Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Alles wat je moet weten over vitamine C

Janneke Lindhout

Janneke

Research & Development 31 jan. 2024Bijgewerkt: 14 feb. 20244 min. leestijd

Waar is vitamine C nu eigenlijk goed voor? Wat is de dagelijks aanbevolen hoeveelheid? En waar moet je op letten als je supplementen gebruikt als aanvulling op jouw voeding? We zetten de belangrijkste punten voor je op een rij.

Lees verder onder de afbeelding

Alles wat je moet weten over vitamine C

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat is vitamine C?
  • Hoeveel vitamine C per dag?
  • Vitamine C als supplement, waar moet je op letten?
  • Tot slot

Wat is vitamine C?

Vitamine C – ook wel bekend onder de naam ascorbinezuur – is misschien wel de bekendste vitaminesoort. Het ondersteunt je immuunsysteem, beschermt gezonde lichaamscellen en is belangrijk voor een goede conditie van je bloedvaten en zenuwstelsel. Maar dat niet alleen; deze vitamine draagt ook bij aan sterke botten en tanden, geeft je energie, bevordert de opname van ijzer uit voeding en zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren en dingen kunt onthouden. Bovendien is vitamine C goed voor je huid. Want hoeveel crèmes je ook smeert, door vitamine C-inname verzorg je je huid van binnenuit, wat bijdraagt aan de vorming van collageen – het eiwit dat stevigheid geeft aan je huid, maar waarvan de productie op latere leeftijd afneemt.

Hoeveel vitamine C per dag?

Vitamine C is oplosbaar in water. Hierdoor kunnen we de vitamine C niet opnemen in ons lichaam. Dat betekent dat je niet bang hoeft te zijn dat je snel ‘te veel’ binnenkrijgt, want neem je in één keer een hoge dosis? Dan plas je het overschot gewoon weer uit.

De Europese Commissie raadt volwassenen aan dagelijks minimaal 75 mg vitamine C te nemen. Kinderen onder de 14 jaar hebben een lagere behoefte; tussen de 20 mg en de 40 mg, afhankelijk van de leeftijd. Zwangere vrouwen hebben daarentegen juist meer vitamine C nodig, minimaal 85 mg. Deze behoefte tikt zelfs de 100 aan wanneer je met borstvoeding begint. Goed om te weten: deze richtlijnen zijn de ondergrens. Bovendien verdwijnt de wateroplosbare vitamine snel uit ons lichaam.

Vitamine C als supplement, waar moet je op letten? 

Maar hoeveel moet je bij slikken? Dit hangt af van je persoonlijke behoefte. Eet je bijvoorbeeld niet graag groente en fruit? Ben je zwanger? Of is je weerstand niet op peil? Wat jouw situatie ook is, we adviseren als basis een dosering van rond de 500 mg per dag. Als je bijvoorbeeld de Multi Dag & Nacht® Vrouw inneemt, krijg je dagelijks 180 mg vitamine C binnen.

Veilige bovengrens voor inname

Als je dan daarnaast nog twee kiwi’s, twee mandarijnen en een handje zwarte bessen eet, zit je goed. Klinkt dit hoog? Geen zorgen: volgens de EFSA (Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid) heeft vitamine C een zeer lage toxiciteit, vandaar dat er geen veilige bovengrens voor inname is vastgesteld.

Ontzuurde vorm van vitamine C

Toch is het goed om op bepaalde dingen te letten als je een vitamine C-supplement slikt. Zo zit in de meeste vitamine C-supplementen ascorbinezuur. Dit is een stof die van nature in groente en fruit voorkomt en in hoge doseringen maag- en darmklachten veroorzaakt. Voor de optimale dosering, koppelen we het daarom aan calcium/magnesium ascorbaat. Zo ontstaat er een zogenoemde ‘gebufferde en ontzuurde vorm’ die beter is voor je maag en darmen. Het ontzuurde karakter zorgt bovendien voor een hogere biologisch beschikbaarheid, wat resulteert in een betere opname.

Naast de ontzuurde vorm en hogere biologische beschikbaarheid van ascorbaat, herken je een goed vitamine C-supplement aan de volgende punten:

  • Er is quercetine en L-Glutathion aan toegevoegd: Quercetine is een natuurlijke kleurstof die de werking van vitamine C versterkt. L-Glutathion levert een bijdrage aan het hergebruik van vitamine C in je lijf.

  • Er is zink en koper aan toegevoegd: Deze stoffen hebben allebei een positieve invloed op het immuunsysteem. Koper verbetert bovendien het ijzertransport in je lijf.

  • Er is mangaan aan toegevoegd: Samen met koper en zink vormen deze stoffen zogenoemde superoxidedismutase enzymen (SOD) die actief samenwerken en je energieproductie beschermen. Daarnaast is mangaan goed voor je kraakbeen en botten.

  • Er is druivenpitextract (OPC) aan toegevoegd: OPC (oligomere pro cyanidine) is een antioxidant die je beschermt tegen vrije radicalen en bovendien je hart- en bloedvaten ondersteunt.**

Welk supplement aan alle bovenstaande punten voldoet? De complete immuniteitsformule Gebufferde Vitamine C®!

Voordelen product
  • Vitamine C als goed opneembaar calcium/magnesium ascorbaat
  • Vitamine C ondersteunt het immuunsysteem
  • Hoge dosering van 711 mg vitamine C per capsule
Gebufferde Vitamine C®
Gebufferde Vitamine C® 90  vegan capsules

Tot slot

De weerstandsformule Gebufferde Vitamine C® bevat alle nutriënten die nodig zijn ter ondersteuning van de afweer van je lichaam. Bovendien is deze immuniteitsformule – door verschillende ondersteunende nutriënten te combineren – veel effectiever voor de weerstand dan uitsluitend vitamine C. 

**Evaluatie gezondheidsclaim voor OPC is lopende

Meer advies nodig over vitamine C?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur