Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Psylliumvezels: Eén lepel bevordert de normale stoelgang**

Carola Otten

Carola

Schrijver Voeding & Gezondheid 23 jun. 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20246 min. leestijd

Een ondergewaardeerde superheld op het gebied van voeding is de psylliumvezel. Deze kleine maar krachtige vezel kan al met een lepel per dag een groot verschil maken in de bevordering van de normale stoelgang.** Maar wat zijn psylliumvezels precies, en is het iets voor jou?

Neem ook eens een kijkje op ons gezondheidsdoel afvallen.

Lees verder onder de afbeelding

Psylliumvezels: Eén lepel bevordert de normale stoelgang**

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat zijn psylliumvezels?
  • Waar zijn psylliumvezels goed voor?
  • Psyllium & Glucomannan: een gouden duo?
  • Wat is het beste vezel supplement?
  • Hoe kun je psylliumvezels en glucomannan in je dagelijkse routine opnemen?
  • Tot slot: een kleine lepel voor een grote verandering

Wat zijn psylliumvezels?

Psylliumvezels, ook wel ispaghula, psyllium husk en vlozaad, zijn afkomstig van de hulzen van de zaden van de Plantago Ovata, een plantensoort uit India. Het unieke aan deze vezels is dat ze grotendeels bestaan uit oplosbare vezels. Dit type vezel heeft de bijzondere eigenschap om vocht te absorberen en een geleiachtige massa te vormen als ze met vloeistof in contact komen. Door deze specifieke eigenschap spelen psylliumvezels een rol bij het behoud van een gezonde spijsvertering.**

Waar zijn psylliumvezels goed voor?

Psyllium vezels staan bekend om hun bevorderende werking op een normale stoelgang.** Dit komt door hun unieke eigenschap om water op te nemen, waardoor ze helpen bij het zachter maken van de ontlasting.** Zachtere ontlasting heeft minder weerstand tegen de darmwand, waardoor de darmperistaltiek wordt bevorderd.** Darmperistaltiek verwijst naar de samentrekkingen van de darmwand die nodig zijn voor de voortgang van de ontlasting door het spijsverteringsstelsel. Door de bevordering van darmperistaltiek is zachtere ontlasting ook gunstig voor de darmpassage.**

Maar de voordelen van psylliumvezels stoppen hier niet! Door het sterke absorberende vermogen dragen ze namelijk ook bij aan het behoud van normale cholesterolwaarden en zijn ze goed voor de cholesterolspiegel.**1

Psylliumvezels kunnen dus bijdragen aan:**

  1. Darmen & stoelgang
    • Goed voor de darmwerking en een normale darmfunctie.
    • Helpt de ontlasting zachter te maken, stimuleert de darmperistaltiek en is goed voor de darmpassage.
    • Bevordert de normale stoelgang en ondersteunt een regelmatige ontlasting.
  2. Spijsvertering
    • Ondersteunt het behoud van een gezonde spijsvertering.
  3. Cholesterolspiegel
    • Draagt bij tot de instandhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed.

Psyllium & Glucomannan: een gouden duo?

Terwijl psyllium vezels het voortouw nemen in de ondersteuning van de normale stoelgang, is er een andere vezel die eveneens indrukwekkende eigenschappen heeft, namelijk glucomannan.** Deze vezel, afkomstig van de wortel van de konjac plant, heeft net als psyllium de eigenschap om water op te nemen en een geleiachtige substantie te vormen.

Glucomannan kan daarom net als psylliumvezel water in de darmen opnemen waardoor het volume van de vezels toenemen. Deze eigenschap draagt bij aan het behoud van normale cholesterolgehalten in het bloed en is dus goed voor de cholesterolspiegel.* Bovendien is aangetoond dat glucomannan gewichtsverlies ondersteunt wanneer het wordt gecombineerd met een energiebeperkt dieet.*

Wat is het beste vezel supplement?

Een supplement dat de synergetische kracht van beide vezels omvat, is het Psyllium & Glucomannan vezelcomplex. Dit natuurproduct bevat uitsluitend een sterk geconcentreerd psyllium poeder van de zaadlijst van de vezel, terwijl veel andere supplementen het minder geconcentreerde poeder van de volledige vezel bevatten. Dat maakt dit vezel supplement met psyllium en glucomannan bijzonder effectief vergeleken met andere opties.

We bieden deze formule aan als granulaat in poedervorm, zo kun je met de bijgeleverde maatschep op een eenvoudige en efficiënte manier je vezelinname naar eigen behoefte verhogen. Eén maatschep staat gelijk aan maar liefst 5000 mg psylliumvezels en 1000 mg glucomannan.

Voordelen product
  • Uniek vezelcomplex voor de spijsvertering**
  • Wetenschappelijk onderbouwde combinatie
  • Glucomannan draagt in de context van een energiebeperkend dieet bij aan gewichtsverlies

Hoe kun je psylliumvezels en glucomannan in je dagelijkse routine opnemen?

Hoewel vezels in tal van natuurlijke voeding voorkomen, zoals groenten, fruit en volkoren granen, kan het soms een uitdaging zijn om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te halen. Dit is waar supplementen zoals Psyllium & Glucomannan vezelcomplex van pas komen. Echte voeding blijft uiteraard altijd de basis! Maar met behulp van een vezel supplement kun je toch je dagelijkse inname verhogen zonder grote veranderingen in je dieet aan te brengen.

Het gebruik van psylliumvezels en glucomannan is eenvoudig. Je neemt 1 tot 3 keer per dag een (bijgeleverde) maatschep vezels zo’n 30 minuten vóór de maaltijd in. Dit doe je door het te mengen met een groot glas water en vervolgens direct op te drinken. Met de nadruk op direct; door het sterke absorberende vermogen veranderen de vezels namelijk snel van structuur. Dit is tevens de reden waarom het echt belangrijk is om er voldoende water bij te drinken, anders zou er een flinke klont kunnen ontstaan!

Hoewel het niet echt een smaak heeft, kan het zijn dat je het toch niet zo lekker vindt om psylliumvezels te drinken. Je kan ze dan ook door je kwark of yoghurt mengen, zolang je het dan niet te lang laat staan en je daarnaast nog een groot glas water drinkt. Wil je profiteren van optimaal effect van je vezel supplement? Drink er dan sowieso nog een groot glas water achteraan.

Ook belangrijk: Bouw het gebruik van vezels rustig op zodat je spijsvertering kan wennen aan de werking en de plotse toename van massa in de darmen, bijvoorbeeld met ½ tot 1 maatschep per dag. Ook wordt aanbevolen om het niet gelijktijdig met medicijnen in te nemen omdat het de opname ervan kan beïnvloeden.

Een laatste aanbeveling is om psylliumvezels dagelijks op hetzelfde moment in te nemen, bijvoorbeeld elke ochtend voor het ontbijt, voor de lunch en/of voor het slapengaan. Op deze manier wordt het onderdeel van de dagelijkse routine en ben je minder geneigd een dosis te missen.

Tot slot: een kleine lepel voor een grote verandering

Het is tijd om vezels de erkenning te geven die ze verdienen als onmisbaar onderdeel in onze voeding. Met slechts een eetlepel psylliumvezels per dag maak je al een groot verschil voor je spijsvertering, stoelgang en cholesterolspiegel.** Daarmee is het omarmen van de kracht van vezels een gemakkelijke stap richting een groter welzijn.

*Goedgekeurde gezondheidsclaims
**Gezondheidsclaims in afwachting van Europese toelating

Advies nodig over psyllium en glucomannan?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Lambeau, K. V., & McRorie, J. W., Jr (2017). Fiber supplements and clinically proven health benefits: How to recognize and recommend an effective fiber therapy. Journal of the American Association of Nurse Practitioners, 29(4), 216–223.