Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Seizoensfruit: waarom geen zomerfruit in de winter?

Lianne Kusters

Lianne

MSc. Nutrition & Health 10 jan. 2024Bijgewerkt: 19 feb. 20246 min. leestijd

Aardbeien in de zomer, appels in de herfst en stoofperen in de winter. Fruit van het seizoen is het allerlekkerst! Hoewel tegenwoordig de meeste fruitsoorten het hele jaar door verkrijgbaar zijn, heeft dit gevolgen voor de smaak, kwaliteit en het milieu. Ontdek welke fruitsoorten in welk seizoen groeien, wat seizoensfruit precies is en waarom je beter geen zomerfruit in de winter kunt eten.

Lees verder onder de afbeelding

Seizoensfruit: waarom geen zomerfruit in de winter?

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat is seizoensfruit?
  • Waarom fruit eten volgens het seizoen?
  • Seizoensfruit kalender
  • Tot slot: niet in het seizoen? Kies dan de diepvriesvariant!

Wat is seizoensfruit?

Seizoensfruit is fruit dat groeit in een bepaald seizoen en wordt geoogst op het moment dat het op het toppunt van rijpheid is. De seizoenen brengen specifieke weersomstandigheden met zich mee, waardoor bepaalde fruitsoorten alleen in dat seizoen kunnen groeien. Zo zijn citrusvruchten bijvoorbeeld typisch winterfruit en bessen juist zomerfruit.

Seizoensfruit wordt geoogst en is beschikbaar gedurende specifieke maanden, waarbij de beschikbaarheid kan variëren afhankelijk van factoren zoals klimaat, weersomstandigheden, en de regio van teelt.

Seizoensgebonden eten lijkt veel op hoe onze voorouders zouden eten. Fruit kweken in verwarmde kassen of importeren vanuit het buitenland was simpelweg geen optie.  Ze waren afhankelijk van seizoensgebonden voedselbronnen, gebruikten land om te groeien wat ze nodig hadden, plukten de vruchten op precies het juiste moment en aten de voeding wat op dat moment beschikbaar was.

In de winter was het voor veel samenlevingen moeilijker om vers fruit te verkrijgen, vooral in koudere klimaten waar fruitbomen in de winter niet vruchtbaar zijn. Mensen waren dan vaak aangewezen op voedsel dat bewaard kon worden, zoals gedroogd fruit.

Waarom fruit eten volgens het seizoen?

Tegenwoordig hebben we manieren gevonden om ook fruit te telen wanneer het niet in het seizoen is, waardoor je zomerfruit ook in de winter kunt eten. Desondanks kun je beter kiezen voor fruit in het seizoen, om de volgende redenen:

Voedzamer en smaakvoller

De kwaliteit, versheid en smaak van seizoensfruit is beter dan die van fruit buiten het seizoen. Koop je aardbeien in de zomermaanden, dan zal je merken dat ze veel meer smaak hebben dan wanneer je aardbeien in de wintermaanden koopt. Niet alleen de smaak, maar ook de voedingswaarde van fruitsoorten is het hoogst als de vruchten rijp zijn wanneer ze worden geplukt. Bovendien neemt na de oogst het vitaminegehalte snel af.1

Wil je meer weten over waar vitamine c in zit? Lees ons blog Waar zit vitamine C in? De 10 rijkste fruitsoorten

Seizoensfruit heeft vaak een kortere transport- en opslagtijd. Lokaal  geteelde fruitsoorten liggen vaak al een dag later in de winkel en behouden zo de meeste vitamines en mineralen, zodat je optimaal van de gezondheidsvoordelen ervan kunt profiteren. Daarnaast bevordert het consumeren van seizoensfruit een gevarieerd dieet. Door niet het hele jaar dezelfde fruitsoorten te eten, krijg je belangrijke vitamines en mineralen binnen die anders mogelijk ontbreken in je voeding.

Wil je meer weten over de samenstelling van fruit? Lees ons blog Koolhydraten in fruit: de 10 bekendste soorten

Een andere reden waardoor seizoensfruit gezonder is, is omdat er minder pesticiden nodig zijn om het fruit te telen dan wanneer fruitsoorten buiten hun natuurlijke seizoen wordt geteeld.

Duurzamer

Het kiezen voor seizoensfruit draagt bij aan het behouden van natuurlijke hulpbronnen. Het verbouwen van zomerfruit in de winter (en visa versa) kan alleen door kunstmatige weersomstandigheden te creëren. De energie en de grote hoeveelheden water die hiervoor nodig zijn, hebben een negatieve impact op het milieu.

Ook het importeren van fruit van buiten het seizoen uit verre landen heeft een negatieve impact. Door de lange weg die het moet afleggen komen er veel broeikasgassen vrij. De meest duurzame keuze is het kiezen van fruitsoorten die lokaal in het seizoen groeien, uit de volle grond of onverwarmde kas. Zo is er weinig energie nodig om ze te verbouwen en vervoeren.2

Lokale boeren steunen

Door voor lokaal seizoensfruit te kiezen, steun je de lokale landbouw en draag je bij aan de groei van de lokale economie. De landbouw is een essentieel onderdeel van ons voedselsysteem. Door lokaal te kopen, weet je precies waar je eten vandaan komt, zorg je voor werkgelegenheid en help je de biodiversiteit te behouden.

Goedkoper

Last but not least, seizoensfruit is niet alleen gezonder, smaakvoller en duurzamer, maar ook goedkoper. Doordat het minder energie kost om het fruit te telen, vertaalt dit zich in goedkopere prijzen. Fijn voor je portemonnee!

Seizoensfruit kalender

Genoeg redenen om voor seizoensfruit te kiezen! Maar hoe weet je nu welk fruit, wanneer in het seizoen is? In de supermarkt kun je vaak alleen het land van herkomst zien en niet of fruit uit de volle grond of onverwarmde kas komt. Zo kan het voorkomen dat wanneer je voor fruit uit Nederland kiest, dit niet de duurzaamste keuze is, omdat het in een verwarmde kas geteeld is.

In Nederland worden voornamelijk appels, peren, kersen, bessen en aardbeien geteeld. Perziken, nectarines en abrikozen worden ook in Nederland geteeld, maar niet op grote schaal. Citrusvruchten zoals sinaasappels, citroenen en grapefruits worden in de winter uit Zuid-Europa gehaald en in de zomer vanuit Zuid-Amerika. In de winter zullen ze daarom smaakvoller zijn. Tropische vruchten zoals bananen en mango’s komen vanuit Midden- of Zuid-Amerika.

Seizoensfruit januari
Appel
Peer
Seizoensfruit februari
Appel
Peer
Seizoensfruit maart
Appel
Peer
Rabarber
Seizoensfruit april
Appel
Peer
Rabarber
Seizoensfruit mei
Aardbei
Appel
Peer
Rabarber
Seizoensfruit juni
Aardbei
Abrikoos
Blauwe bes
Framboos
Kers
Nectarine
Perzik
Rabarber
Rode bes
Zwarte bes
Seizoensfruit juli
Aardbei
Abrikoos
Blauwe bes
Braam
Framboos
Kers
Nectarine
Perzik
Pruim
Rabarber
Rode bes
Zwarte bes
Seizoensfruit augustus
Aardbei
Abrikoos
Appel
Blauwe bes
Braam
Druif
Framboos
Kers
Nectarine
Perzik
Pruim
Vijg
Zwarte bes
Seizoensfruit september
Appel
Blauwe bes
Braam
Druif
Framboos
Nectarine
Peer
Perzik
Pruim
Vijg

Seizoensfruit oktober
Appel
Braam
Druif
Framboos
Peer
Seizoensfruit november
Appel
Peer
Seizoensfruit december
Appel
Peer

Wil je weten welke groenten wanneer in het seizoen zijn? Ook over seizoensgroenten hebben wij een blog geschreven!

Tot slot: niet in het seizoen? Kies voor de diepvriesvariant!

Een andere fijne optie is om te kiezen voor de diepvriesvariant van fruit dat niet in het seizoen is. Dit is duurzamer dan het fruit dat van ver komt of dat in een kas geteeld wordt. Ook verliest diepvriesfruit over het algemeen geen voedingsstoffen. Sommige fruitsoorten hebben zelfs een hogere voedingswaarde nadat het ingevroren is.3 Of leer zelf hoe je je fruit kunt bewaren. Inblikken, invriezen en drogen zijn geweldige manieren om het hele jaar door van seizoensfruit te genieten!

Advies nodig over gezonde voeding?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Davis, D. R. (2009). Declining fruit and vegetable nutrient composition: What is the evidence?. HortScience, 44(1), 15-19.
  2. Edwards‐Jones, G. (2010). Does eating local food reduce the environmental impact of food production and enhance consumer health? Proceedings of the Nutrition Society, 69(4), 582–591.
  3. Bouzari, A., Holstege, D., & Barrett, D. M. (2015). Vitamin retention in eight fruits and vegetables: a comparison of refrigerated and frozen storage. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 63(3), 957–962.