Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Vandaag besteld, dinsdag in huis
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Waar zit vitamine D in?

Waar zit vitamine D in?

Dat we alleen aan vitamine D komen door met onze armen en gezicht 15 minuten per dag zonnestralen te vangen is niet helemaal juist. Ondanks dat de zon onze grootste D-leverancier is, halen we ook vitamine D uit voeding. En gezien wereldwijd ruim 50 procent met ontoereikende waarden kampt zijn alle beetjes welkom!1 Tijd om voeding met vitamine D op je menu te zetten. Maar welke voedingsmiddelen zijn dit dan precies?

Inhoudsopgave

  • Vitamine D: voeding als tweede leverancier
  • Vitamine D in fruit
  • Vitamine D in noten
  • Maar wat zijn dan wel plantaardige bronnen van vitamine D?
  • Waarin zit vitamine D nog meer? 
  • Tot slot


Vitamine D: voeding als tweede leverancier

Ontoereikende vitamine D-waarden zijn in ons kikkerlandje niet zeldzaam. En dat is niet zo vreemd, het gemiddelde weer is nou eenmaal niet altijd even uitnodigend om naar buiten te gaan. Met name het herfst- en winterseizoen zijn zware tijden voor ons lijf wat betreft de zonnige vitamine. Tenzij je overwintert in Spanje doe je er daarom goed aan zoveel mogelijk voeding met vitamine D op je menu te zetten. Vitamine D draagt namelijk bij aan het behoud van sterke botten, een normale werking van de spieren, de afweer van het lichaam en nog veel meer.*

Welk vitamine D supplement bij jou past?

Check het met onze Vitamine D test en ontdek welk supplement bij jouw situatie past.

Doe de Vitamine D test
Vitaminetest

Voeding bevat vitamine D2 of vitamine D3. Vitamine D2 (ergocalciferol) dat zich onder invloed van zonlicht vormt in bepaalde plantenbronnen, en vitamine D3 (cholecalciferol) dat zich vormt in de huid van mens en dier. Hoewel we beide soorten opnemen, lijkt de dierlijke variant het te winnen van de plantaardige bronnen.2,3 Dit is iets om rekening mee te houden voor de vegetariërs en veganisten onder ons. Wil je als vegetariër of veganist toch de voordelen van vitamine D3 genieten? Dan kan dat met een vitamine D3 supplement dat gewonnen wordt uit korstmos. Korstmos blijkt namelijk op vergelijkbare wijze als mensen vitamine D aan te maken!

De voordelen van product
  • Vitamine D druppels voor ultiem doseergemak
  • Geschikt voor het complete gezin, het hele jaar
  • Vegan door korstmos, 100% plantaardig
  • Beste vitamine D vorm is D3
  • Ondersteunt het immuunsysteem*
  • In extra vierge olijfolie
Vitamine D3 druppels Vegan
30  milliliter
€ 19,90
Bekijk product


Vitamine D in fruit

Fruit voorziet ons van vele fantastische nutriënten, zoals vitamine C, kalium vezels en bioactieve stoffen. Met bioactieve stoffen worden waardevolle nutriënten bedoeld waarvan de exacte rol nog wordt uitgezocht. Voorbeelden hiervan zijn flavonoïden, carotenoïden, choline, co-enzym Q en polyfenolen. De vele gezondheidsvoordelen van fruit zijn dan ook de reden dat ons geadviseerd wordt minimaal twee stukken fruit per dag te eten. Op de vraag of er dan ook vitamine D in fruit zit? Nee, helaas voorziet fruit ons niet van vitamine D.

Vitamine D in noten

Vitaminen zijn vet- of wateroplosbaar. Een vetoplosbare vitamine houdt dit in dat je lichaam een bron van vet nodig heeft om de vitamine op te nemen. Doe je dit niet, dan verlaat de vitamine je lichaam zonder zijn goede daad te verrichten. Vitamine D is zo’n vetoplosbare vitamine. En laat het nu net zo zijn dat noten een uitstekende bron van gezonde vetten zijn! Het is echter niet zo dat bronnen van vet automatisch ook vitamine D bevatten. Op de vraag of er vitamine D in noten zit? Nee, er zijn geen noten met vitamine D. Ditzelfde geldt overigens ook voor zaden.

Advies nodig over vitamine D?

Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.

Vraag gratis advies aan!
Avatar

Merel

Orthomoleculair Therapeut



Maar wat zijn dan wel plantaardige bronnen van vitamine D?

Bepaalde paddenstoelen en schimmels kunnen vitamine D2 vormen. Dit gebeurt wanneer ze blootgesteld worden aan een bron van ultraviolette (UV) straling, zoals zonlicht of een UV-lamp. De hoeveelheid vitamine D in paddenstoelen kan waarschijnlijks zelfs boven de 10 microgram per 100 gram uitkomen, mits vers geconsumeerd binnen de houdbaarheidsdatum.4 Bekende, eetbare paddenstoelen met vitamine D zijn shiitake, portobello en de gewone witte champignon. In theorie zou je zelfs het vitamine D2 niveau van je eigen verse paddenstoelen kunnen boosten door ze in de zon of onder en UV-lamp te leggen.5


Waarin zit vitamine D nog meer? 

Zette je nog niet minstens één keer per week vis op tafel (advies van het Voedingscentrum)? Dan is dit je teken om dat wel te doen! Vitamine D komt namelijk voor in verschillende vissoorten, met name de vette vissen zoals forel, zalm, haring en makreel. Het gaat dan om vitamine D3. Ook tref je de dierlijke variant in mindere mate aan in eieren en vlees. Daarnaast wordt in Nederland nog regelmatig vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten zoals Becel (lees hier meer over gezonde en ongezonde vetten). Heb je echter ontoereikende vitamine D-waarden, dan zijn de hoeveelheden in voedsel onvoldoende om het weer op peil te brengen. In dat geval doe je er goed aan je vitamine D niveau op te schroeven met een supplement.

Tot slot

Zoals je ziet zijn er meer manieren om aan vitamine D te komen dan alleen met blote armen zonnestralen na te jagen. Zo kun je wat vaker paddenstoelen en vette vis op je menu zetten. Voeding blijft echter de tweede leverancier van vitamine D en zonlicht de eerste. Het ene vervangt dus niet het andere. Heb je nog vragen over vitaminen of wil je zeker weten of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt? Onze orthomoleculaire specialisten beantwoorden graag je vragen of doe de gratis vitamine D test!

Referenties

 

1.    Wimalawansa, S. J., Razzaque, M. S., & Al-Daghri, N. M. (2018). Calcium and vitamin D in human health: Hype or real?. The Journal of steroid biochemistry and molecular biology, 180, 4–14.
2.    Martineau, A. R., Thummel, K. E., Wang, Z., Jolliffe, D. A., Boucher, B. J., Griffin, S. J., Forouhi, N. G., & Hitman, G. A. (2019). Differential Effects of Oral Boluses of Vitamin D2 vs Vitamin D3 on Vitamin D Metabolism: A Randomized Controlled Trial. The Journal of clinical endocrinology and metabolism, 104(12), 5831–5839.
3.    Tripkovic, L., Lambert, H., Hart, K., Smith, C. P., Bucca, G., Penson, S., Chope, G., Hyppönen, E., Berry, J., Vieth, R., & Lanham-New, S. (2012). Comparison of vitamin D2 and vitamin D3 supplementation in raising serum 25-hydroxyvitamin D status: a systematic review and meta-analysis. The American journal of clinical nutrition, 95(6), 1357–1364. 
4.    Cardwell, G., Bornman, J. F., James, A. P., & Black, L. J. (2018). A Review of Mushrooms as a Potential Source of Dietary Vitamin D. Nutrients, 10(10), 1498.
5.    Urbain, P., Singler, F., Ihorst, G., Biesalski, H. K., & Bertz, H. (2011). Bioavailability of vitamin D₂ from UV-B-irradiated button mushrooms in healthy adults deficient in serum 25-hydroxyvitamin D: a randomized controlled trial. European journal of clinical nutrition, 65(8), 965–971. 


*Op basis van goedgekeurde gezondheidsclaims voor vitamine D


menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest