Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Vandaag besteld, zaterdag in huis
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Hoe kan ik mijn geheugen verbeteren? Lees deze 5 tips!

Hoe kan ik mijn geheugen verbeteren? Lees deze 5 tips!

Vastberaden loop je in de supermarkt met de benodigde boodschappen vers in je geheugen. Eenmaal aangekomen bij het zuivelschap reikt je hand naar de deur van het schap. Maar wat had je ook alweer nodig? Je graaft nog eens diep in je gedachten, maar het mag niet baten. Eenmaal aangekomen bij de auto weet je het weer. Magere melk had je nodig.

Een herkenbare situatieschets voor menig mens dat de 50 is gepasseerd. Ook voor jou? Lees dan verder over de oorzaken van vergeetachtigheid en de mogelijke oplossingen.


Inhoudsopgave

  • Wat is het geheugen?
  • Verschil korte- en langetermijngeheugen
  • Oorzaken vergeetachtigheid
  • Tips om je geheugen te verbeteren
  • Supplement ter ondersteuning van het geheugen
  • Dus: hoe zorg ik voor een goed geheugen?


Wat is het geheugen?

De weg naar de supermarkt, de techniek van autorijden en dat ene gênante moment van 15 jaar geleden. Het geheugen is een soort opslag in de hersenen waar je informatie kunt bewaren en weer kunt terughalen. De bekendste zijn het korte- en langetermijngeheugen.

Verschil korte- en langetermijngeheugen

Eigenlijk zeggen de benamingen al genoeg. Het kortetermijngeheugen is voor het tijdelijk opslaan van informatie; wat heb je net gelezen, gezegd of gedaan? Je kunt hier maar een paar dingen tegelijk in onthouden. Het betekent overigens ook niet dat we deze informatie meteen opslaan in het langetermijngeheugen. 

Het langetermijngeheugen beschikt over informatie die langere tijd geleden is gebeurd. Bijvoorbeeld de naam van je oude basisschoollerares of de fietsroute naar je opa en oma. Deze opslagruimte bestaat uit meerdere onderdelen: 

  • Expliciet geheugen: bewuste herinneringen
  • Impliciet geheugen: onbewuste herinneringen (zoals vaardigheden en gewoontes)
  • Emotioneel geheugen: gevoelens en emoties 1,2

Oorzaken vergeetachtigheid

Het geheugen gaat minder goed werken naarmate we ouder worden. Dit gebeurt bij iedereen, dus het heeft geen zin om je hier druk om te maken. Er bestaan echter factoren die de werking van je geheugen kunnen beïnvloeden: 

  • Spanning: mensen die snel piekeren, zich zorgen maken of veel drukte ervaren hebben in hun hoofd geen ruimte meer voor andere zaken. Als je geheugen hierdoor verslechtert is het in principe onschuldig. Deze klachten verdwijnen vanzelf weer wanneer de zorgen minder worden.
  • Medicijngebruik: sommige medicijnen zoals slaapmiddelen en/of combinaties met andere geneesmiddelen kunnen geheugenklachten geven. Als je denkt dat dit bij jou het geval is, kun je hiervoor naar een arts gaan om je inname te bespreken. 
  • Vochtinname: als je te weinig drinkt kan het invloed hebben op de kwaliteit van het geheugen. Lust je zo nu en dan een glaasje alcohol? Laat deze dan maar staan als je merkt dat je herinneringsvermogen niet meer zo is als het ooit was.3,4

Tips om je geheugen te verbeteren

Gelukkig bestaan er manieren om je persoonlijke opslagcapaciteit te optimaliseren. Hier volgen een aantal tips:

  • Zorg voor voldoende slaap: tijdens het slapen heb je het idee dat je volledig uitrust, maar dan zijn je hersenen nog aan het werk. In de nacht is deze grijze massa continu bezig om alle informatie in je hoofd te verwerken. Heb je vaker dat je alleen maar korte nachten slaapt, zoals maar vier of vijf uur? Dit kan een ongunstige werking hebben op de kwaliteit van je geheugen.
  • Schrijf dingen op als geheugensteuntjes: het werkt effectiever dan je wellicht denkt. Het maken van to-do lijstjes geeft rust in je hoofd. Daarnaast train je tegelijkertijd ook je geheugen om dingen te onthouden. Ook een handige: maak mind-maps! Dit kan ook nog creatieve uitkomsten bieden voor als je moet brainstormen.

