Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Hoeveel slaap heeft een kind nodig? + 10 slaaptips voor kinderen

Vitakruid

Vitakruid

Vitakruid 7 okt. 2022Bijgewerkt: 19 feb. 20248 min. leestijd

Is het naar bed brengen van je kind eerder een strijd dan een vredig tafereel? Is de slaap (of het gebrek eraan) van je kind ook één van je grootste zorgen? Als er iemand een expert op het gebied van slapen is, dan is het Daisy Oppelaar (35). Als moeder van dochter Izzy (3,5) heeft ze de nodige slapeloze nachten gehad. Daisy besloot dieper in het onderwerp kinderen en slaap te duiken, waardoor ze zich nu kinderslaapcoach mag noemen.

Lees verder onder de afbeelding

Hoeveel slaap heeft een kind nodig? + 10 slaaptips voor kinderen

Onderwerpen in dit artikel

  • Hoeveel slaap heeft een kind nodig?
  • Daisy’s route naar kinderslaapcoach
  • Top 10 slaaptips voor kinderen
  • Tot slot: je hoeft het niet alleen te doen

Hoeveel slaap heeft een kind nodig?

Daisy is een ware expert op dit onderwerp. Ernstig slaapgebrek en gebroken nachten zijn haar niet onbekend. De dochter van Daisy is nu 3,5 jaar oud, maar het zal je niet verbazen dat de hoeveelheid slaap die een kind nodig heeft afhankelijk is van de leeftijd. Een baby heeft veel slaap nodig, heeft nog geen vast ritme en slaapt daardoor de hele dag met tussenpozen. Naar schoolgaande kinderen van 4-7 jaar hebben soms nog wel 11 uur slaap per nacht nodig, kinderen van 12 jaar ongeveer 9 uur, volgens Universitair Ziekenhuis Antwerpen. 

Hoe laat je kind naar bed moet, ligt aan verschillende factoren. Allereerst staat de behoefte van je kind voorop. Als je spruit vermoeid is na een intensieve schooldag, heeft het die nacht misschien meer uren slaap nodig dan anders. Over bedtijd valt te twisten en dit is deels cultureel bepaald. Er zullen namelijk ouders zijn die zich hechten aan striktheid en discipline waarbij een vaste bedtijd hoort en andere ouders zullen deze manier verruilen voor een gemoedelijke manier waarop het kind iets meer zeggenschap krijgt.

Het slaapgebrek en de gebroken nachten zorgden ervoor dat Daisy zelf een slaapcoach inschakelde voor haar eigen dochter. In onderstaande alinea’s laten we Daisy aan het woord. Ze vertelt je alles over haar route tot slaapcoach en geeft je 10 slaaptips voor kinderen.

Daisy’s route naar kinderslaapcoach

 “Twee jaar geleden besloot ik om mij, naast het runnen van I Love Health, meer te gaan verdiepen in mijn interesse voor kinderen en slapen. Deze interesse is voortgekomen uit een dochter die de eerste 8 maanden van haar leven vrij minimaal sliep. En ik dus ook. De interesse ontstond dus uit een onontkoombaar slaapgebrek.”

“Ik heb toen zelf een slaapcoach ingeschakeld voor mijn dochter wat snel en goed werkte! Binnen een paar dagen sliepen we namelijk alle nachten door, was er een ritme, een blije baby en een blije uitgeslapen mama! Hierdoor raakte ik meer en meer geïnteresseerd in kinderen en hun slaap wat vervolgens resulteerde in een opleiding kinderslaapcoach. Je kunt mij dus naast kinderslaapcoach ook ervaringsdeskundige noemen! Iets wat wel erg handig is bij mijn coaching, omdat ik echt weet hoe radeloos en hopeloos oververmoeide ouders zich kunnen voelen.”

“Inmiddels ben ik twee jaar bezig als kinderslaapcoach en heb ik al honderden gezinnen en jonge kindjes mogen helpen aan meer slaap. Ik zou er een boek over kunnen schrijven (en wie weet doe ik dat ooit). Hieronder geef ik jullie 10 slaaptips voor jonge kinderen.”

Welk supplement is geschikt voor mij?

Check het via onze vitaminetest en kijk welke vitaminen en mineralen relevant zijn.

Doe de Vitaminetest

Top 10 slaaptips voor kinderen

1. Op tijd naar bed

“De juiste bedtijd ligt tussen 18.00 - 19.30u. Ik zie vaak dat kindjes te laat naar bed gaan. Ouders houden ze vaak te lang wakker in de hoop dat ze dan lekker moe zijn en extra goed slapen. Maar het tegenovergestelde is waar: leg je kindje op tijd op bed en voorkom zo oververmoeidheid. Dan heb je betere nachten en latere ochtenden.”

Lees hier wat Daisy haar dochter geeft vanaf baby tot en met nu.

2. Het juiste ritme 

“Er zijn diverse factoren belangrijk. Zoals het juiste aantal dutjes bij een bepaalde leeftijd en de duur van een dutje. Maar ook de timing van een dutje. Je wilt dat je kind voldoende slaapt overdag (wederom om oververmoeidheid te voorkomen), maar wel op het juiste moment. Zo wil je bijvoorbeeld niet het langste slaapje aan het eind van de dag. Dit heeft namelijk een (negatieve) invloed op de nacht. Voor het juiste ritme bij de leeftijd van je kindje, kun je mij inschakelen.”

