Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Ashwagandha ervaringen: welke voordelen kent dit kruid?

Lisa Kotzebue

Lisa

Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut 13 jul. 2022Bijgewerkt: 14 jul. 20226 min. leestijd

Het is zo’n beetje het belangrijkste kruid in India waar het al duizenden jaren gemeengoed is vanwege haar adaptogene eigenschappen. In dit blog lees je persoonlijke ashwagandha ervaringen. Wat levert ashwagandha – vernoemd naar de paard-achtige geur van de verse wortel – jou op?

Lees verder onder de afbeelding

Ashwagandha ervaringen: welke voordelen kent dit kruid?

Onderwerpen in dit artikel

  • Adaptogeen uit de Ayurveda: de wetenschap van het leven
  • De veelbelovende voordelen van ashwagandha
  • Is ashwagandha gevaarlijk?
  • Ashwagandha: ervaringen van gebruikers
  • Tot slot: ontdek zelf de voordelen van dit unieke kruid

Adaptogeen uit de Ayurveda: de wetenschap van het leven

Withania somnifera, winterkers of Indiase ginseng: het zijn allemaal namen voor ashwagandha, het koninklijke kruid uit India dat er in overvloed groeit. In de Ayurvedische geneeskunde zijn ze al duizenden jaren overtuigd van haar vele toepassingen. Nu raakt ook de westerse wetenschap niet uitgepraat over de adaptogene werking.

Adaptogeen komt van het Latijnse ‘adaptare’ wat voor ‘aanpassen’ staat. Plantenstoffen met deze eigenschappen verbeteren het natuurlijke vermogen van het lichaam om zich aan te passen in stressvolle situaties. Zo dragen ze bij aan harmonie en evenwicht in fysiologische processen.1

Om een stof een adaptogeen te noemen moet het aan drie criteria voldoen:

  1. De werking is niet-specifiek en ondersteunt bij een groot aantal ongunstige omstandigheden, zoals fysieke, chemische of biologische stress. 
  2. Ze compenseren of weerstaan fysieke verstoringen veroorzaakt door externe invloeden.
  3. Ze mogen de normale functies van het menselijk lichaam niet negatief beïnvloeden.1

De veelbelovende voordelen van ashwagandha

In de Ayurvedische geneeskunde is ashwagandha met name geliefd als Rasayana, wat in het Sanskriet ‘pad van essentie’ betekent.2 Rasayana is de toepassing van kruiden en voeding, maar ook activiteit met als doel het leven te verlengen. Of je daadwerkelijk ouder wordt met het gebruik van ashwagandha is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar de voordelen die uit studies naar voren komen zijn desondanks veelbelovend.

4 ashwagandha voordelen volgens de wetenschap:

  1. Sporters ervaren voordelen van ashwagandha op het energieniveau, de spiermassa en de conditie. Zo verbeterde zelfs de VO2-max in testpersonen, de maximale zuurstof die iemand tijdens het sporten kan aanspreken.2,3,4,5
  2. Ashwagandha ondersteunt je weerbaarheid tegen stress, bij testpersonen werden bovendien lagere niveaus van het stresshormoon cortisol gemeten.2,6,7
  3. Ashwagandha heeft slaapbevorderende eigenschappen.2,8,9
  4. Bij zowel mannen als vrouwen promoot ashwagandha een gezonde hormoonbalans. Deze voordelen vertalen zich ook naar de seksuele functies en vruchtbaarheid.2,10,11,12

Meer weten over de werking van dit kruid? Je leest het in ons blog: Ashwagandha werking: welke voordelen heeft de wortel?

Is ashwagandha gevaarlijk?

Goed nieuws voor mensen die baat hebben bij alternatieve behandelingen bij stress-, slaap- en hormoongerelateerde problemen. Tot op heden zijn er bij gezond gebruik geen negatieve effecten van ashwagandha uit studies naar voren gekomen.2,8 

Advies nodig over ashwagandha?

Zoek een Vitakruid therapeut bij jou in de buurt.

Of vraag vrijblijvend online advies aan


Ashwagandha: ervaringen van gebruikers

Ook in ons land is de bekendheid van ashwagandha de afgelopen jaren flink toegenomen. En dat is niet voor niets! Lees hieronder enkele ashwagandha ervaringen van enthousiaste gebruikers:

“Sinds ik dagelijks ashwagandha neem merk ik vooral dat die scherpe randjes er een beetje af zijn.”

“Ik ben iemand die snel om kleine dingen kan stressen en me ongemakkelijk kan voelen in drukkere ruimtes, zoals supermarkten. Dan krijg ik door alle mensen, bewegingen en geluiden even teveel prikkels binnen met als gevolg dat mijn hart sneller gaat kloppen en ik begin te zweten. Als gevolg daarvan durfde ik zelf geen boodschappen meer te doen en stuurde ik mijn vriend steeds naar de winkel. Sinds ik dagelijks ashwagandha poeder neem merk ik vooral dat die scherpe randjes er een beetje af zijn. Dat is voor mij voldoende effect om zelf weer af en toe boodschappen te halen!”

