverzorging?
  • 12 x anti-aging voeding: welk eten is goed voor je huid?
  • Tot slot: de basis voor een gezonde, stralende huid

De rol van voeding in natuurlijke huidverzorging

De wijze woorden ‘je bent wat je eet’ heeft diepe wortels in de waarheid. Voedsel fungeert als bouwstof en brandstof voor elke cel in ons lichaam, en dus ook onze huidcellen. Wanneer we voedzaam voedsel op het dagelijkse menu zetten, gebruikt ons lichaam de opgenomen voedingsstoffen om nieuwe huidcellen te genereren en oude te herstellen. Daarnaast levert een voedzaam dieet de energie die daarvoor nodig is en helpt het de huid te beschermen tegen invloeden van buitenaf (zoals schadelijke uv-straling).

Maar zoals een voedzaam dieet bijdraagt aan de natuurlijke huidverzorging, kan een ongezond eetpatroon het proces van veroudering juist versnellen. Zo kan het eten van sterk bewerkte voedingsmiddelen en bewerkt vlees dit proces versnellen.1

Welke voedingsstoffen voor natuurlijke huidverzorging?

Voor we je een lijst geven met welk eten goed is voor je huid, willen we eerst even kijken naar enkele specifieke voedingsstoffen die bijzonder gunstig zijn. Dit levert je alle benodigde basiskennis om straks zelfstandig aan de slag te gaan met je natuurlijke huidverzorging!

Vitamine A

Vitamine A levert een belangrijke bijdrage aan het gezond houden van de huid. Zo ondersteunt het nutriënt het herstellende vermogen en draagt het bij tot de instandhouding van de normale structuur van de huid, de huidfunctie en de slijmvliezen. Een goede bron van vitamine A is voeding met betacaroteen (zoals wortels), dit is namelijk een voorloper van de voedingsstof die in je lichaam omgezet wordt in vitamine A.

Biotine (vitamine B8)

Biotine is er niet alleen voor je haar en nagels, maar ook voor de inwendige huidverzorging. Van binnenuit ondersteunt het nutriënt het herstellende vermogen en helpt het je op die manier een gezonde huid te behouden! Eieren, noten en pinda’s bevatten grote hoeveelheden biotine.

Lees ook ons blog over biotine en haar, een veelbesproken combinatie.

Vitamine C

Als krachtige antioxidant helpt vitamine C vrije radicalen te neutraliseren die anders schade kunnen toebrengen aan onze cellen en weefsels. Deze vrije radicalen komen we op allerlei manieren mee in aanraking, bijvoorbeeld via uitlaatgassen en sigarettenrook, maar ontstaan ook door stress. Ook ondersteunt vitamine C de vorming van collageen, een eiwit dat helpt de huid van binnenuit te verstevigen. Vitamine C is voornamelijk te vinden in groente en fruit.

Lees ook een eerder geschreven blog over de 10 rijkste fruitsoorten met vitamine C.

Vitamine E

Vitamine E, dat je tegenwoordig niet voor niets in alle huidverzorgende crèmes aantreft, is ook een antioxidant. Het helpt de cellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf, zoals uv-straling en luchtvervuiling en houdt zo je cellen en weefsels gezond. Voedingsmiddelen met vitamine E zijn onder andere zonnebloempitten, amandelen en hazelnoten.

Zink

Net als vitamine E is zink is geen zeldzaam ingrediënt in huidverzorgende crèmes. Maar een nog effectievere manier om te profiteren van de voordelen van het sporenelement, is door het te eten en je huid er van binnenuit mee te voeden. Zink ondersteunt het herstellende vermogen van de huid en helpt bij het behoud van de normale structuur en huidfunctie. Hoewel oesters de beste voedingsbron van zink zijn, zijn ook pitten en zaden, cacao en rundvlees belangrijk voor het verkrijgen van voldoende zink in je dieet.

Eiwitten

Eiwitten, de bouwstenen van ons lichaam, bestaan uit verschillende aminozuren die ook allemaal een eigen rol in ons lichaam spelen. Drie daarvan vinden we met name interessant vanwege hun rol in de lichaamseigen collageenaanmaak, en dat zijn lysine, proline en glycine.2 Je krijgt deze aminozuren binnen door eiwitrijk voedsel te eten, zoals vlees, vis, eieren, zuivelproducten, sojabonen en noten en zaden.

Lees ook het blog over eiwitten in voeding voor de producten met de meeste eiwitten.

Probiotica

Probiotica zijn levende bacteriën die van nature in en op ons lichaam voorkomen. Deze levende organismen kunnen een waardevolle bijdrage leveren, aangezien je darmen verband houden met je huid. Dit verband tussen de darmen en huid wordt ook wel de ‘Gut-Skin Axis’ genoemd, en gaat over het verband tussen verschillende huidproblemen en veranderingen van de samenstelling van je natuurlijke darmbacteriën.3 Door goed voor je darmbewoners te zorgen, draag je dus indirect ook bij aan een gezonde huid. Probiotica zijn te vinden in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt, kefir, miso, augurken en zuurdesembrood.

12 x anti-aging voeding: welk eten is goed voor je huid?

Nu je de belangrijkste voedingsstoffen kent, is het tijd voor de ultieme anti-aging voedingslijst met voedingsmiddelen die jou helpen bij de natuurlijke huidverzorging:

  1. Zoete aardappelen: ze zijn rijk aan vitamine A en tevens een goede complexe koolhydraat voor bij het avondeten.
  2. Sinaasappel: dit heerlijke stuk fruit is een geweldige bron van vitamine C en voedt daarmee direct je huid van binnenuit.
  3. Zonnebloempitten: heerlijk als tussendoortje of geroosterd door een zomerse salade en een fantastische bron van antioxidant vitamine E!
  4. Zeewier: zeewieren bevatten veel jodium dat ook het behoud van een normale huid stimuleert. Je maakt er bijvoorbeeld lekkere salades van of koopt ze als gedroogde chipjes.
  5. Pompoenpitten: ze zijn een uitstekende bron van zink en geroosterd voegen ze een heerlijke crunch toe aan je salade, soep of yoghurt.
  6. Kefir: dit kan je gewoon drinken of gebruiken als basis voor saladedressings, smoothies of ontbijttoetjes. Kefir bevat probiotica waarmee je indirect bijdraagt aan de natuurlijke huidverzorging.
  7. Eieren: met een ei voorzie je jezelf zowel van vitamine B8 (biotine) als van eiwitten en aminozuren! Eet dus gerust elke dag een eitje!
  8. Avocado: naast de gezonde vetten vind je in de nog altijd populaire groene vrucht ook veel vitamine E waardoor avocado heel gezond is voor je huid. Avocado is niet alleen heerlijk om te eten, maar je kunt het ook op je huid aanbrengen! Plet een rijpe avocado en meng het met een eetlepel honing voor een natuurlijk huidverzorgingsmasker.
  9. Blauwe bessen: ze zitten boordevol antioxidanten en daar krijgen wij nooit genoeg van. Eet blauwe bessen voor je huid het liefst zo natuurlijk mogelijk, dus ook niet verhit omdat daarmee de goede nutriënten hun effecten kunnen verliezen.
  10. Tomaten: naast vitamine C bevat de rode vrucht veel lycopeen, een krachtige antioxidant waarvan gezegd wordt dat het kan helpen voorkomen van zonnebrand.4 Ook tomaten zijn dus heel gezond voor je huid.
  11. Kiwi’s: wist je dat kiwi’s zelfs meer vitamine C bevatten dan sinaasappels? Een topper voor de natuurlijke huidverzorging. Probeer ze ook eens met schil te eten, dat klinkt misschien wat gek maar deze bevatten enorm veel vezels en andere waardevolle voedingsstoffen voor de huid.
  12. Linzen: deze veelzijdige peulvruchten zijn een uitstekende plantaardige bron van zowel zink als eiwitten. Onmisbaar in de natuurlijke huidverzorging van veganisten en vegetariërs!

Tot slot: de basis voor een gezonde, stralende huid

Zoals je leest is voeding een krachtig instrument in de strijd tegen (vroegtijdige) huidveroudering. Door bewust te kiezen voor voedingsmiddelen met huidvriendelijke nutriënten, kun je de klok van de natuur een beetje terugdraaien en langer genieten van een jeugdige uitstraling. En weet je niet waar je moet beginnen na het lezen van dit blog? Maak dan deze week eens een heerlijke salade voor de natuurlijke huidverzorging met minimaal 4 voedingsmiddelen uit bovenstaande lijst. Smakelijk eten!

Advies nodig over anti-aging voeding?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Leitão, C., Mignano, A., Estrela, M., Fardilha, M., Figueiras, A., Roque, F., & Herdeiro, M. T. (2022). The Effect of Nutrition on Aging-A Systematic Review Focusing on Aging-Related Biomarkers. Nutrients, 14(3), 554.
  2. de Paz-Lugo, P., Lupiáñez, J. A., & Meléndez-Hevia, E. (2018). High glycine concentration increases collagen synthesis by articular chondrocytes in vitro: acute glycine deficiency could be an important cause of […]. Amino acids, 50(10), 1357–1365.
  3. De Pessemier, B., Grine, L., Debaere, M., Maes, A., Paetzold, B., & Callewaert, C. (2021). Gut-Skin Axis: Current Knowledge of the Interrelationship between […]. Microorganisms, 9(2), 353.
  4. Cooperstone, J. L., Tober, K. L., Riedl, K. M., Teegarden, M. D., Cichon, M. J., Francis, D. M., Schwartz, S. J., & Oberyszyn, T. M. (2017). Tomatoes protect against development of UV-induced keratinocyte […] via metabolomic alterations. Scientific Reports, 7(1), 5106.