Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Ashwagandha bijwerkingen: de veiligheid van dit kruid

Janneke Lindhout

Janneke

R&D Officer 21 sep. 2022Bijgewerkt: 21 sep. 20226 min. leestijd

Met haar adaptogene eigenschappen is ashwagandha waardevol voor zowel de mentale als fysieke functies.** Supplementen met dit – uit de Ayurveda afkomstige – kruid worden daarom steeds meer gebruikt. Maar kan iedereen het veilig gebruiken, en kent ashwagandha bijwerkingen? 

Lees verder onder de afbeelding

Ashwagandha bijwerkingen: de veiligheid van dit kruid

Onderwerpen in dit artikel

  • Een eigenaardige geur en smaak
  • Kan ashwagandha bijwerkingen veroorzaken?
  • Ashwagandha bijwerkingen: wat nu?
  • Is ashwagandha veilig voor iedereen?
  • Wanneer gebruik je ashwagandha niet?
  • Wanneer moet je opletten met ashwagandha?
  • Tot slot: de tolerantie is goed bij normaal gebruik

In het kort: wat is ashwagandha?

Ashwagandha (Withania somnifera) is een adaptogeen kruid dat al duizenden jaren toegepast wordt binnen de Ayurveda.** Dit is een traditionele Indiase leer waarvan de naam letterlijk ‘de wetenschap van een lang leven’ betekent. Een adaptogeen kan het natuurlijk vermogen van het lichaam ondersteunen om zich aan te passen in stresssituaties.**1

Ashwagandha supplementen bevatten een extract van de Withania somnifera wortel. Ze worden veelal ingezet bij geestelijke druk of stress vanwege haar bijdrage aan de geestelijke balans en de normale mentale prestaties.** Daarnaast biedt het kruid onder meer ondersteuning aan het energieniveau en speelt het een rol in de spieropbouw.**

Wil je meer weten over de functie en het effect van ashwagandha? Lees dan onze recente blog Ashwagandha werking: welke voordelen heeft de wortel?

Een eigenaardige geur en smaak

In de Ayurveda is het kruid geliefd als Rasayana (Sanskriet voor ‘pad van essentie)’, een tonic op basis van kruiden en specerijen met gezondheidsbevorderende eigenschappen, volgens de Indiase gezondheidsleer.2 Hier is het wortelextract voornamelijk verkrijgbaar als poeder of in capsules. Van het poeder maak je thee of een drank met bijvoorbeeld water, warme melk of in een smoothie. 

De voorkeur gaat echter vaak uit naar capsules. Het kruid dankt haar naam namelijk aan een geur die niet iedereen prettig vindt. Het woord ‘ashwa’ betekent paard en ‘gandha’ geur, niet iets waarvan je gaat watertanden dus. Ook is de smaak sterk en enigszins bitter. Lees ook ons blog: Ashwagandha kopen? 5 punten waar je op moet letten.

Voordelen product
  • Wetenschappelijk onderbouwd Ashwagandha KSM-66® extract
  • Ashwagandha stimuleert spiergroei**
  • Helpt bij stress-situaties**

Kan ashwagandha bijwerkingen veroorzaken?

We krijgen vaker de vraag of ashwagandha bijwerkingen veroorzaakt. Terecht natuurlijk, je wilt weten wat je kunt verwachten bij het gebruik van een nieuw supplement. Of misschien vermoed je al bijwerkingen van ashwagandha te ervaren en wil je weten of dit klopt.

In de westerse wereld bestaat het kruid relatief gezien nog niet zo lang. Het kan dan jaren duren voordat alle bijwerkingen in kaart zijn gebracht. Wat weten we op dit moment over de bijwerkingen van ashwagandha?

Over het algemeen wordt het goed getolereerd en hoef je geen bijwerkingen te verwachten, op voorwaarde dat je de aanbevolen doseringen aanhoudt. 

Wanneer deze aanbevolen dosering niet wordt aangehouden – en dus overschreden – bestaat de kans dat er bijwerkingen ontstaan. In hoge doseringen kan het bijwerkingen veroorzaken, zoals:

  • Buikongemakken
  • Misselijk gevoel
  • Irritatie van slijmvliezen3


Ashwagandha bijwerkingen: wat nu?

Veroorzaakt ashwagandha bijwerkingen bij jou? Ga dan eerst na of je de juiste dosering hanteert. Neem nooit meer dan de aanbevolen dosering. Kijk daarna of je een lagere dosering kunt innemen en hoe je hierop reageert.

Neem je het ’s ochtends in? Op een lege maag kunnen er sneller bijwerkingen van ashwagandha ontstaan. Zorg daarom eerst voor een goede bodem of verplaats je innamemoment naar de avond. 

Is ashwagandha veilig voor iedereen?

Het gebruik van ashwagandha is veilig gebleken bij deelnemers van klinische studies gedurende drie maanden.4 Hoe dat zit bij gebruik op de langere termijn zullen we nog even moeten wachten. Op dit moment zijn er geen redenen tot zorgen voor gezonde personen bij normaal gebruik van ashwagandha volgens de aanbevolen doseringen.

Vanwege het ontbreken van klinisch onderzoek naar het gebruik tijdens de zwangerschap raden we het uit voorzorg af.5 Ook raden we het af bij maagongemak, vanwege de mogelijke bijwerkingen op de maag en darmen. Daarnaast is het verstandig om bij problemen met de schildklier, of wanneer je schildkliermedicatie gebruikt, de dosering te overleggen met een therapeut. Er zijn namelijk sporadische gevallen bekend waarbij het kruid invloed had op het schildklierhormoon.6

Heb je nog vragen over ashwagandha?

Zoek een Vitakruid therapeut bij jou in de buurt.

Of vraag vrijblijvend online advies aan

Tot slot zijn er een aantal medicijnensoorten waarop ashwagandha een negatieve invloed kan hebben. Het gaat in dit geval om medicijnen tegen een hoge bloeddruk, bij diabetes, antidepressiva en kalmerende middelen.7 Neem bij twijfel altijd even contact op met je arts.

Momenteel nog twijfels? Je kunt ook via ons kosteloos de interactie tussen supplementen en medicijnen laten controleren, uitgevoerd door een gespecialiseerd apotheker. Of stel je vragen over bijwerkingen en veiligheid aan een van onze gespecialiseerde therapeuten.

Medicijngebruik controleren

Wanneer je twijfelt over de combinatie van jouw medicatie samen met producten van Vitakruid, kun je een bestelling plaatsen onder voorbehoud.

Bij Vitakruid kun je kosteloos bij een bestelling laten controleren of er interactie is tussen jouw voorgeschreven medicijnen en de bestelde supplementen. Deze controle wordt uitgevoerd door een gespecialiseerd apotheker.

Medicijngebruik controleren

Wanneer gebruik je ashwagandha niet?

  • Bij maagongemakken
  • Tijdens de zwangerschap
  • Tijdens het geven van borstvoeding

Wanneer moet je opletten met ashwagandha?

  • Bij problemen met de schildklier of bij gebruik van schildkliermedicatie
  • Bij bloeddrukverlagende medicatie
  • Bij bloedsuikerspiegel verlagende medicatie voor diabetes
  • Bij gebruik van antidepressiva
  • Bij gebruik van kalmeringsmiddelen

Tot slot: de tolerantie is goed bij normaal gebruik

Hoewel ashwagandha over het algemeen zeer goed getolereerd wordt, zijn er gevallen bekend waarin bijwerkingen ontstonden. Zo kunnen er in geval van hoge doseringen buikongemakken ontstaan die je mogelijk voorkomt met een voedzaam ontbijt. Daarnaast zijn er mogelijke interacties met medicijnen om in de gaten te houden. Daarom liever een keer te voorzichtig, dan zelf dokteren met nieuwe supplementen.

Nieuwsgierig hoe anderen ashwagandha hebben ervaren? Lees een aantal berichten van enthousiaste gebruikers in onze blog: Ashwagandha ervaringen: welke voordelen kent dit kruid?

Advies nodig over ashwagandha?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut
**Op basis van gezondheidsclaims in afwachting van Europese toelating voor ashwagandha
Referenties
  1. Panossian, A., & Wikman, G. (2010). Effects of Adaptogens […]. Pharmaceuticals (Basel, Switzerland), 3(1), 188-224.
  2. Singh, N., Bhalla, M., de Jager, P., & Gilca, M. (2011). An overview on ashwagandha: a Rasayana (rejuvenator) of Ayurveda. […], 8(5), 208-213.
  3. Upton R, ed. (2000). Ashwagandha Root (Withania somnifera): Analytical, quality control, and therapeutic monograph. Santa Cruz, CA: American Herbal Pharmacopoeia, 1-25.
  4. McGuffin M, Hobbs C, Upton R, Goldberg A, eds. (1997). American Herbal Products Association’s Botanical Safety Handbook. Boca Raton, FL: CRC Press.
  5. Ashwagandha – Uses, Side Effects, and More. WebMD.
  6. Panda S, Kar A. (1998). Changes […] after administration of ashwagandha root extract to adult male mice. Journal of Pharmacy and Pharmacology, 50, 1065-1568.
  7. Ahumada F, Aspee F, Wikman G, Hancke J. (1991). Withania somnifera exract. […]. Phytotherapy Research, 5:111-14.