Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Avocado: groente of fruit? Alles over de twijfelgevallen

Patricia van der Velde

Patricia

Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut 21 jan. 2022Bijgewerkt: 15 apr. 20227 min. leestijd

Avocado's zijn razend populair en niet meer weg te denken uit de supermarkt. Maar is avocado nu groente of fruit? En hoe zit het met die andere ‘twijfelgevallen’ zoals tomaat, (zoete) aardappel, komkommer, champignons, olijven, paprika en ui? Je leest het in dit artikel.

Lees verder onder de afbeelding

Avocado: groente of fruit? Alles over de twijfelgevallen

Onderwerpen in dit artikel

  • Avocado: groente of fruit?
  • Tomaat: groente of fruit?
  • Is aardappel groente?
  • Is zoete aardappel groente?
  • Komkommer: groente of fruit?
  • Is champignon groente?
  • Olijf: groente of fruit?
  • Is paprika groente of fruit?
  • Is ui een groente?
  • Tot slot

Avocado: groente of fruit?

Botanisch (plantkundig) gezien is avocado een vrucht van de avocadoboom en valt daardoor officieel onder fruit. Dit komt doordat het een grote bes is met één zaad (pit) erin. Daarnaast groeit de avocadoplant langer dan een jaar wat duidt op een fruitsoort.

Toch delen we deze groene jongen meestal in als groente – vandaar de naam vruchtgroente – vanwege een culinaire factor: hij neemt de plek van groente in binnen een gerecht. Dit komt doordat de avocado een nootachtige smaak heeft wat goed past binnen volwaardige maaltijden. Fruit smaakt daarentegen vaak zoet of zuur. Ook speelt de variëteit aan voedingsstoffen een rol. Naast gezonde vetten levert de avocado vezels, kalium, magnesium, vitamine A, B1, B2, B6, C, E en foliumzuur (B11). Een gezonde vruchtgroente met hoofdletters!1

Wist je dat de avocado één van de allerschoonste groenten is met de minste bestrijdingsmiddelen? Hoe het zit met deze pesticiden op groente en fruit lees je hier.

Tomaat: groente of fruit?

Tomaten bevatten veel water en weinig calorieën, maar juist wel veel vitamine C, B1, B2, B3, B5, B6, E, kalium en de stof lycopeen. Onder welke noemer hij ook valt, gezond is hij zeker! Lycopeen maakt de tomaat extra bijzonder; deze carotenoïde (biologische kleurstof) heeft namelijk een antioxiderende werking. Antioxidanten beschermen weefsels en het DNA in cellen tegen vrije radicalen.

Kijken we met een plantkundige bril dan is de tomaat officieel een vrucht van de tomatenplant en behoort het vanuit dat oogpunt tot fruit. Toch – net als bij de avocado – gebruiken we de tomaat culinair gezien meer als groente. Botanisch een fruit en culinair een groente, het is maar net hoe je het bekijkt!2

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Is aardappel groente?

De aardappel is een goed voorbeeld waaruit blijkt dat het verschil tussen groente en fruit vooral ook cultureel wordt bepaald in combinatie met voedingswaarden. In Nederland scharen we de aardappel duidelijk onder brood- en graanproducten vanwege de voedingsstoffen (koolhydraat- en vezelrijk) en vanwege de plek die de aardappel inneemt in onze gerechten.

De aardappel is een vast element binnen het traditionele AVG'tje bij het avondeten (AVG =Aardappelen, Vlees, Groenten). In andere landen ziet men aardappels vaak wél als groente en komt het als bijgerecht op tafel naast rijst of brood. Ook daar valt wat over te zeggen. De aardappel geeft ons namelijk koolhydraten, vezels, B-vitamines (zoals vitamine B6), de mineralen kalium, calcium, fosfor en wat bioactieve stoffen.3

Meer lezen over de aardappel? Klik dan hier.

Is zoete aardappel groente?

De zoete aardappel komt uit de windefamilie en is botanisch gezien helemaal geen familie van de gewone aardappel. Toch zijn er veel overeenkomsten, het is een eetbare zetmeelrijke knol en is op dezelfde manier te gebruiken als de aardappel. Net als bij de gewone aardappel zien wij in Nederland de zoete aardappel – vanwege afwijkende voedingswaarde – niet als groente maar als koolhydraatbron.

In andere landen ziet men deze zoete variant meer als groente en komt het als bijgerecht op tafel te staan. Naast koolhydraten bevatten zoete aardappels veel voedingsvezels, natrium, kalium en vitamine A en C. Zowel de gewone als de zoete aardappel is gezond te noemen; waar de zoete variant meer bevat van de ene soort voedingsstoffen, heeft de gewone aardappel meer van andere. Beide hebben een functie binnen een gezond voedingspatroon. Het beste advies hier is variatie.4

Avocado: groente of fruit? Alles over de twijfelgevallen

Komkommer: groente of fruit?

Als je de komkommer vanuit botanisch perspectief bekijkt dan is het een stuk fruit. Het is namelijk de vrucht van de komkommerplant, net zoals een appel een vrucht is van de appelboom.

Een andere manier om erachter te komen of iets groente of fruit is, is door te kijken of er zaadjes inzitten. Bij vruchten is dat het geval, en in een komkommer loopt de zaadlijst dwars door het midden van de vrucht. In de keuken ziet men de komkommer vaak als groente, bijvoorbeeld als ingrediënt door een frisse salade of als garnering. Wat betreft voedingswaarden bevat een komkommer veel vocht en weinig calorieën, maar zit wel vol met vezels, kalium, vitamine K en antioxidanten. Oftewel: heel gezond!5

Is champignon groente?

