Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Het beste magnesium supplement: waar moet je op letten?

Hidde Robeer

Hidde

R&D Officer 25 mrt. 2022Bijgewerkt: 26 aug. 20227 min. leestijd

Magnesium is het onmisbare mineraal dat goed is voor de spier- en hersenfunctie, maar ook verantwoordelijk voor de activatie van de natuurlijke energie in ons lichaam.* Ons assortiment bestaat uit verschillende magnesium supplementen die allemaal een iets andere toepassing hebben. Welk product geschikt is voor jou lees je in dit blog.

Meer informatie over dit mineraal en al de verschillende toepassingen lees je op de categoriepagina magnesium.

Lees verder onder de afbeelding

Het beste magnesium supplement: waar moet je op letten?

Onderwerpen in dit artikel

  • Welke magnesium is het beste
  • Organisch
  • Vitamine B6: voor een betere opname van magnesium
  • Magnesium Malaat
  • Magnesium Tauraat
  • Magnesium Bisglycinaat
  • Magnesium Complex
  • Conclusie

Ondersteuning van het energieniveau en een normale spierwerking in de vorm van een magnesium supplement is waar velen tegenwoordig voor kiezen.* Niet gek als je het ons vraagt. De digitalisering en hogere werkdruk verplichten ons om meer prikkels te verwerken wat onze vitaminen en mineralen behoefte verhoogt.1 Daarnaast kunnen we tegenwoordig door veranderingen in bodemvruchtbaarheid en de toenemende bodemverarming niet meer volledig rekenen op voldoende voedingstoffen in onze groenten en fruit.2

Dit geldt dus ook voor het essentiële mineraal magnesium. Hoewel veel natuurlijk geteelde voedingsmiddelen magnesium bevatten is de voedselverwerking (het omzetten van landbouwproducten in voeding) funest voor de magnesiumwaarden.3 Gezien magnesium goed is voor de gemoedstoestand en geheugen kiezen we daarom vaak voor ondersteuning in vorm van een supplement.*

Door het grote aanbod aan magnesium supplementen is het van belang om te weten hoe je een goed supplement herkent. Denk hierbij aan (meerdere) goed opneembare vormen waardoor het breed inzetbaar is voor zowel lichaam als geest. Hieronder gaan we verder in op deze vormen en vertellen we hoe je het beste magnesium supplement herkent. 

Benieuwd hoe je – naast het herkennen van synthetische en natuurlijke vormen – onderscheid maakt tussen supplementen? Dit behandelen we in het blog Waar moet je op letten bij het kopen van supplementen?

Welke magnesium is het beste 

Wat de beste magnesium tabletten zijn heeft grotendeels te maken met de vorm van het mineraal. Hiermee bedoelen we niet de uiterlijke vertoning van het tablet, maar juist het innerlijk en de daarbij horende karaktereigenschappen.  

Organisch

Anorganische vormen zoals magnesiumoxide, -chloride, -hydroxide en -sulfaat zijn minder biologisch beschikbaar en neemt ons lichaam niet goed op. Magnesiummalaat, -tauraat,  -bisglycinaat en -citraat noemen we daarentegen organisch gebonden vormen van magnesium. Dit zijn vormen die ons lichaam goed opneemt en dus effectief zijn (zie figuur 1).4

Supplementen met verscheidende vormen hebben specifieke toepassingen, denk hierbij aan spier- of hersenfunctie.* Voor elke specifieke behoefte en toepassing hebben we daarom de juiste vorm wat we beschrijven in Wanneer welke magnesium? 

 Het beste magnesium supplement: waar moet je op letten?Figuur 1: de magnesiumvormen die goed opneembaar zijn t.o.v. de minder goed opneembare vormen.