- Meike, 27

“Ik vond toen ashwagandha poeder en het duurde niet lang voor mijn onrust verdween”

“Toen het bedrijf waar ik voor werkte werd overgenomen, braken er hectische tijden aan. Door de reorganisatie moest ik veel taken van ex-collega’s overnemen, gingen we nieuwe systemen uitrollen en moesten nieuwe collega’s ingewerkt worden. Mijn mailbox raakte voller en zelfs wanneer ik thuis kwam was ik in mijn hoofd nog met werk bezig.

Het ging toen even niet goed. Ik kreeg nachtmerries over werk, werd onrustig wanneer ik juist probeerde te rusten en had in mijn vrije tijd nergens meer energie voor. De stress nam mijn leven en lijf compleet over.

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Terwijl ik zocht naar natuurlijke remedies voor stress stuitte ik op een artikel over ashwagandha. Door elke avond 1 à 2 theelepels door mijn warme melk of thee te roeren viel ik sneller en rustiger in slaap, sliep ik beter door en had ik overdag weer meer energie. Dat was 4 jaar geleden. Tot op de dag van vandaag grijp ik in stressvollere tijden direct naar ashwagandha om mij erdoorheen te slepen.”

- Carola, 30 jaar

“Ook mijn work-outs gaan heerlijk en mijn spieren lijken zich weer te herstellen zoals voorheen.”

“Ik hoorde via een collega over ashwagandha en vroeg me af of het iets voor mij kon zijn. Ik heb een drukke baan en probeer daarnaast fanatiek te sporten. Ik sliep een periode slechter en merkte dat mijn spieren minder goed herstelde na een intensieve work-out. 

Sinds enkele maanden neem ik het dagelijks en merk dat mijn slaap vele malen beter is. Ook mijn work-outs gaan heerlijk en mijn spieren lijken zich weer te herstellen zoals voorheen.”

- Remco, 46

Tot slot: ontdek zelf en deel de voordelen van dit unieke kruid

De enthousiaste ashwagandha ervaringen spreken voor zich. Misschien is dit krachtige kruid ook voor jou het missende ingrediënt voor het terugbrengen van de balans in je leven. Wil je zelf ook je positieve ervaringen met ashwagandha of een ander nutriënt delen? We lezen ze graag op Instagram of Facebook!

Advies nodig over ashwagandha?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

Referenties
  1. Liao LY, He YF, Li L, Meng H, Dong YM, Yi F, Xiao PG. (2018). A preliminary review of studies on adaptogens: […]. Chinese […], 16, (13)57.
  2. Singh, N., Bhalla, M., de Jager, P., & Gilca, M. (2011). An overview on ashwagandha: a Rasayana (rejuvenator) of Ayurveda. […], 8(5), 208-213.
  3. Choudhary, B., Shetty, A., & Langade, D. G. (2015). […] Ashwagandha (Withania somnifera [L.] Dunal) […]. Ayurveda, 36(1), 63–68. 
  4. Sandhu, J. S., Shah, B., Shenoy, S., Chauhan, S., Lavekar, G. S., & Padhi, M. M. (2010). […] Withania somnifera (Ashwagandha) and Terminalia arjuna (Arjuna) […]. International Journal of Ayurveda Research, 1(3), 144–149.
  5. Wankhede, S., Langade, D., Joshi, K., Sinha, S. R., & Bhattacharyya, S. (2015). […] Withania somnifera […]. Journal of the International Society […], 12, 43.
  6. Lopresti, A. L., Smith, S. J., Malvi, H., & Kodgule, R. (2019). […] ashwagandha (Withania somnifera) extract: […]. Medicine, 98(37).
  7. Chandrasekhar, K., Kapoor, J., & Anishetty, S. (2012). […] extract of ashwagandha root […]. Indian Journal […], 34(3), 255-262.
  8. Langade, D., Kanchi, S., Salve, J., Debnath, K., & Ambegaokar, D. (2019). […] Ashwagandha (Withania somnifera) Root Extract […]. Cureus, 11(9). 
  9. Cheah, K. L., Norhayati, M. N., Husniati Yaacob, L., & Abdul Rahman, R. (2021). Effect of Ashwagandha (Withania somnifera) extract […]. PloS one, 16(9).
  10. Nasimi Doost Azgomi, R., Zomorrodi, A., Nazemyieh, H., Fazljou, S., Sadeghi Bazargani, H., Nejatbakhsh, F., Moini Jazani, A., & Ahmadi AsrBadr, Y. (2018). […] Withania somnifera […]. Research International.
  11. Gopal, S., Ajgaonkar, A., Kanchi, P., Kaundinya, A., Thakare, V., Chauhan, S., & Langade, D. (2021). […] ashwagandha (Withania Somnifera) root extract […]. The Journal of […] Research, 47(12), 4414-4425.
  12. Sengupta, P., Agarwal, A., Pogrebetskaya, M., Roychoudhury, S., Durairajanayagam, D., & Henkel, R. (2018). Role of Withania somnifera (Ashwagandha) […]. […], 36(3), 311-326.