Champignons behoren tot de categorie paddenstoelen. Paddenstoelen zien we meestal als groenten, maar het is eigenlijk een schimmel. Officieel is het een vruchtlichaam van een schimmel. Ze planten zich voort via hun eigen sporen. De champignon onderscheidt zich op nog een vlak van de ‘reguliere’ groenten. Een champignon was je niet, die poets je. Als je een champignon namelijk wast dan zuigt hij het water gedeeltelijk op en dat komt de kwaliteit van het product en het uiteindelijke gerecht niet ten goede.

Champignons en andere eetbare paddenstoelen bevatten nuttige voedingsstoffen zoals eiwit, vitamine B2, foliumzuur, kalium en vezels. Ze zijn hierdoor een goede vleesvervanger vanwege de plantaardige eiwitten. Ook bevat een champignon weinig calorieën en passen ze daardoor goed in een gezond eetpatroon. Zelf plukken in het bos is trouwens niet verstandig: de kans op giftige soorten is groot!6

Avocado: groente of fruit? Alles over de twijfelgevallen

Olijf: groente of fruit?

De scheidslijn tussen wat nu een fruitsoort is en wat een groentesoort, is dus niet altijd even duidelijk. Bij fruit denk je snel aan zoete vruchten zoals appels, kiwi’s, bananen, kersen of bijvoorbeeld mandarijnen. Je kunt zeggen dat fruit een verzamelnaam is voor suikerhoudende eetbare vruchten. Een vrucht is het eetbare deel van een plant dat de zaden bevat. Groente is de verzamelnaam voor alle andere eetbare delen van planten.

Doordat olijven een pit bevatten (zaad) behoren ze tot vruchten, net als een nectarine of een avocado. En ondanks dat olijven niet suikerhoudend (zoet) zijn net als ander fruit, vallen ze wel onder de fruitsoorten. Olijven zijn rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren (goede vetten), antioxidanten, vitamines en mineralen. Geen doorsnee fruit, maar wel zeer gezond. Ook ideaal als snack tussendoor!7

Is paprika groente of fruit?

Paprika is botanisch gezien fruit. Had je niet gedacht hè? De botanisten onder ons zien fruit als deel van de plant waarin de zaadjes zitten. Bij een paprika zitten die zaadjes duidelijk aan de binnenkant, anders dan bijvoorbeeld broccoli of spinazie. Toch – en dit heeft een culinaire en culturele reden – zien wij de paprika over het algemeen wel als groente. We serveren het als groente, en niet als fruit.

Ook behoort de paprika tot een kruidachtige plant wat inhoudt dat de plant geen diktegroei kent: de stam of takken worden niet elk jaar groter. Alles wat aan een kruidachtige plant groeit, wordt in de tuinbouw gezien als groente. De volgende keer dat je paprika eet – wat een echte vitamine C-bom is – mag je het dus gewoon bij je dagelijkse groente-inname rekenen.8

Is ui groente?

De ui is een product dat men wereldwijd in de keuken als groente gebruikt. Het bestaat in allerlei vormen en kleuren, is een bolgewas en verwant aan de Sint-Jansui, prei, bieslook en knoflook. Deze bolgewassen slaan voedsel op in een bol die de winter overleeft. Daardoor kunnen ze als eerste planten in de lente boven de grond komen, bloemen vormen en zich voortplanten.

Er is genoeg reden om regelmatig uien te eten, ze bevatten namelijk belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine B2, B6, B11, C en de mineralen kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink. Kortom, van alles wat nuttig is voor jou.9

Tot slot

Op botanisch vlak bestaat onderscheid of iets groente of fruit is, maar ook culturele en culinaire factoren spelen een rol. Dit levert vervolgens dan weer verwarring op waardoor we iets toch groente noemen hoewel het officieel fruit is. Hoewel het leuk is om te weten of iets groente of fruit is, is het veel belangrijker dat je de producten überhaupt eet. Leg daar dan ook de focus op en besef je goed dat er niet één product is die alle voedingsstoffen bevat. Variatie is het toverwoord als het om een gezond voedingspatroon gaat. Eet ze allemaal!

Advies nodig over avocado?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

Referenties
  1. C.M.E. Catsberg, G.J.M. Kempen-van Dommelen. (2008). Levensmiddelenleer. Zesde druk. HBuitgevers. P.47
  2. Veggipedia. De onafhankelijke bron over groenten en fruit. Is tomaat groente? (Z.d.). https://www.veggipedia.nl/veggieblogs/is-tomaat-fruit
  3. DiabetesFonds. Aardappelen. (z.d). https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/eten-met-diabetes/aardappelen 
  4. Gezondnu. Zoete aardappel versus gewone aardappel | Wat is gezonder? (2017). https://gezondnu.nl/voeding/zoete-aardappel-versus-gewone-aardappel-wat-is-gezonder/ 
  5. Veggipedia. De onafhankelijke bron over groenten en fruit. Is komkommer groente of fruit (Z.d.). https://www.veggipedia.nl/veggieblogs/is-komkommer-fruit-of-groente 
  6. C.M.E. Catsberg, G.J.M. Kempen-van Dommelen. (2008). Levensmiddelenleer. Zesde druk. HBuitgevers. P.166-167
  7. Veggipedia. De onafhankelijke bron over groenten en fruit. Olijven (Z.d.). https://www.veggipedia.nl/groentenenfruit/olijven 
  8. Veggipedia. De onafhankelijke bron over groenten en fruit. Paprika (Z.d.). https://www.veggipedia.nl/groentenenfruit/paprika 
  9. Gezondheidsnet. 5 redenen om vaker uit te eten. (2021). https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/5-redenen-om-vaker-uien-te-eten