Hulp nodig bij geheugenproblemen?

Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.

Vraag gratis advies aan!
Avatar

Merel

Orthomoleculair Therapeut

  • Kom in beweging: door te sporten verrijk je de hersenen met een betere doorbloeding. Daarnaast is dit ook een vorm van ontspanning en dat is onmisbaar voor een goed geheugen. Een voordeel: je kunt zelf de sport kiezen die je leuk vindt!
  • Zorg voor ontspanning: we benoemden net al dat mensen die het druk hebben geheugenproblemen kunnen krijgen. Plan voor jezelf genoeg tijd in om te kunnen ontspannen, zogenoemde me-time. Daarnaast is het ook aan te raden om met anderen te praten over je zorgen. Dit kan helpen bij het creëren van rust in het hoofd.1,5
  • Let op je vochtinname: onze hersenen bestaan voor ongeveer 70 procent uit water. Dit wetende is het eigenlijk niet zo gek dat te weinig vocht kan leiden tot een minder goed geheugen. Daarom adviseren wij zeker 8 tot 10 glazen per dag water te drinken, om goed voor je brein te zorgen.6
Voordelen product
  • Goed voor concentratievermogen en geheugen*
  • Helpt cellen in het brein te beschermen tegen oxidatieve schade**
  • Beste stoffen wereldwijd: Sharp PS 60p-IP®,Tetra SOD® en Cognizin®
  • Combinatie van de beste nutriënten wereldwijd
  • L-Theanine gehalte van twee koppen groene thee
Geheugenformule
60  vegan capsules
Vanaf€ 72,90
Bekijk product


Supplement ter ondersteuning van het geheugen

Je brein en geheugen hebben voedingsstoffen nodig om op de juiste manier te functioneren. Naast een volwaardig voedingspatroon kan het gebruik van de juiste supplementen hierbij helpen. Zo hebben we in ons assortiment het product Geheugenformule. Dit product bevat onder andere vitamine B12*, L-Theanine en Cognizin®. Daarnaast bestaat dit supplement uit de gepatenteerde nutriënten Sharp PS 60p-IP®. Dit is een fosfatidylserine bron, gemaakt op basis van soja en Tetra SOD® (nutriënt op basis van het microalgje Tetraselmis chui). 

Wat de geheugenformule helemaal compleet maakt? Dat komt door de aanwezigheid van Bacopin®, op basis van de Bacopa monnieri. Dit violetgekleurde plantje bevat van nature veel antioxidanten en kan helpen de concentratie en geheugen te verbeteren**. 

Dus: hoe zorg ik voor een goed geheugen?

Ben je er klaar mee om wéér de verjaardag van je schoonzus te vergeten, of naar de zolder te lopen en niet meer weten wat je daar wilde doen? Creëer wat rust en tijd voor jezelf, ook om alles op te schrijven wat door je gedachten spookt. Train je geheugen door dingen te herhalen, zeg het desnoods hardop. En zeker niet onbelangrijk: ga op tijd naar bed, vergeet niet elke dag te bewegen en neem je flesje water overal mee naartoe als trouwe compagnon. And last bot not least: eet gevarieerd en bewust en suppleer indien nodig. Neem deze tips in acht en je zal je omgeving verbazen met alles wat je opeens onthoudt!

* Goedgekeurde gezondheidsclaims

  • Vitamine B12 is goed voor de gemoedstoestand, de leerprestatie, het concentratievermogen en het geheugen. 
  • Vitamine B12 draagt bij aan hersen- en zenuwfuncties die betrokken zijn bij de redenatie/het beredeneervermogen en zorgt voor geestelijke energie. 


**Gezondheidsclaims in afwachting van Europese toelating

  • Bacopa monnieri kan helpen de concentratie en het geheugen te verbeteren
  • Bacopa monnieri bevat van nature antioxidanten. Antioxidanten helpen cellen en weefsels in het brein te beschermen tegen oxidatieve schade. 

menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest