Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Keratine behandeling? 5 betere alternatieven!

Carola Otten

Carola

Schrijver Voeding & Gezondheid 12 jun. 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20247 min. leestijd

Een populaire behandeling die belooft je haar te transformeren tot stralende, gladde lokken is de keratine behandeling. Maar is deze behandeling wel echt zo’n wondermiddel? Of zijn er veiligere en natuurlijkere manieren om gezond en glanzend haar te krijgen? Wij denken van wel!

Lees verder onder de afbeelding

Keratine behandeling? 5 betere alternatieven!

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat is keratine?
  • Wat doet keratine met je haar?
  • Keratine behandeling: de nadelen
  • 5 betere alternatieven voor de keratine behandeling
  • SilSolutions® verzorgt je haar van binnenuit
  • Collageen voor mooi, stevig haar
  • Tot slot: gezond en stralend haar op natuurlijke wijze

Wat is keratine?

Keratine is een soort eiwit dat essentieel is voor de vorming van de buitenste laag van onze huid, haren en nagels. Dit stevige, onoplosbare eiwit fungeert als bouwsteen, waarmee ons haar en nagels sterk blijven, en onze huid haar elasticiteit behoudt. In het haar zorgt keratine voor kracht, elasticiteit en een natuurlijke glans.

Wat doet keratine met je haar?

Gezien de rol van keratine lijkt een behandeling met dit eiwit een logische keuze voor diegenen die hunkeren naar sterk en glanzend haar. Een keratine behandeling is in feite een procedure waarbij vloeibare keratine op het haar wordt aangebracht en daarna met hitte wordt verzegeld. Het resultaat is vaak stralend en glad haar dat makkelijker te stylen is.

Hoewel deze oplossing dan heel aantrekkelijk lijkt, zijn er ook nadelen verbonden aan de keratine behandeling.

Keratine behandeling: de nadelen

Een groot probleem met de keratine behandeling is dat ze vaak de stof formaldehyde bevatten, die bekend staat om haar potentieel gevaarlijke effecten. Zo kan formaldehyde irritatie aan de huid en ogen veroorzaken en zelfs leiden tot ademhalingsproblemen, vooral voor de professionals die de behandeling toepassen.1,2

Daarnaast komt de behandeling met een aantal risico’s. Zo is niet bekend wat de eventuele gevaren zijn van een keratine behandeling tijdens de zwangerschap en wordt het daarom sterk afgeraden.

Bovendien duurt de behandeling erg lang, is het over het algemeen behoorlijk prijzig en zijn de effecten tijdelijk. Je zult dus de behandeling na een paar maanden moeten herhalen om het effect te behouden.

5 betere alternatieven voor de keratine behandeling

Als we kijken naar betere alternatieven voor keratine behandelingen, moeten we ons richten op de fundamentele bouwstenen van haar. En deze liggen niet in externe toepassingen zoals een keratine shampoo of behandeling, maar in de inwendige verzorging door de nutriënten die we consumeren. Met behulp van de juiste vitaminen en mineralen kan je het uiterlijk van je haar aanzienlijk verbeteren.

1. Biotine (vitamine B8)

Biotine is betrokken bij het keratine proces dat zich van binnenuit afspeelt. De vitamine is namelijk een belangrijke voedingsstof voor de productie van keratine.3 Op die manier draagt biotine bij aan de normale haargroei en aan het sterk en glanzend houden van je haren.*

Van nature vind je biotine in voedingsmiddelen als lever, eieren, melk, zalm, zonnebloempitten, amandelen en pinda’s.

2. Zink

Zink is een essentiële cofactor voor meerdere enzymen en is betrokken bij de belangrijke functionele activiteiten in de haarzakjes. Net zoals biotine speelt zink een rol in de aanmaak van keratine in het lichaam.4 Het draagt bij aan de normale haargroei en ondersteunt daarmee de conditie van het haar.*

Wil je wat vaker voeding met zink op tafel zetten? Kies dan voor schaal- en schelpdieren, granen, noten, vlees en zuivel.

3. Seleen (selenium)

Selenium, een belangrijk spoorelement, draagt ook bij aan de normale haargroei en haarconditie.* Wil je hier meer van eten? Kies wat vaker voor paranoten als tussendoortje, een van de beste natuurlijke bronnen van dit nutriënt! Maar neem er niet meer dan 5 per dag, anders kun je juist teveel selenium binnenkrijgen.

4. Silicium

Dit spoorelement komt van nature in de aardkorst voor en komt via die weg in verschillende, plantaardige voedingsmiddelen terecht. Silicium is betrokken bij de aanmaak van keratine en vervoert belangrijke voedingsstoffen naar je haren. Het helpt het volume van het haar te verbeteren en het behoud van het normale uiterlijk van haren.5,6

Plantaardige voedingsmiddelen met silicium zijn onder andere haver, gierst, aardappelen, brandnetel, spinazie, erwten, peren en dadels.

5. Eiwitten

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstenen van het haar. Ze zorgen onder andere voor stevigheid en veerkracht. Keratine is het meest voorkomende eiwit in haar, maar ook collageen speelt een rol bij de structuur en elasticiteit van de hoofdhuid en het haar.

Meer eiwitten krijg je binnen door het eten van dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en zuivel. Plantaardige producten met eiwitten zijn noten, zaden en peulvruchten.

SilSolutions® verzorgt je haar van binnenuit

Het maken van brandnetelsoep is een smakelijke en voedzame manier om silicium binnen te krijgen. Een bak havermout met banaan, appel en noten is een goede optie voor het ontbijt. Ook een quinoa salade met pompoen, spinazie en linzen is rijk aan silicium.

Voor de mensen die hun silicium uit voeding willen aanvullen hebben we SilSolutions® ontwikkeld. Dit is een vloeibaar supplement met een zeer goed opneembare vorm van silicium rechtstreeks uit brandnetels en vitamine C uit het organische ascorbinezuur. Met deze unieke formule verminder je de zichtbare tekenen van ouder worden en help je jouw haarvolume te verbeteren.

SilSolutions® is een uitstekend alternatief voor als je op zoek bent naar een holistische benadering van de haar- en huidverzorging, zonder het gebruik van chemische smeersels of potentieel gevaarlijke behandelingen!

Voordelen product
  • Helpt het haarvolume te verbeteren
  • Voor mooi, glanzend en stevig haar
  • Maakt de huid zachter, gladder en soepeler
SilSolutions®
SilSolutions® 500  milliliter

Collageen voor mooi, stevig haar

Collageen is een eiwit dat alleen te vinden is in dierlijke voedingsmiddelen, en dan met name in de bindweefsels van de dieren. Een goede bron van collageen is een getrokken bottenbouillon van runderen of kippen. De bouwstoffen voor collageen zijn te halen uit plantaardige producten, maar hierbij moet je veel verschillende soorten consumeren.

Krijg jij weinig tot geen collageen binnen via je voeding? Dan kan een collageensupplement een optie zijn om jouw collageen aan te vullen. Deze bouwsteen draagt bij aan mooie, stevige lokken en past daarmee goed in je haarverzorgingsroutine. Door dagelijks een kopje koffie of smoothie te combineren met een schepje collageen, kun je streven naar volumineus en glanzend haar!

Voordelen product
  • Voor behoud van de stevigheid en elasticiteit van de huid
  • Vitamine C is goed voor de huid en het kraakbeen
  • Zuiver gehydrolyseerde collageenpeptiden voor beste opname

Liever een alternatief voor collageen van runderen? Kies dan voor Viscollageen of Vegan Collageen Booster.

Tot slot: gezond en stralend haar op natuurlijke wijze

Het pad naar glanzend en gezond haar hoeft niet te bestaan uit kostbare keratine behandelingen en lange salonbezoeken. Door te kiezen voor de juiste voedingsmiddelen met onder andere biotine, zink, seleen en silicium kun je de gezondheid en het uiterlijk van je haar op een veilige, natuurlijke én duurzame manier ondersteunen. Voed je haar van binnenuit en laat je natuurlijke schoonheid weer stralen.

*Op basis van goedgekeurde gezondheidsclaims.

Advies nodig over keratine?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Weathersby, C., & McMichael, A. (2013). Brazilian keratin hair treatment: a review. Journal of Cosmetic Dermatology, 12(2), 144–148.
  2. Dan, Siddhartha & Pant, Mohit & Kaur, Taanya & Pant, Sujata. (2020). Toxic effect of formaldehyde: a systematic review. 2. 179-189.
  3. Ross, A. C., Caballero, B. H., Cousins, R. J., Tucker, K. L., & Ziegler, T. R. (2012). Modern nutrition in health and […].
  4. Almohanna, H. M., Ahmed, A. A., Tsatalis, J. P., & Tosti, A. (2019). The role of vitamins and minerals in hair […]: a review. Dermatology and Therapy, 9(1), 51-70.
  5. Araújo, L. A., Addor, F., & Campos, P. M. (2016). Use of silicon […]: an approach of chemical forms available and efficacy. Anais Brasileiros de Dermatologia, 91(3), 331–335.
  6. Wickett, R. R., Kossmann, E., Barel, A., Demeester, N., Clarys, P., Vanden Berghe, D., & Calomme, M. (2007). Effect of oral intake […]. Archives of […] research, 299(10), 499-505.