Vitakruid
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Collageen & wetenschappelijk onderzoek: wat is bewezen?

Jeanne Viet

Jeanne

R&D Officer 23 nov. 2022Bijgewerkt: 24 nov. 20226 min. leestijd

Collageen staat bekend om de werking voor onze huid, haar, nagels en bindweefsels. Met name het grote aandeel van het totale lichaamseiwit dat collageen inneemt (zo’n 30 procent) maakt dat er veel wetenschappelijke interesse is naar de werking en toepassing. In dit artikel bespreken we collageen op basis van wetenschappelijk onderzoek.

Lees verder onder de afbeelding

Collageen & wetenschappelijk onderzoek: wat is bewezen?

Onderwerpen in dit artikel

  • Collageen in het kort
  • Wat zegt de wetenschap over collageen?
  • Collageen & huid
  • Collageen & darmen
  • Collageen & gewrichten
  • Collageen & haar
  • Collageen & bloedvaten
  • Tot slot

Collageen in het kort

Collageen is het meest voorkomende eiwit in het menselijk lichaam en komt met name voor in de huid, pezen, ligamenten en andere bindweefsels.1,2

Er zijn 28 soorten ontdekt, waarbij type I, II en III de meest voorkomende zijn in ons lichaam:3,4

  • Type I is verantwoordelijk voor 90 procent van het collageen in je lichaam. Het is het hoofdbestanddeel van onze botten en zorgt onder andere voor de structuur van onze huid.
  • Type II zit voornamelijk in het kraakbeen van de gewrichten. Het ondersteunt het behoud van de mobiliteit en gezondheid van gewrichten.
  • Type III zit in spierweefsel, bloedvaten, organen en de huid. 

Lees meer in ons blog Wat is collageen? Alles over deze eiwitvorm.

Je lichaam produceert op natuurlijke wijze collageen proteïne, maar dit neemt met de jaren af. Dit proces stagneert al vanaf je 25e levensjaar. Dit veroorzaakt de typische verouderingssignalen, zoals rimpeltjes.5

In onze voeding vinden we collageen voornamelijk terug in dierlijke producten, zoals vlees en vis. Het meeste zit echter in de delen die we doorgaans niet eten: botten, pezen, huiden en schubben (van vissen). Eet je bijvoorbeeld wel eens kippenpoten? Bewaar de restanten in de vriezer en trek er, wanneer je genoeg botten verzameld hebt, een collageenrijke bouillon van.

Ook zijn er een aantal voedingsmiddelen die de lichaamseigen aanmaak van collageen stimuleren. Lees daarover meer in ons blog 10 x voeding voor een collageen boost

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Wat zegt de wetenschap over collageen?

Naar de werking van collageen is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. Hieronder bespreken we de belangrijkste inzichten.

Collageen & huid

Collageen is een belangrijk onderdeel van je huid. Zo speelt het bijvoorbeeld een rol bij de stevigheid, elasticiteit en hydratatie. Zoals eerder vermeld neemt de lichaamseigen aanmaak af naarmate je ouder wordt. Verschillende studies hebben echter aangetoond dat collageen kan helpen de huidveroudering te vertragen omdat het de hydratatie en stevigheid van de huid ondersteunt.8,9 Collageen bevordert immers onder andere de aanmaak van elastine, een eiwit dat nodig is voor de elasticiteit van de huid.8

Collageen & darmen

Wanneer je aan collageen denkt dan zul je misschien niet meteen aan de werking voor onze darmen denken. Toch speelt het volgens literatuur hierbij een belangrijke rol. Collageen bevat namelijk een aantal aminozuren die betrokken zijn bij de opbouw van de darmwand, zoals glycine, proline en glutamine. Daarnaast kwam uit een recentelijk onderzoek een mogelijke connectie naar voren tussen collageen en de spijsvertering.10 Desondanks is meer wetenschappelijk onderzoek noodzakelijk om de precieze werking van collageen op de darmen vast te stellen.

    

Collageen & gewrichten

Collageen is een belangrijk onderdeel van het kraakbeen, het rubberachtige weefsel dat jouw gewrichten beschermt en soepel houdt. Naarmate de hoeveelheid collageen in het lichaam met de leeftijd afneemt, heeft dit ook invloed op onze gewrichten.11 Zo suggereren wetenschappelijke studies bijvoorbeeld dat collageen kan helpen bij het verminderen van algehele stijfheid in de gewrichten.12,13

Collageen & haar

Volgens recent onderzoek kan collageen helpen het volume van het haar te verbeteren.14 Zo werkt het: je lokken bestaan voornamelijk uit een eiwit dat we kennen als keratine. Om keratine op te bouwen gebruikt je lichaam verschillende aminozuren waarvan een aantal te vinden zijn in collageen.15,16 Daarnaast speelt het natuurlijk een belangrijke rol bij de hydratatie van de (hoofd)huid, belangrijk voor gezond haar.

Collageen & bloedvaten

Collageen proteïne geeft structuur aan je slagaders, de bloedvaten die bloed van je hart naar de rest van je lichaam transporteren. Uit onderzoek blijkt dat zonder de structurele ondersteuning van collageen slagaders zwak, stijf en minder elastisch worden.17,18 In de literatuur kwam echter wel naar voren dat meer studies noodzakelijk zijn om de toepassing van collageen voor de bloedvaten vast te stellen.

Lees in dit blog alles over de voeding die goed is voor je hart en vaten.

Tot slot

Collageen is onderwerp geweest van een breed scala aan wetenschappelijk onderzoek. Hoewel er op sommige vlakken meer onderzoek gedaan mag worden naar de werking, heeft de proteïne zijn werking absoluut bewezen. De werking op huid en haar mag duidelijk zijn, en de resultaten die gesuggereerd worden voor onze darmen, gewrichten en bloedvaten zijn ook veelbelovend.

Advies nodig over collageen?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

 

Referenties
  1. Naomi, R., Ridzuan, P. M., & Bahari, H. (2021). Current Insights into Collagen Type I. Polymers, 13(16), 2642.
  2. Wu, M., Cronin, K., & Crane, J. S. (2018). Biochemistry, collagen synthesis.
  3. Rong, Y. H., Zhang, G. A., Wang, C., & Ning, F. G. (2008). Quantification of type I and III collagen content in normal human skin in different age groups. Zhonghua shao shang za zhi= Zhonghua shaoshang zazhi= Chinese journal of burns, 24(1), 51-53.
  4. Bakilan, F., Armagan, O., Ozgen, M., Tascioglu, F., Bolluk, O., & Alatas, O. (2016). Effects of native type II collagen [...] on [...]: a randomized controlled trial. The Eurasian journal of [...], 48(2), 95.
  5. Quan, T., & Fisher, G. J. (2015). Role of age-associated alterations of the dermal extracellular matrix microenvironment in human skin aging: a mini-review. Gerontology, 61(5), 427-434.
  6. Skov, K., Oxfeldt, M., Thøgersen, R., Hansen, M., & Bertram, H. C. (2019). Enzymatic hydrolysis of a collagen hydrolysate enhances postprandial absorption rate—a randomized controlled trial. Nutrients, 11(5), 1064.
  7. Alcock, R. D., Shaw, G. C., Tee, N., & Burke, L. M. (2019). Plasma amino acid concentrations after the ingestion of dairy and collagen proteins, in healthy active males. Frontiers in nutrition, 6, 163.
  8. Choi, F. D., Sung, C. T., Juhasz, M. L., & Mesinkovsk, N. A. (2019). Oral collagen supplementation: a systematic review of dermatological applications. Journal of [...]: JDD, 18(1), 9-16.
  9. de Miranda, R. B., Weimer, P., & Rossi, R. C. (2021). Effects of hydrolyzed collagen supplementation on skin aging: a systematic review and meta‐analysis. International Journal of Dermatology, 60(12), 1449-1461.
  10. Paul, C., Leser, S., & Oesser, S. (2019). Significant amounts of functional collagen peptides can be incorporated in the diet while maintaining indispensable amino acid balance. Nutrients, 11(5), 1079.
  11. Abrahams, M., O’Grady, R., & Prawitt, J. (2022). Effect of a Daily Collagen Peptide Supplement on [...] in Healthy Women: 2-Phase Mixed Methods Study. JMIR Formative Research, 6(5), e36339.
  12. Li, Y. S., Xiao, W. F., & Luo, W. (2017). Cellular aging towards [...]. Mechanisms of ageing and development, 162, 80-84.
  13. Porfírio, E., & Fanaro, G. B. (2016). Collagen supplementation as a complementary therapy for [...]: a systematic review. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, 19, 153-164.
  14. García-Coronado, J. M., Martínez-Olvera, L., Elizondo-Omaña, R. E., Acosta-Olivo, C. A., Vilchez-Cavazos, F., Simental-Mendía, L. E., & Simental-Mendía, M. (2019). Effect of collagen supplementation on [...]: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials. International Orthopaedics, 43(3), 531-538.
  15. Oesser, S. (2020). The oral intake of specific Bioactive Collagen Peptides has a positive effect on hair thickness. International Journal on Nutraceuticals, Functional Foods and Novel Foods.
  16. Yang, F. C., Zhang, Y., & Rheinstädter, M. C. (2014). The structure of people’s hair. PeerJ, 2, e619.
  17. Wang, B., Yang, W., McKittrick, J., & Meyers, M. A. (2016). Keratin: Structure, mechanical properties, occurrence in biological organisms, and efforts at bioinspiration. Progress in Materials Science, 76, 229-318.
  18. Nezwek, T. A., Varacallo, M. (Updated 2022 Sep 19). Physiology, Connective Tissue. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-.
  19. Tomosugi, N., Yamamoto, S., Takeuchi, M., Yonekura, H., Ishigaki, Y., Numata, N., ... & Sakai, Y. (2017). Effect of collagen tripeptide on [...] in healthy humans. Journal of [...], 24(5), 530-538.