Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Ashwagandha bijwerkingen: de veiligheid van dit kruid

Janneke Lindhout

Janneke

Research & Development 21 sep. 2022Bijgewerkt: 20 feb. 20246 min. leestijd

Met haar adaptogene eigenschappen is ashwagandha waardevol voor zowel de mentale als fysieke functies. Supplementen met dit uit de Ayurveda afkomstige kruid worden daarom steeds meer gebruikt. Maar kan iedereen het veilig gebruiken, en kent ashwagandha bijwerkingen, bijvoorbeeld voor de lever? 

Lees verder onder de afbeelding

Ashwagandha bijwerkingen: de veiligheid van dit kruid

Onderwerpen in dit artikel

  • Een eigenaardige geur en smaak
  • Is ashwagandha veilig voor iedereen?
  • Wanneer gebruik je ashwagandha niet?
  • Kan ashwagandha bijwerkingen veroorzaken?
  • Ashwagandha bijwerkingen: wat nu?
  • Wanneer moet je opletten met ashwagandha?
  • Tot slot: de tolerantie is goed bij normaal gebruik

In het kort: wat is ashwagandha?

Ashwagandha (Withania somnifera) is een adaptogeen kruid dat al duizenden jaren toegepast wordt binnen de Ayurveda. Dit is een traditionele Indiase leer waarvan de naam letterlijk ‘de wetenschap van een lang leven’ betekent. Een adaptogeen kan het natuurlijk vermogen van het lichaam ondersteunen om zich aan te passen in stresssituaties.1

Ashwagandha supplementen worden veelal ingezet bij geestelijke druk of stress vanwege haar bijdrage aan de geestelijke balans en de normale mentale prestaties.** Daarnaast biedt het kruid onder meer ondersteuning aan het energieniveau en speelt het een rol in de spieropbouw.** Let hierbij wel op welk ashwagandha supplement je in zet, supplementen kunnen namelijk verschillen van kwaliteit. Een goed ashwagandha extract is het zogenoemde KSM-66®. Dit ashwagandha extract is veilig en werkzaam bevonden in 24 klinische onderzoeken.

Een eigenaardige geur en smaak

In de Ayurveda is het kruid geliefd als Rasayana (Sanskriet voor ‘pad van essentie)’, een tonic op basis van kruiden en specerijen met gezondheidsbevorderende eigenschappen, volgens de Indiase gezondheidsleer.2 Hier is het wortelextract voornamelijk verkrijgbaar als poeder of in capsules. Van het poeder maak je thee of een drank met bijvoorbeeld water, warme melk of in een smoothie. 

De voorkeur gaat echter vaak uit naar capsules. Het kruid dankt haar naam namelijk aan een geur die niet iedereen prettig vindt. Het woord ‘ashwa’ betekent paard en ‘gandha’ geur, niet iets waarvan je gaat watertanden dus. Ook is de smaak sterk en enigszins bitter.

Is ashwagandha veilig voor iedereen?

Het gebruik van ashwagandha is veilig in aanbevolen doseringen, ook bij langdurig gebruik. Vanwege het ontbreken van klinisch onderzoek naar het gebruik tijdens de zwangerschap raden we dit uit voorzorg af.4 Ook raden we het af bij maagongemak, vanwege de mogelijke bijwerkingen op de maag en darmen.

Daarnaast is het verstandig om bij problemen met de lever of schildklier de dosering te overleggen met een arts of therapeut. Er zijn namelijk sporadische gevallen bekend waarbij het kruid invloed had op het schildklierhormoon.

Tot slot zijn er een aantal medicijnensoorten waarop ashwagandha een negatieve invloed kan hebben. Neem bij twijfel altijd even contact op met je arts.

Wanneer gebruik je ashwagandha niet?

  • Bij maagongemakken
  • Tijdens de zwangerschap
  • Tijdens het geven van borstvoeding
Medicijngebruik controleren

Wanneer je twijfelt over de combinatie van jouw medicatie samen met producten van Vitakruid, kun je een bestelling plaatsen onder voorbehoud. Bij Vitakruid kun je kosteloos bij een bestelling

Medicijngebruik controleren

Kan ashwagandha bijwerkingen veroorzaken?

We krijgen vaker de vraag of ashwagandha bijwerkingen veroorzaakt. Terecht natuurlijk, je wilt weten wat je kunt verwachten bij het gebruik van een nieuw supplement. Of misschien vermoed je al bijwerkingen van ashwagandha te ervaren en wil je weten of dit klopt.

In de westerse wereld bestaat het kruid relatief gezien nog niet zo lang. Het kan dan jaren duren voordat alle bijwerkingen in kaart zijn gebracht. Wat weten we op dit moment over de bijwerkingen van ashwagandha?

Over het algemeen wordt het goed getolereerd en hoef je geen bijwerkingen te verwachten, op voorwaarde dat je de aanbevolen doseringen aanhoudt. 

Wanneer deze aanbevolen dosering niet wordt aangehouden – en dus overschreden – bestaat de kans dat er bijwerkingen ontstaan. In hoge doseringen kan het bijwerkingen veroorzaken, zoals:

  • Buikongemakken
  • Misselijk gevoel
  • Irritatie van slijmvliezen3

Ashwagandha bijwerkingen: wat nu?

Veroorzaakt ashwagandha bijwerkingen bij jou? Ga dan eerst na of je de juiste dosering hanteert. Neem nooit meer dan de aanbevolen dosering. Kijk daarna of je een lagere dosering kunt innemen en hoe je hierop reageert.

Neem je het ’s ochtends in? Op een lege maag kunnen er sneller bijwerkingen van ashwagandha ontstaan. Zorg daarom eerst voor een goede bodem of verplaats je innamemoment naar de avond. 

Wanneer moet je opletten met ashwagandha?

  • Bij problemen met de schildklier of bij gebruik van schildkliermedicatie
  • Bij bloeddrukverlagende medicatie
  • Bij bloedsuikerspiegel verlagende medicatie voor diabetes
  • Bij gebruik van antidepressiva
  • Bij gebruik van kalmeringsmiddelen

Tot slot: de tolerantie is goed bij normaal gebruik

Hoewel ashwagandha over het algemeen zeer goed getolereerd wordt, zijn er sporadische gevallen bekend waarin bijwerkingen ontstonden. Zo kunnen er in geval van hoge doseringen buikongemakken ontstaan die je mogelijk voorkomt met een voedzaam ontbijt. Daarnaast zijn er mogelijke interacties met medicijnen om in de gaten te houden. Daarom liever een keer te voorzichtig, dan zelf dokteren met nieuwe supplementen.

Advies nodig over ashwagandha?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

**Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating:
  • Ashwagandha is een anti-oxidant ter bescherming van gezonde cellen en weefsels
  • Ashwagandha heeft een gunstige invloed op hart en bloedvaten
  • Ashwagandha helpt bij het handhaven van fysieke en mentale capaciteiten in geval van zwakte, uitputting, vermoeidheid en concentratieverlies
  • Ashwagandha ondersteunt het energieniveau en heeft een rol in de opbouw van spieren
  • Ashwagandha draagt bij aan de groei van spiermassa
  • Ashwagandha helpt bij geestelijke druk, stress, is gunstig voor een goede geestelijke balans en draagt bij tot normale mentale prestaties 
  • Ashwagandha is goed voor de leerprestatie en het geheugen en helpt bij het bevorderen van de slaapbereidheid 
  • Ashwagandha ondersteunt de mannelijke potentie en de vrouwelijke gezondheid
  • Ashwagandha draagt bij tot de instandhouding van de normale huid en het behoud van gezonde luchtwegen [/collapse]
Referenties
  1. Panossian, A., & Wikman, G. (2010). Effects of Adaptogens […]. Pharmaceuticals (Basel, Switzerland), 3(1), 188-224.
  2. Singh, N., Bhalla, M., de Jager, P., & Gilca, M. (2011). An overview on ashwagandha: a Rasayana (rejuvenator) of Ayurveda. […], 8(5), 208-213.
  3. Upton R, ed. (2000). Ashwagandha Root (Withania somnifera): Analytical, quality control, and therapeutic monograph. Santa Cruz, CA: American Herbal Pharmacopoeia, 1-2
  4. Ashwagandha – Uses, Side Effects, and More. WebMD.
  5. Panda S, Kar A. (1998). Changes […] after administration of ashwagandha root extract to adult male mice. Journal of Pharmacy and Pharmacology, 50, 1065-1568.
  6. Ahumada F, Aspee F, Wikman G, Hancke J. (1991). Withania somnifera exract. […]. Phytotherapy Research, 5:111-14.