3. Voldoende slaap overdag

“Wanneer je kleintje te weinig slaapt, staat het als een paal boven water dat je dit zult merken. Te weinig slaap is vergelijkbaar met een stresssignaal voor het lichaam. Het kinderlichaam maakt cortisol (een stresshormoon) aan wat hen wakker en alert houdt. Te weinig slaap overdag of lang wakker zijn heeft als gevolg dat kindjes moeilijk in slaap vallen, ’s nachts vaak (onnodig) wakker worden en vroeg wakker worden. Zorg dus voor genoeg slaap overdag!”

4. Maak de kamer pikkedonker

“Een donkere kamer is belangrijk. En dan bedoel ik pikkedonker! Zeker in de zomer en bij dutjes overdag is dat belangrijk. Waarom? Alleen in het donker wordt melatonine aangemaakt en dat is het slaaphormoon waardoor je kindje langer en dieper slaapt. Dit wil je dus! Zorg voor goede verduisterende gordijnen.”

“Hieronder zie je de babykamer van mijn dochter. De gordijnen zijn van plafond tot aan de grond en sluiten goed aan. Ze zijn helemaal verduisterend. Echt de investering waard!” 

5. Een stille kamer 

“Geluid kan net als licht een trigger zijn om wakker te worden. Aan het eind van een slaapcyclus (overdag zo’n 45 minuten en ’s nachts 2-4 uur) gaat je kindje lichter slapen. Op dat moment kan geluid een trigger zijn om wakker te worden. Een witte ruis apparaatje kan helpen om omgevingsgeluiden te blokkeren en het heeft een rustgevend effect. Deze slaaphulp zorgt voor een monotoon en geluid wat ruisend klinkt. Het effect hiervan is dat je telg een veilig gevoel ervaart. Een bijkomend voordeel is dat de aanwezigheid van het geluid geassocieerd wordt met bedtijd. Zorg wel dat je echt witte ruis gebruikt en geen ander geluid. Het is bewezen dat dit ook helpt de slaapcyclussen aan elkaar te koppelen.”

6. Niet te vroeg in een peuterbed

“Ik zie vaak gezinnen voorbij komen in mijn praktijk met een peuterpuber die uit bed blijft komen. Soms staan ze wel 20 keer per nacht naast het bed van de ouders. Vaak zijn de ouders dan te vroeg overgegaan op een peuterbedje. Het ledikantje geeft letterlijk grenzen door de spijlen. Kindjes jonger dan 2,5 jaar kunnen doorgaans de vrijheid van een bed zonder spijlen niet aan (uitzonderingen daargelaten). Mijn advies: zo lang mogelijk een ledikant! Mijn dochter ging pas met 3,5 jaar over naar een gewoon bed.”

7. Slaaptraining voor zelfstandigheid

“Veel kindjes hebben moeite met zelfstandig in slaap vallen. Terwijl juist dat een vaardigheid is die essentieel is voor goede nachten. Want als ze hulp krijgen bij het in slaap vallen, bijvoorbeeld door wiegen, een flesje, de borst of bij jullie in bed, dan weten ze ’s nachts niet hoe ze zelf in slaap kunnen vallen als ze wakker worden.”


“Je wilt de hulp van ouders na 4 à 5 maanden oud dus geleidelijk afbouwen. Dit kun je doen door middel van een slaaptrainmethode. Hiervoor kun je mij inschakelen. Dan zoeken we samen een methode die bij jouw gezin past.”

8. Consequent zijn

“Als je problemen ervaart met het slapen van je kindje en je wilt het aanpakken door bijvoorbeeld bovenstaande tips op te volgen dan is het heel belangrijk dat je consequent bent. Je moet er soms echt even ‘doorheen’, voordat het beter wordt. Maar als je elke dag min of meer hetzelfde dagritme aanbiedt, de juiste bedtijd en ’s nachts consequent dezelfde aanpak hanteert, gaat dit 100% zeker effect hebben. Houd dus vol! Voor je kindje is het trouwens ook fijn als ze weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.”

9. Schakel hulp in! 

“Je hoeft het niet alleen te doen. Ik weet uit ervaring hoe zwaar langdurig slaapgebrek is. En je bent misschien wel voor het eerst ouder geworden en voelt onzekerheid of je het wel goed doet. Regelmatig het internet raadplegen, verschillende tips opvolgen en elke dag wat anders proberen (I’ve been there!) werkt meestal niet. Daarom is het fijn om een professional (slaapcoach, huisarts of consultatiebureau) in te schakelen en met een concreet plan, speciaal gemaakt voor jullie gezin en situatie, en dagelijkse hulp aan de slag te gaan.”

10. Lees verder op onze gezondheidsdoelenpagina baby & kind 

Daisy’s expertise vormde onder andere de basis voor onze gezondheidsdoelenpagina’s baby en kind. Op deze pagina’s lees je meer over hoe jij de kleine ondersteuning biedt wat betreft voeding, leefstijl en suppletie. 

Tot slot: je hoeft het niet alleen te doen

Het ouderschap is niet altijd even makkelijk. Iets wat bij het ene kindje werkt, kan bij de andere totaal averechts werken. Toch zul je met bepaalde dingen, zoals consequent zijn, het een tijdje moeten volhouden om de resultaten hiervan te zien. Het is daarom altijd uitzoeken en -proberen wat voor je kind en jullie als gezin het beste is. En zoals Daisy bij tip 10 aangeeft: “Je hoeft het niet alleen te doen.” 

Advies nodig over slaap?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur