Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Welke vitaminen en mineralen heeft mijn kind nodig?

Carola Otten

Carola

Schrijver Voeding & Gezondheid 30 mei 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20246 min. leestijd

Het is algemeen bekend dat een uitgebalanceerd dieet essentieel is voor de groei en ontwikkeling van kinderen. Maar wat betekent dat precies? Welke vitaminen en mineralen zijn het belangrijkste voor een kind, en hoe zorg je ervoor dat ze die allemaal binnenkrijgen?

Lees verder onder de afbeelding

Welke vitaminen en mineralen heeft mijn kind nodig?

Onderwerpen in dit artikel

  • Een uitgebalanceerd dieet
  • Specifieke adviezen vitaminen en mineralen voor kinderen
  • Gezond eten aantrekkelijk maken voor kinderen
  • De rol van supplementen

Een uitgebalanceerd dieet

Een gezond kind is een gelukkig kind en als ouders zijn we verantwoordelijk voor het welzijn van onze kinderen. Eén van de belangrijkste aspecten hiervan is voeding. Goede voeding, rijk aan essentiële vitaminen en mineralen, vormt de basis voor de gezonde groei en ontwikkeling van onze kinderen. Sommigen helpen het lichaam energie te produceren, terwijl anderen bijdragen aan de ontwikkeling van lichaamsstructuren zoals botten en huid.

De Gezondheidsraad adviseert om je kinderen een uitgebalanceerd dieet aan te bieden. Vooral variatie is belangrijk omdat verschillende voedingsmiddelen verschillende combinaties van voedingsstoffen bevatten.

Zo ziet een eetpatroon voor kinderen eruit dat rijk is aan vitaminen en mineralen:

  1. Groente en fruit: een groot deel van de dagelijkse voeding voor kinderen moet bestaan uit groenten en fruit. Ze zijn rijk aan vitaminen, mineralen en vezels. Wil je van zoveel mogelijk nutriënten profiteren, wissel dan af met verschillende soorten en kleuren. Zo houd je het bovendien leuker!
  2. Granen: vooral volkoren granen zijn een geweldige bron van energie en vezels. Maar ze bevatten ook B-vitaminen, ijzer en andere mineralen. Voorbeelden zijn: volkorenbrood, bruine rijst, havermout en volkorenpasta.
  3. Eiwitten: eiwitten kun je zien als de bouwstenen van het lichaam en ze zijn dan ook onmisbaar voor een normale groei en ontwikkeling van de botten van kinderen.* Goede bronnen zijn: mager vlees, gevogelte, vis, eieren, peulvruchten, noten en zaden.
  4. Zuivel: melk, kaas en yoghurt zijn rijk aan calcium, wat een rol speelt in weefselgroei en -ontwikkeling en nodig is voor de opbouw van sterke botten van kinderen.* In plantaardige bronnen vind je het met name in donkergroene bladgroente of met calcium verrijkte veganistische producten.
    Houd er rekening mee dat oxalaat, wat in bepaalde groente voorkomt, en fytaat dat in granen zit, de opname van calcium kan hinderen.1 Heeft je kind een veganistisch eetpatroon? Houd dan het calciumniveau goed in de gaten.
  5. Vitamine D: ook voldoende vitamine D is belangrijk voor je kind. Zo is het nodig voor de calciumopname en dus voor de samenstelling van de botten.* Vitamine D maken we, in ieder geval tussen april en oktober, aan in de huid bij blootstelling aan zonlicht. Buiten deze maanden om is het sowieso verstandig om het te suppleren.
  6. Gezonde vetten: onverzadigde vetzuren spelen een grote rol in de ontwikkeling van kinderen, eigenlijk voor de geboorte al. Zo is DHA (docosahexaeenzuur) dat voornamelijk in dierlijke bronnen zit een belangrijke bouwsteen voor de hersenen.* En ondersteunt ALA (alfa-linoleenzuur), dat we uit plantaardige voeding halen, de normale groei en ontwikkeling van kinderen.*
    Bronnen van gezonde vetten zijn vette vissoorten, noten, zaden en avocado’s. Eet je kind geen vis? Dan kan het raadzaam zijn om een supplement in te zetten om aan voldoende DHA te komen.

 


Specifieke adviezen vitaminen en mineralen voor kinderen

Voor enkele vitaminen en mineralen gelden specifieke claims voor de ontwikkeling en gezondheid van kinderen. We zetten ze op een rijtje:

Calcium: voor de opbouw van het skelet van kinderen.*
Vitamine D: voor de samenstelling van de botten van het kind en het normale functioneren van het immuunsysteem.*
Fosfor: voor de opbouw van het skelet van kinderen.*
IJzer: voor de ontwikkeling van cognitieve functies.*
DHA: voor de ontwikkeling van het gezichtsvermogen en als bouwsteen voor de hersenen.*
ALA: voor de normale groei en ontwikkeling van kinderen.*
Jodium: voor de normale groei.*

Naast deze vitaminen en mineralen zijn er natuurlijk nog veel meer nutriënten belangrijk voor kinderen, maar waarvoor het algemene advies geldt. Zo hebben we allemaal magnesium nodig. En vitamine C voor onder meer: de opname van ijzer, voor het energieniveau, de collageenvorming en botaanmaak, een sterk gebit en een goede weerstand.*

Lees in ons blog of magnesium echt nodig is naast een multivitamine voor kinderen.

Gezond eten aantrekkelijker maken voor kinderen

Een van de grootste uitdagingen op dit gebied die ouders tegenkomen, is gezond koken voor je kind als ze moeilijke eters zijn. Hier volgen een paar tips die je kunnen helpen:

  1. Maak het leuk: presenteer het eten op een creatieve manier. Maak bijvoorbeeld een ‘regenboogsalade’ met groenten van verschillende kleuren, of snijd fruit in grappige vormen.
  2. Betrek je kinderen bij het koken: kinderen zijn soms sneller geneigd om iets te eten als ze zelf hebben geholpen het te bereiden. Dit is tegelijk een goede methode om ze wat te leren over verschillende voedingsmiddelen.
  3. Introduceer nieuwe voeding geleidelijk: als je kind al wat terughoudend is om nieuwe dingen te proberen, begin dan klein. Voeg dan een nieuw voedingsmiddel toe aan een maaltijd die ze al lekker vinden.
  4. Leid met het voorbeeld: zie je zelf iemand op een stuk chocola kauwen, dan heb je echt geen zin meer in komkommerreepjes met een tahindip. Kinderen leren door te observeren, dus als ze jou zien genieten van een gezonde snack zijn ze sneller geneigd om het ook te proberen!
  5. Alles in de blender: als niets werkt dan is er gelukkig de oude vertrouwede blender nog. Hoewel niet alle nutriënten bestand zijn tegen deze methode, kan het wel een manier zijn om het eerst makkelijker te maken. Zeker bepaalde groentes die echt niet lekker smaken, herken je niet meer terug in een blend met ananas, mango en (plantaardige) melk.

 

De rol van supplementen

Hoewel gezond eten de basis vormt van de voedingsinname van je kind, kan een supplement soms een nuttige aanvulling zijn. 

We bieden verschillende supplementen die speciaal ontworpen zijn voor kinderen of voor het hele gezin:

Multi Dag & Nacht Junior

We hebben onze Multi Junior opgesplitst in twee varianten: één voor overdag en één voor de nacht. Zo heeft je kind overdag energie en concentratie nodig om te presteren op school.* ’s Nachts willen we vooral dat ze ondersteund worden in herstel.

Voordelen product
  • Unieke concept van een Multi en Omega in één!
  • Verbeterde smaak met enkel natuurlijke zoetstoffen
  • Twee flesjes voor optimaal dag- en nachtritme (bioritme)
Multi Dag & Nacht® Junior
Multi Dag & Nacht® Junior 300 ml & 60 ml  combipack

Magnesium Junior: goed voor de spierfunctie en leerprestatie*

Magnesium is onder andere nodig voor de samenstelling van de botten, de aanmaak van cellen en weefsels, de opbouw van eiwit, het vrijmaken van energie uit voeding, de leerprestaties en het concentratievermogen en de werking van de spieren.* Zeker voor de actieve kinderen die veel sporten en buitenspelen is Magnesium Junior daarom bijzonder nuttig! We hebben er een handige kauwtablet van gemaakt die lekker smaakt en zonder dat daar kunstmatige smaakstoffen aan te pas komen.

Voordelen product
  • Magnesium is goed voor de spierfunctie en leerprestatie
  • Lekkere smaak door natuurlijk frambozenaroma
  • Speciaal samengesteld voor de 1 tot 12 jarige
Magnesium Junior
Magnesium Junior 90  kauwtabletten

Vitamine D3 druppels 

De Nationale Gezondheidsraad adviseert om kinderen tot 4 jaar 10 mcg vitamine D3 per dag te geven. Vitamine D is niet alleen belangrijk voor je kind, maar eigenlijk kan iedereen in Nederland het tussen oktober en april wel gebruiken. We zijn immers afhankelijk van voldoende zonlicht én zonkracht om de vitamine aan te maken in onze huid, en dat hebben we helaas niet zo vaak! We hebben daarom deze handige druppelaar ontwikkelt zodat het voor het gehele gezin eenvoudig te doseren en in te nemen is.

Voordelen product
  • Vitamine D3 druppels voor ultiem doseergemak
  • Geschikt voor het hele gezin
  • In extra vierge olijfolie
Vitamine D3 druppels
Vitamine D3 druppels 30  milliliter

Tot slot, zorg voor een positieve en ontspannen houding

Uiteindelijk gaat het bij een gezond eetpatroon niet alleen om wat kinderen eten, maar ook hoe ze eten. Het aanmoedigen van regelmatige maaltijden en snacks, en het delen van maaltijden als gezin dragen bij aan een positieve en ontspannen houding ten opzichte van gezonde voeding. Waarbij meer straffende of dwingende methodes juist kunnen leiden tot een negatieve relatie met voeding, ontwikkelen kinderen sneller gezonde eetgewoonten wanneer je er samen een feestje van maakt!

*Goedgekeurde gezondheidsclaims

Advies nodig over vitamines voor je kinderen?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Gezondheidsraad. (2000). Voedingsnormen: calcium, vitamine D, thiamine, riboflavine, niacine, pantotheenzuur en biotine.