Bob

Bob

Wie Bob van Inge vandaag ziet als CEO van Vitakruid, herkent misschien niet meteen de jongen die ooit dozen sleepte door het woonhuis van zijn ouders in Hillegom. Toch begon zijn reis precies daar. In een familiebedrijf dat in het jaar 2000 werd geboren uit idealisme, vakkennis – en een goed gesprek op de achterbank van een volgeladen auto, onderweg terug van wintersport. Bob groeide mee met het bedrijf – van bijbaantjes en scooterbezorgingen tot strategische plannen en Europese ambities.

Afdeling

Overig

Werkzaam sinds

1-9-2003

Functie

CEO

Studie

MSc, Business Administration

Afdeling

Overig

Werkzaam sinds

1-9-2003

Functie

CEO

Studie

MSc, Business Administration

De eerste keer dat Bob de naam ‘Vitakruid’ hoorde, zat hij met zijn ouders Hans en Elly en zussen Jessica en Amée in de auto. Ze reden terug van wintersport in Frankrijk. Elly had net besloten om een eigen supplementenbedrijf te starten en het gezin dacht onderweg mee over een passende naam. Jessica is er heilig van overtuigd dat zij 'Vitakruid' heeft bedacht. Bob denkt dat een cliënt van Elly de naam suggereerde – een combinatie van 'Vita' (vitamines) en 'Kruid' (uit de Traditionele Chinese Geneeskunde). Wat de bron ook was: tijdens die autorit waren ze eruit. Vitakruid zou het worden.

Op 1 mei 2000 werd Vitakruid officieel opgericht. Aanvankelijk hielp Bob af en toe mee. Zijn leven was gevuld met bijbaantjes: De Telegraaf rondbrengen, schoonmaken bij het BP-station, hamburgers bakken bij McDonald’s en in de zomer bollen pellen. Maar in het najaar van 2003 vroeg Elly of hij wat vaster kon komen werken. Vitakruid begon te groeien. Meer bestellingen, meer administratie – extra handen waren nodig. En zo werd Bob op zijn zestiende de eerste officiële medewerker van het bedrijf.

Als zijn ouders op vakantie gingen, nam Bob de bestellingen over – na schooltijd. Op zijn scooter reed hij naar het postkantoor in Lisse. Maar als het er te veel waren, nam hij stiekem het bestelbusje van zijn ouders mee – zonder rijbewijs. Op een dag besloot hij zijn scooter achterin het busje te zetten. Maar bij een plotselinge remactie vloog de scooter dwars door het tussenschot. Bob en zijn zus Amée repareerden het zo goed als ze konden. Alles leek onopgemerkt – tot zijn ouders bij terugkomst de voicemailberichten van klanten afluisterden. In die tijd werden bestellingen en vragen vaak ingesproken. Tussen die berichten zat ineens een vreemde opname: Bob, die onbedoeld een voicemail had ingesproken waarin hij het hele incident aan zijn vrienden navertelde. Toen was hij de sjaak.

In 2004 werd Vitakruid groot genoeg om het gezin van te onderhouden. Hans kon zijn baan opzeggen en zich richten op de interne organisatie. Elly stortte zich op productontwikkeling, het schrijven van boeken en het opbouwen van een netwerk met therapeuten en winkeliers. Het magazijn verhuisde van de slaapkamer naar twee kleine bedrijfsruimtes in Lisse, en later naar een pand in Nieuw-Vennep – aanvankelijk veel te groot, maar snel goed gevuld.

In de jaren daarna kwamen er nieuwe initiatieven bij: een uitgeverij, webshops, een tweede supplementenmerk. Maar echte groei bleef uit. De jaaromzet bleef tussen de 3,5 en 4 ton hangen. Tijdens zijn studie maakte Bob kennis met het model The Five Stages of Small Business Growth van Churchill & Lewis. Hij herkende het meteen: Vitakruid zat vast in de fase van creatieve groei, maar was verstrikt geraakt in een "crisis of leadership". De tweede groeifase noemt dat model "Growth through direction", Bob herkende dat er focus nodig was. Hij besprak het met Elly. Dat werd een keerpunt.

In 2009 besloot Elly om te stoppen met alle andere bedrijven en activiteiten. Volle focus op Vitakruid. Die beslissing luidde de tweede groeifase van het bedrijf in. Samen maakten Bob en Elly een strategisch vijfjarenplan, met als ambitie: een omzet van één miljoen euro in 2015. Dat betekende bijna een verdriedubbeling. Destijds leek het bijna onhaalbaar. Maar het lukte – dankzij een heldere strategie gericht op kennis, kwaliteit en advies.

Vanaf 2015 nam Bob het stokje stapsgewijs over van Elly. Sindsdien groeit Vitakruid gemiddeld met 50% per jaar. Elk jaar wordt het vijfjarenplan bijgestuurd, verfijnd en vertaald naar concrete doelen. De kernwaarden – kennis, kwaliteit en advies – vormen nog altijd het fundament van het merk. Kennis, omdat elk product voortkomt uit onderzoek en praktijk. Kwaliteit, omdat Vitakruid alleen lanceert wat écht het beste is in de markt – en dan ook nog voor een betere prijs. En advies, omdat gezondheid verder gaat dan een potje – het draait om leefstijl, beweging en begeleiding. Daarom werkt Vitakruid nauw samen met professionals in de gezondheidszorg.

Bob heeft elk onderdeel van het bedrijf doorleefd: van orderpicken tot productontwikkeling, van klantenservice tot financiële analyses. Inmiddels staat er een team van specialisten aan het roer van elk onderdeel van de organisatie. Bob stuurt op visie, strategie en algehele tactiek – met steeds meer afstand tot de dagelijkse operatie, maar altijd met betrokkenheid bij het grotere geheel.

Waar ooit tijdens een autorit op de achterbank een naam werd bedacht, wordt vandaag gebouwd aan een merk met Europese ambities. Bob is niet alleen CEO van een succesvol familiebedrijf – hij is een ondernemer met een missie. Zijn doel: Vitakruid uitbouwen tot de onbetwiste marktleider in Nederland. En daarna? Europa veroveren. Met kennis. Met kwaliteit. Met advies.

Bob is getrouwd met Merel. Ze kennen elkaar al sinds hun middelbare schooltijd op het Herbert Vissers College in Nieuw-Vennep. In 2014 sloeg de vonk écht over, in 2016 trouwden ze. Samen hebben ze drie kinderen.

Genoten studie

Vrije Universiteit Amsterdam - MSc, Business Administration

2011 - 2013

Vrije Universiteit Amsterdam - BSc, Business Administration

2007 - 2012

Herbert Vissers College - VWO

2000 - 2006

Bekijk andere teamleden

Elk teamlid draagt op een eigen manier bij aan onze missie. Bekijk wie er nog meer betrokken zijn bij Vitakruid.

Rogier
Research & Development

Rogier

Coordinator Research & Development

Janneke
Research & Development

Janneke

Senior R&D Officer - Product & Education

Hidde
Research & Development

Hidde

Senior R&D Officer - Product & Regulatory Affairs