Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Ashwagandha werking: welke voordelen heeft de wortel?

Janneke Lindhout

Janneke

R&D Officer 6 jul. 2022Bijgewerkt: 6 jul. 20225 min. leestijd

Ashwagandha: een kruid dat al eeuwenlang een prominente plek heeft binnen de Ayurvedische kruidenleer. Naast bekende wortels als gember en kurkuma is dit wederom een geurige krachtpatser uit de natuur waarmee je jouw vitaliteit tot een hoger plan kan tillen. Lees alles over werking en voordelen van dit gelauwerde Indiase kruid!  

Wil je naast de werking van ashwagandha weten op welke manier je jouw vitaliteit nog meer kan ondersteunen middels voeding, leefstijl en suppletie? Dit lees je op onze gezondheidsdoelen energie en stress.

Lees verder onder de afbeelding

Ashwagandha werking: welke voordelen heeft de wortel?

Onderwerpen in dit artikel

  • Ashwagandha werking: ondersteunt het energieniveau en helpt bij stress**
  • Balancerende eigenschap
  • Ashwagandha voordelen
  • Is ashwagandha gevaarlijk om in te nemen?
  • Conclusie

Ashwagandha (Withania Somnifera) kunnen we voor het gemak ook winterkers noemen. Het is een struik waarvan vooral de wortels stoffen bevatten waar men positieve gezondheidseffecten aan toeschrijft. Het is één van de weinige kruiden met toepassingen voor zowel fysieke als mentale functies van het lichaam.**

Vanwege die effecten is het kruid duizenden jaren gebruikt in Indiase contreien (en tegenwoordig nog steeds). In de Indiase keuken worden – naast de wortel – de jonge scheuten en bladeren ook vaak toegevoegd aan soepen en sauzen.

Lees waar je op moet letten als je ashwaganda wilt kopen in ons blog Ashwagandha kopen? 5 punten waar je op moet letten  

Ashwagandha werking: ondersteunt het energieniveau en helpt bij stress** 

De plant Withania somnifera bevat interessante actieve bestanddelen met een breed toepassingsgebied. De meest bekende toepassing van ashwagandha is die van adaptogeen.** De term ‘adaptogeen’ komt van het Latijnse ‘adaptare’ wat staat voor aanpassen. 

En dat is precies wat het doet! We leggen uit: onder adaptogene stoffen verstaan we verbindingen of kruiden die helpen bij het handhaven van fysieke en mentale capaciteiten.** 

Adaptogene kruiden hebben op deze manier het natuurlijke vermogen om je bijvoorbeeld te helpen omgaan met stressoren.4 Ashwagandha helpt je daardoor bij geestelijke druk, stress, is gunstig voor een geestelijke balans en draagt bij tot normale mentale prestaties.** 

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Balancerende eigenschap

Withanolide, de belangrijkste inhoudsstof van deze typerende planten, speelt hierbij een belangrijke rol.1 De adaptogeen heeft onder andere het vermogen om de activiteit van testosteron en progesteron in balans te brengen en behoort tot de groep van flavonoïden.2 Flavonoïden zitten ook in fruit, groenten, zaden, noten en andere heilzame kruiden. Door deze balancerende eigenschap ondersteunt ashwagandha de mannelijke potentie en de vrouwelijke gezondheid.5**

Voordelen product
  • Wetenschappelijk onderbouwd Ashwagandha KSM-66® extract
  • Ashwagandha stimuleert spiergroei**
  • Helpt bij stress-situaties**

Je vindt dit superfood trouwens ook terug onder de noemer ‘Indiase’ ginseng of ‘koninklijk kruid’. Om de eenvoudige reden dat de adaptogene eigenschappen van dit kruid lijken op die van ginseng.** 

Een andere bekende adaptogeen naast ashwagandha is shatavari. De wortel en de vrucht van deze plant uit de aspergefamilie is – net als ashwagandha - een veel gebruikt component binnen de Ayurvedische geneeskunde. Wil je weten welke invloed dit kruid heeft op specifiek de vrouwelijke energie? Dit lees je in ons blog Ashwagandha vs. shatavari: wat is het beste vrouwenkruid?

Ashwagandha voordelen 

Verse ashwagandha(wortel), thee en poeder passen prima in een gezond voedingspatroon. 
De Indiase ginseng heeft namelijk een goede invloed op een breed spectrum van lichaamsprocessen. Naast de eerdergenoemde adaptogene en balancerende werking zetten we nog een aantal gezondheidsvoordelen van Ashwagandha voor je op een rij.**

Ashwagandha:

  • Ondersteunt het energieniveau en heeft een rol in de opbouw van spieren;**
  • Helpt bij het handhaven van fysieke en mentale capaciteiten wanneer er sprake is van zwakte, uitputting, vermoeidheid en concentratieverlies;**
  • Heeft een gunstige invloed op hart- en bloedvaten;**
  • Is een anti-oxidant ter bescherming van gezonde cellen en weefsels;**
  • Is goed voor de leerprestatie en het geheugen;**
  • Helpt bij het bevorderen van de slaapbereidheid;**
  • Draagt bij tot de instandhouding van de normale huid;**
  • Draagt bij tot het behoud van gezonde luchtwegen.** 

Is ashwagandha gevaarlijk om in te nemen?

Je kunt ashwagandha wortelextract over het algemeen veilig toevoegen aan je (dagelijkse) voedingspatroon. Het gebruik van ashwagandha is veilig, ook bij hogere doseringen en langdurig gebruik. Verder beïnvloedt het lichaamsprocessen niet meer dan noodzakelijk.

Wil je weten of de inname van ashwagandha veilig is binnen jouw voedingspatroon?

Zoek een Vitakruid therapeut bij jou in de buurt.

Of vraag vrijblijvend online advies aan

Wel is het verstandig om ashwagandha te vermijden als je overgevoelig bent voor planten uit de nachtschade (solanaceae) familie. Ondanks de vele voordelen van ashwagandha kun je wanneer je zwanger bent en borstvoeding geeft een hoge dosering van het kruidenextract beter laten.

Conclusie

Ashwagandha ontspant en is gunstig voor een goede geestelijke balans.** Bij stress en vermoeidheid kunnen adaptogenen zoals Withania somnifera  je lichaam en geest ondersteunen.** Daarnaast is het kruid goed voor het geheugen en heeft het een gunstige invloed op hart- en bloedvaten.** 

Het unieke aan ashwagandha is dat het van alle planten de grootste en structureel meest diverse verzameling withanolides bevat. Hierdoor doet het de betekenis van de Aryurvedische geneeskunde eer aan: de wetenschap van een lang en gezond leven. 

Advies nodig over ashwagandha?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

Referenties
  1. Singh, N., et al. (2011). An overview of ashwagandha: […]. African Journal of Traditional, […], 8(5), 208-213.
  2. Mishra, LC., et al. (2000). […] Withania somnifera (ashwagandha): a review. […], 5(4), 334-346.
  3. Kuboyama, T., et al. (2014). […] Ashwagandha (roots of Withania somnifera) […]. Biological & […], 37(6), 892-897.
  4. Chandrasekhar, K., et al. (2012). […]. Indian Journal […] Medicine, 34(3), 255-62.
  5. Kataria, H., et al. (2015). Withania somnifera […]. Neurochemistry International, 89, 111-119.