Van dit viertal organische magnesiumvormen – met sterke innerlijke karaktereigenschappen – zijn malaat, tauraat en bisglycinaat de beste vormen. Dit zijn de zogenoemde aminozuurgecheleerde vormen waarbij het aminozuur in chelaatvorm als een soort schild voor het magnesium werkt. Hierdoor is het magnesium in staat om als volledig element onze darmen te bereiken waar de opname vervolgens plaatsvindt.5

Een ander bijkomend voordeel van het aminozuurgecheleerde profiel is dat maag- en darmproblemen tot een minimum beperkt zijn, vergeleken met ongecheleerde varianten.6 Voor de opname van het magnesium wordt er vaak vitamine B6 aan een supplement toegevoegd. Onderzoek suggereert namelijk dat het nutriënt de opname van het mineraal ten goede komt.7    

Wil je meer weten over wat het precies betekent als een supplement biologisch, natuurlijk of synthetisch is? Lees ons blog Biologisch, natuurlijk en synthetisch: wat betekent dit voor supplementen?

Samenvattend is een goed magnesium supplement:

  • Organisch
  • Een aminozuurgecheleerde vorm (malaat, tauraat of bisglycinaat) 
  • Samengesteld met vitamine B6 voor een verbeterde opname


Het beste magnesium supplement: waar moet je op letten?

Vitamine B6: voor een betere opname van magnesium

Vitamine B6 verbetert de opname van magnesium. Ook heeft het nutriënt uiteenlopende wetenschappelijk onderbouwde gezondheidsbevorderende effecten voor het lichaam. Vitamine B6 is onder andere goed voor de aanmaak van rode bloedcellen, de eiwitproductie en cysteïne aanmaak.* Let er alleen wel op dat je supplement de vorm pyridoxaal-5-fosfaat (de biologisch actieve, co-enzymatische vorm van vitamine B6) bevat. Deze vorm heeft een betere biologische beschikbaarheid en is veiliger dan pyridoxine HCL. 

Aan al onze magnesium producten – op Magnesium Bisglycinaat na – is vitamine B6 toegevoegd. Wanneer je het mineraal toch liever zonder B6 suppleert is Magnesium Bisglycinaat de beste keuze. 

Welke magnesium is nu goed? Om een duidelijk beeld te schetsen van de verschillende vormen en haar toepassingsgebieden zullen we deze hieronder kort behandelen.

Benieuwd welk magnesiumsupplement bij jou past?

Check het via onze minitest en ontvang een persoonlijke aanbeveling.

Doe de Magnesiumtest

Magnesium Malaat

Ons Magnesium Malaat supplement is een verbinding van magnesium aan appelzuur. Dit is de uit de citroencyclus gevormde energie en noemen we ATP. Appelzuur is aanwezig in de meeste cellen van ons lichaam en vormt een belangrijk onderdeel van de ATP synthese, de voornaamste energiebron van ons lichaam.8 Zo activeert het magnesium je natuurlijke energie in het lichaam.*

Aangezien uit onderzoek blijkt dat de spieren malaat goed opneemt is deze vorm de beste keuze voor de spieren en een verminderde spierwerking.*

Voordelen product
  • Beste magnesium voor de spierfunctie*
  • Ondersteunt het energieniveau*
  • Magnesiumvorm met hoge opneembaarheid door binding appelzuur
Magnesium 150 Malaat
Magnesium 150 Malaat 100  tabletten

Magnesium Tauraat

Magnesium Tauraat is magnesium gebonden aan l-taurine. Door deze binding is het makkelijker voor het magnesium om de bloed-hersenbarrière te passeren. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat bij deze vorm de opname in het hersenweefsel beter is ten opzichte van andere magnesiumvormen.9 Zo is het magnesium goed voor de gemoedstoestand, concentratievermogen en geheugen.* Aan dit supplement hebben we ook vitamine B6 toegevoegd. 

Voordelen product
  • Beste magnesium voor de hersenfunctie*
  • Met de natuurlijk vorm vitamine B6 (p-5-p) voor betere opname
  • Goed voor gemoedstoestand, geheugen en concentratievermogen*
Magnesium Tauraat met P-5-P
Magnesium Tauraat met P-5-P 150  vegan capsules

Magnesium Bisglycinaat 

Magnesium Bisglycinaat is – door de binding aan glycine – een vorm die ook goed de bloed-hersenbarrière passeert. Deze vorm is daarom inzetbaar bij behoefte aan geestelijk balans, vooral in relatie tot nachtrust.* 

Dit magnesium supplement bevat geen vitamine B6. Hierdoor is Magnesium Bisglycinaat de beste keuze voor degenen die een magnesium supplement willen zonder vitamine B6. 

