Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Wat werkt beter bij afvallen: supplementen of diëten?

Arabella van de Laarschot

Arabella

MSc. Human Movement Sciences 27 jul. 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20246 min. leestijd

Er bestaan helaas geen wonderdiëten of magische pillen om die vervelende kilo’s kwijt te raken. Goede eetgewoontes en een gezonde leefstijl zijn de sleutel tot succesvol gewichtsverlies (en behoud) op de lange termijn. We bespreken in dit blog wat de beste voedingsstoffen en ondersteunende supplementen bij afvallen zijn.

Lees verder onder de afbeelding

Wat werkt beter bij afvallen: supplementen of diëten?

Onderwerpen in dit artikel

  • De complexiteit van gewichtsverlies
  • 5 voedingstips bij afvallen
  • Supplementen & afvallen: 2 tips
  • Tot slot

De complexiteit van gewichtsverlies

Het lijkt allemaal zo simpel: minder calorieën consumeren dan je verbruikt om af te vallen. Toch werkt het in de praktijk niet altijd zo. Gewichtsverlies is een complex samenspel van diverse factoren. Elk individu heeft een unieke fysiologie en metabolisme, waardoor die ene calorie bij jou anders wordt verwerkt dan bij je buurman of buurvrouw. Naast genen spelen ook voedingsgewoonten, lichamelijke activiteit, slaap en emoties een rol hierbij.

Voedingsgewoonten

Voeding voorziet het lichaam van de benodigde brandstof om alle functies, inclusief de stofwisseling, uit te voeren. Verschillende vitaminen en mineralen helpen bij de omzetting van voedsel in energie. Biotine, chroom en zink ondersteunen bijvoorbeeld de normale stofwisseling van koolhydraten, vetten en eiwitten.* Vitamines uit het B-complex, vitamine C en mineralen zoals magnesium, calcium en koper zijn betrokken bij het losmaken van energie uit voeding.*

Lichamelijke activiteit

Beweging verhoogt de energiebehoefte van het lichaam, waardoor het meer calorieën verbrandt. Bovendien draagt het opbouwen van spiermassa bij aan het verbranden van calorieën, zelfs in rust. Dit komt doordat spieren meer energie verbruiken dan vetweefsel.

Slaap

Tijdens de slaap herstelt het lichaam zich en worden hormonen gereguleerd, zoals leptine en ghreline, die van invloed zijn op de eetlust en het verzadigingsgevoel. Daarnaast heeft slaap een positieve invloed op de bloedsuikerspiegel.

Emoties

Emoties activeren het sympathische zenuwstelsel, wat kan leiden tot een toename van hormonen zoals cortisol. Deze hormonale reactie beïnvloedt het eetgedrag en stimuleert het lichaam om vet vast te houden, wat de stofwisseling vertraagt.

5 voedingstips bij afvallen

Hét ultieme dieet bestaat niet. Het belangrijkste is om een voedingspatroon en levensstijl te vinden die bij jou past en die je op de lange termijn kunt volhouden. Kies voor een gebalanceerd en voedzaam voedingspatroon dat voldoende energie en voedingsstoffen levert voor je lichaam. Lees hieronder een aantal tips die jou kunnen ondersteunen in het afvalproces.

1. Kies voor verse, onbewerkte voeding

Onbewerkte voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, volle granen, noten, zaden en magere eiwitten bevatten vaak minder calorieën en meer voedingsstoffen dan bewerkte voedingsmiddelen. Ze zijn rijk aan vezels, vitaminen en mineralen.

2. Consumeer genoeg calorieën

Zorg ervoor dat je voldoende calorieën binnenkrijgt om je lichaam goed te laten functioneren, zelfs als je wilt afvallen. Extreme diëten met zeer lage calorie-inname kunnen je stofwisseling vertragen en spierverlies veroorzaken.

3. Focus op eiwitten en vetten

Eiwitten zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel na de maaltijd. Bovendien hebben ze een hogere thermische werking dan koolhydraten en vetten, wat betekent dat je lichaam meer energie (calorieën) verbruikt om eiwitten te verteren, op te nemen en te verwerken. Eiwitten zijn ook essentieel voor het behoud en de opbouw van spiermassa, wat de stofwisseling stimuleert.

Benieuwd welke voeding de meeste eiwitten bevat? Lees dan ons blog over eiwitten in voeding.

Hoewel vetten vaak als iets negatiefs worden gezien, kunnen ze op verschillende manieren bijdragen aan gewichtsverlies. Net zoals eiwitten helpen ze het verzadigingsgevoel. Daarnaast zijn vetten belangrijk voor de hormonale balans, leveren ze essentiële voedingsstoffen (zoals vitamine A, D, E en K) en ondersteunen ze de stofwisseling.

Bekijk ook ons eerder geschreven blog over gezonde en ongezonde vetten.

4. Verhoog je vezelinname

Vezelrijke voedingsmiddelen, zoals volle granen, groenten, fruit en peulvruchten, helpen je vol te voelen en bevorderen de spijsvertering. Vezels vertragen de opname van voedingsstoffen, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en pieken in hongergevoelens verminderen.

Waar zitten veel vezels in? Bekijk ook ons blog over voeding met veel vezels.

5. Drink voldoende water

Water helpt bij het verminderen van het hongergevoel. Soms kunnen dorst en honger verward worden. Bovendien ondersteunt water je stofwisseling, waardoor het lichaam efficiënter kan functioneren en calorieën kan verbranden.

Supplementen & afvallen: 2 tips

Er bestaat geen universeel dieet voor gewichtsverlies, en evenmin zijn er magische pillen om af te vallen. Wel kunnen voedingssupplementen, zoals de naam al aangeeft, als aanvulling dienen bij een gezond voedingspatroon.

Psyllium & Glucomannan

Het vezelcomplex Psyllium & Glucomannan brengt de kracht van twee vezelsoorten bij elkaar: psyllium en glucomannan. In één maatschep zitten maar liefst 5000 mg psylliumvezels en 1000 mg glucomannan, wat bijdraagt aan het behoud van normale cholesterolgehalten in het bloed.* **

Psylliumvezels kunnen tot wel 10-20 keer hun gewicht aan water absorberen, waardoor ze de ontlasting zachter maken en een gezonde stoelgang bevorderen.** Bovendien speelt psyllium een rol bij de spijsvertering en draagt het bij tot een vol gevoel.**

Voordelen product
  • Uniek vezelcomplex voor de spijsvertering**
  • Wetenschappelijk onderbouwde combinatie
  • Glucomannan draagt in de context van een energiebeperkend dieet bij aan gewichtsverlies

Glucomannan heeft een nog hoger absorptievermogen; de vezels kunnen tot wel 50 keer hun eigen gewicht aan water absorberen. Wanneer glucomannan vezels worden gecombineerd met een energiebeperkt dieet, ondersteunen ze gewichtsverlies.*

Groene Thee & Bioperine®

Groene thee wordt gemaakt van de bladeren van de Camellia sinensis plant en bevat polyfenolen, waarvan catechines de belangrijkste zijn. De meest waardevolle catechine is de antioxidant epigallocatechin gallaat (EGCG).**

Groene Thee & Bioperine® is een hoogwaardig groene thee extract met minimaal 80 procent catechines en 45-55 procent EGCG. In een dagelijkse dosering van 500 mg zitten ten minste 400 mg catechines, waarvan 225 tot 275 mg EGCG.

Dankzij deze waardevolle stoffen ondersteunt groene thee de stofwisseling en vetverbranding, waardoor het kan helpen om op gewicht te blijven.** Bovendien draagt de plant bij aan het behoud van een gezonde bloedsuikerspiegel, ondersteunt het energieniveau en is het goed voor de spijsvertering.**

Voordelen product
  • Beste groene thee extract wereldwijd
  • Hoge dosering EGCG van 45 – 55%
  • Met ten minste 98% polyfenolen & 80% catechines
Groene Thee & Bioperine®
Groene Thee & Bioperine® 60  vegan capsules

Tot slot

Door goed voor jezelf te zorgen en je lichaam de juiste ondersteuning te geven, leg je een solide basis voor een gezond gewichtsverlies. Lichaamsbeweging, ontspanning, voldoende slaap en de juiste voedingsstoffen helpen je lichaam optimaal te functioneren. Ze hebben namelijk een positieve invloed op je spijsvertering, stofwisseling en vetverbranding. Supplementen kunnen hierbij eventueel een aanvullende rol spelen. Onthoud dat ieder individu uniek is, dus ontdek wat het beste bij jou past voor een succesvol afvalproces.

Advies nodig over afvallen?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur