Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Magnesium bisglycinaat: werking & voordelen

Janneke Lindhout

Janneke

R&D Officer 27 mei 2022Bijgewerkt: 27 mei 20227 min. leestijd

Last van keuzestress wanneer het op een magnesium supplement aankomt? Begrijpelijk, met zoveel soorten in ons assortiment maken we het ook niet eenvoudiger voor je. We helpen je graag op weg! Ontdek nu of magnesium bisglycinaat de beste vorm is voor jou.

Lees meer over magnesium op onze categoriepagina magnesium

Lees verder onder de afbeelding

Magnesium bisglycinaat: werking & voordelen

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat is magnesium bisglycinaat?
  • Hoe werkt magnesium bisglycinaat?
  • Wat zijn de voordelen van magnesium bisglycinaat?
  • Wat is het verschil tussen magnesium citraat en magnesium bisglycinaat?
  • Tot slot: magnesium bisglycinaat voor een goede geestelijke balans*

Wat is magnesium bisglycinaat?

Magnesium bisglycinaat bestaat uit het mineraal magnesium gebonden aan twee (bis) moleculen van het aminozuur glycine. Magnesium komt samen met kalium het meeste voor in onze lichaamscellen, waarvan ongeveer de helft van de voorraad in je botten ligt. De functies van magnesium zijn dan ook enorm veelzijdig. Zo helpt magnesium:

  • bijdragen aan de instandhouding van sterke botten en tanden;*
  • bijdragen aan de aanmaak van cellen en weefsels;*
  • het ondersteunen van het energieniveau;*
  • bijdragen aan een normaal psychologisch functioneren;*
  • bijdragen aan een normale spierwerking;*
  • bijdragen aan extra energie bij vermoeidheid;*
  • en een normale werking van het zenuwstelsel ondersteunen.*

Benieuwd hoe je het beste magnesium supplement herkent? Dit beschrijven we in het blog Het beste magnesium supplement: waar moet je op letten? 

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Je lichaam neemt deze gezondheidsduizendpoot op aan het einde van de dunne darm. Hoe efficiënt je lichaam magnesium opneemt hangt echter af van de hoeveelheid en het voedingsmiddel, maar over het algemeen komt dit neer op 20 tot 60 procent.1 Merkwaardig is dat je magnesium beter opneemt wanneer je het inneemt met zo min mogelijk andere nutriënten.

Glycine is een aminozuur dat als niet essentieel wordt beschouwd. Je lichaam maakt het namelijk zelf aan uit het aminozuur serine. Daarnaast krijg je het binnen met eiwitrijke voedingsmiddelen. Verbonden met magnesium heeft het echter een positief effect op de werking van het mineraal! 

Hoe werkt magnesium bisglycinaat?

Je vindt zowel organische als anorganische vormen van magnesium in supplementen. Anorganische vormen zijn bijvoorbeeld magnesiumchloride, -oxide en -sulfaat. Deze vormen, die zich ook in onze voeding bevinden, komen van oorsprong uit de bodem en worden opgenomen door planten. De biologische beschikbaarheid ervan is, in verhouding tot organische vormen, maar klein. Dit betekent dat je lichaam er een beperkte hoeveelheid van opneemt.

Organische vormen zijn bijvoorbeeld magnesiumbisglycinaat, -citraat, -tauraat en -malaat. En in tegenstelling tot de anorganische vormen kennen deze een hogere biologische beschikbaarheid. Van deze organische vormen zijn magnesium bisglycinaat, -tauraat en -malaat de zogenoemde chelaatvormen. 

Deze chelaatvormen zijn meestal gekoppeld aan een aminozuur. Ze hebben als eigenschap dat ze sterk genoeg zijn om je maagsappen te weerstaan. De aminozuren creëren als het ware een beschermende laag waardoor het magnesium als volledig element je darmen bereikt. De biologische beschikbaarheid van deze chelaatvormen is daarom het hoogst (zie figuur 1).

Figuur 1: de hoge biologische beschikbaarheid van de aminozuurgecheleerde magnesium vormen vs. de andere vormen. 

Wat zijn de voordelen van magnesium bisglycinaat?

Dankzij het aminogecheleerde karakter nemen we magnesium bisglycinaat efficiënter en effectiever op dan andere vormen. Mocht er sprake zijn van ontoereikende niveaus dan wil je natuurlijk wel zoveel mogelijk benutten van je supplement. 

Lees meer over ontoereikende magnesium niveaus in het blog Magnesium tekort: wat zijn de symptomen?

Aangezien je darmen de bisglycinaat vorm anders opneemt, gaat het bovendien niet meer de strijd aan met andere mineralen die gebruik maken van dezelfde manier van transport, zoals calcium. Magnesium heeft tevens de neiging zich te binden aan plantaardige fytaatzuren, wat de opname van het nutriënt beperkt. Met magnesium bisglycinaat is daar geen sprake meer van. Bovendien is de kans op maag-darmongemakken stukken lager, wat ideaal is als je hier gevoelig voor bent.2

Voordelen product
  • Voor een goede geestelijke balans*
  • Met extra l-taurine voor betere opname magnesium
  • Magnesiumvorm met hoge opneembaarheid

Hoewel we glycine als niet-essentieel aminozuur beschouwen, is het voor sommige mensen toch een welkome aanvulling. Zo kan het waardevol zijn voor bijvoorbeeld ouderen.3 

Magnesium bisglycinaat slapen 

Daarnaast is onderzoek bekend van glycine gerelateerd aan de gemoedstoestand in relatie tot  slaap.4  Deze verbinding is daarom inzetbaar bij behoefte aan geestelijke balans, vooral in relatie tot nachtrust.* Lees de 5 tips en meer op het gezondheidsdoel Nachtrust & ontspanning

Wat is het verschil tussen magnesium citraat en magnesium bisglycinaat?

Hoewel beide vormen organisch zijn, bestaat er wel degelijk een verschil tussen magnesium citraat en magnesium bisglycinaat. Zo is magnesium bisglycinaat een gecheleerde en beter opneembare vorm. De biologische beschikbaarheid van de bisglycinaat vorm is dus hoger dan de citraat vorm.4 Daarnaast verhoogt magnesium citraat met name de levels in de spieren. Magnesium bisglycinaat verhoogt daarentegen met name de levels in de hersenen.5

Benieuwd wat magnesium voor jou kan betekenen bij het sporten? Dit lees je in ons blog Magnesium en sporten goed voor de spieren!  

Tot slot: magnesium bisglycinaat voor een goede geestelijke balans*

Magnesium bisglycinaat is een organische en gecheleerde vorm van magnesium met daardoor een hoge biologische beschikbaarheid. Door de koppeling aan een aminozuur is het sterk genoeg om de maagsappen te doorstaan waardoor het magnesium als volledig element de darmen bereikt, zonder maag- en darmongemak te veroorzaken. Het heeft daardoor een efficiënte werking. Door de goede opname van bisglycinaat gaat het mineraal daarnaast niet de strijd aan met andere mineralen. De verbinding aan glycine maakt het dé magnesiumvorm bij behoefte aan geestelijke balans, met name voor de nachtrust.*

*Op basis van goedgekeurde gezondheidsclaims van Magnesium 150 Bisglycinaat

Advies nodig over magnesium bisglycinaat?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

Referenties
  1. Office of Dietary Supplements. (2018). Magnesium: Fact Sheet for Health Professionals. National Institues of Health.
  2. Siebrecht, S. (2013). Magnesium Bisglycinate as safe form for mineral supplementation in human nutrition.
  3. Caldow, M. K., Ham, D. J., Trieu, J., Chung, J. D., Lynch, G. S., & Koopman, R. (2019). Glycine Protects Muscle Cells From [...] in vitro via mTORC1 Signaling. Frontiers in nutrition, 6, 172.
  4. Kawai, N., Sakai, N., Okuro, M., Karakawa, S., Tsuneyoshi, Y., Kawasaki, N., Takeda, T., Bannai, M., & Nishino, S. (2015). The [...] and [...] of glycine are mediated by NMDA receptors in the suprachiasmatic nucleus. Neuropsychopharmacology : official publication of the American College of Neuropsychopharmacology, 40(6), 1405–1416. 
  5. Blancquaert, L., Vervaet, C., & Derave, W. (2019). Predicting and Testing Bioavailability of Magnesium Supplements. Nutrients, 11(7), 1663. 
  6. Ates, M., Kizildag, S., Yuksel, O., Hosgorler, F., Yuce, Z., Guvendi, G., Kandis, S., Karakilic, A., Koc, B., & Uysal, N. (2019). Dose-Dependent Absorption Profile of Different Magnesium Compounds. Biological trace element research, 192(2), 244–251.