Voordelen product
  • Beste magnesiumvorm voor een goede geestelijke balans*
  • L-taurine toegevoegd voor betere opname magnesium
  • Magnesiumvorm met hoge opneembaarheid

Magnesium Complex 

Wanneer je echter op zoek bent naar een breed inzetbaar magnesiumsupplement wil je dat deze vormen verenigd zijn in één tablet zodat al de specifieke toepassingsgebieden afgevinkt kunnen worden. 

In dit geval is Magnesium Complex het beste magnesiumsupplement voor de brede toepassing met alle goed opneembare vormen verenigd in één tablet. Zo bevat deze ultieme combinatie de vormen bisglycinaat en tauraat; voor de hersenfunctie,* maar ook malaat en citraat; voor de spierfunctie.* Ook is aan deze formule de veilige vorm van vitamine B6 (pyridoxaal-5-fosfaat) toegevoegd. 

Dit maakt Magnesium Complex de ultieme combinatie van de vele specifieke toepassingen van de goed opneembare vormen van magnesium. 

Voordelen product
  • Goed opneembare magnesiumvormen voor de brede toepassing
  • Magnesium bisglycinaat en tauraat; voor de hersenfunctie*
  • Magnesium malaat en citraat; voor de spierfunctie*
Magnesium 200 Complex
Magnesium 200 Complex 90  tabletten

Conclusie

Het beste magnesiumsupplement voor jou is dus afhankelijk van de toepassing. Maar kies altijd voor de goed opneembare vormen malaat, tauraat, bisglycinaat of een combinatie hiervan. Wil je magnesium inzetten ter ondersteuning van je gemoedstoestand en geheugen?* Of toch liever voor de spieren en sportprestaties?* Met de Magnesiumtest kom je er achter wat voor jou het beste magnesium supplement is.  

Advies nodig over magnesium?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

Referenties
  1. Singh, K. (2016). Nutrient and stress management. Journal of Nutrition & Food Sciences, 6(4), 528.
  2. Cools N, Van Gossum P. (2014). Ecosysteemdienst behoud van de bodemvruchtbaarheid. In Stevens, M. et al. (eds.), Natuurrapport – Toestand en trend van ecosystemen en ecosysteemdiensten in Vlaanderen. Technisch rapport. Mededelingen van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek.
  3. Razzaque MS. (2018). Magnesium: Are We Consuming Enough? Nutrients, 10(12), 1863.
  4. Boyle, N. B., Lawton, C., & Dye, L. (2017). The effects of magnesium supplementation on [...]—a systematic review. Nutrients, 9(5), 429.  
  5. Zhang, Y., Xun, P., Wang, R., Mao, L., & He, K. (2017). Can magnesium enhance exercise performance?. Nutrients, 9(9), 946.
  6. Yamagami, R., Huang, R., & Bevilacqua, P. C. (2019). Cellular concentrations of nucleotide diphosphate-chelated magnesium ions accelerate catalysis by RNA and DNA enzymes. Biochemistry, 58(38), 3971-3979.
  7. Ueland, P. M., Ulvik, A., Rios-Avila, L., Midttun, Ø., & Gregory, J. F. (2015). Direct and functional biomarkers of vitamin B6 status. Annual Review of Nutrition, 35, 33-70.
  8. Turck, D., Castenmiller, J., De Henauw, S., Hirsch‐Ernst, K. I., Kearney, J., ... & Naska, A. (2018). Magnesium citrate malate as a source of magnesium added for nutritional purposes to food supplements. EFSA Journal, 16(12).
  9. Uysal, N., Kizildag, S., Yuce, Z., Guvendi, G., Kandis, S., Koc, B., ... & Ates, M. (2019). Timeline (bioavailability) of magnesium compounds in hours: which magnesium compound works best?. Biological Trace Element Research, 187(1), 128-136.