Vitakruid
Vitakruid

Klantvraag: zonnebloemolie beter dan olijfolie?

Klantvraag: zonnebloemolie beter dan olijfolie?

Sinds kort leveren we onze Vitamine D3 & K2 in non-GMO zonnebloemolie. Olijfolie is bij het bakken en braden echter gezonder dan zonnebloemolie. Een conclusie die verder weinig discussie behoeft. Toch hebben we ervoor gekozen over te stappen op zonnebloemolie als dragende stof. We leggen het je uit. 

Olijfolie heeft dus de voorkeur in de keuken. Een goede extra vierge olijfolie bevat 70 procent aan onverzadigde vetzuren; omega-3, omega-6 en omega-9. Hierdoor draagt extra vierge olie bij aan de bescherming tegen hartziekten1. Daarnaast levert de olie vitamine E en gezonde polyfenolen. Deze antioxidanten verminderen de werking van vrije radicalen in ons lichaam2. Hoewel zonnebloemolie een groot deel van deze vetzuren ook bevat, zijn de verhoudingen ongunstiger. Bovendien bestaat het risico dat bij verhitting van de goudgele olie transvetten ontstaan, die funest zijn voor onze gezondheid.

Zonnebloemolie als drager voor K2

De rol van zonnebloemolie in supplementen moeten we echter door een andere bril bekijken. Olijfolie blijkt namelijk minder geschikt als drager voor de actieve vorm van vitamine K2 menaquinon-7, de vorm gebruikt in onze Vitamine D3 & K2. Uit onafhankelijk uitgevoerd labonderzoek komt naar voren dat vitamine K2 als menaquinon-7 enigszins bezinkt in olijfolie. Dit betekent dat de K2 in dat geval minder evenredig over het flesje verdeeld is; de ene dagdosering zal iets meer K2 bevatten dan de andere. Een probleem dat zich makkelijk laat oplossen door zonnebloemolie te nemen als drager. In deze vloeistof bezinkt de K2 namelijk niet, waardoor we in elke druppel Vitamine D3 & K2 een gelijke hoeveelheid K2 kunnen garanderen!

Gezondheidsvoordelen verwaarloosbaar

De dagdosering van Vitamine D3 & K2 bestaat bovendien slechts uit twee druppels. We kunnen bij dit product dus weinig gezondheidsvoordelen verhalen op de dragende vloeistof. Ter ondersteuning van de gezondheid adviseren we namelijk een inname van 600 tot 1800 mg omega-3 vetzuren per dag. Hieruit kunnen we concluderen dat de bijdrage van olijfolie dan wel zonnebloemolie op de gezondheid verwaarloosbaar is.

De keuze voor zonnebloemolie was best een dilemma, want de extra vierge olijfolie die we hadden, heeft vooral een goed imago. Een evenredige verdeling van de vitamine K2 vonden we echter belangrijker. We willen onszelf elke dag verbeteren en in dit geval zien we de omschakeling naar zonnebloemolie als een grote productverbetering!

De voordelen van Vitamine D3 & K2
  • Hoogst biologisch beschikbare vormen D3 en K2 MK-7
  • D3 & K2 gecombineerd voor ultiem effect
  • D3 heeft talloze gezondheidsbevorderende effecten*
  • Zonnebloemolie geschikter dan olijfolie
  • Maar liefst 62,50 µg per dagdosering
Vitamine D3 & K2
10 milliliter
€ 19,90
Bekijk product

Referenties

1. Covas, M. I. (2007). Olive oil and the cardiovascular system. Pharmacological Research, 55(3), 175-186
2. Lee, G. Y., & Han, S. N. (2018). The role of vitamin E in immunity. Nutrients, 10(11), 1614.


 

Menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Onze orthomoleculair specialisten bieden gratis advies op maat!

Vraag gratis advies aan!