Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

Wat helpt tegen een kater? 5 tips

Marjolein Oldenburg

Marjolein

Schrijver Voeding & Gezondheid 28 dec. 2022Bijgewerkt: 20 feb. 20246 min. leestijd

Het gevolg van een stevig avondje drinken is bij velen wel bekend: de hardnekkige kater. Wakker worden met een bonzend hoofd of misschien zelfs rennen naar de wc om de inhoud van de gezellige avond eruit te werken: erg prettig is het niet. Wat helpt tegen een kater? Wij geven je 5 anti kater tips.

Lees verder onder de afbeelding

Wat helpt tegen een kater? 5 tips

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat is een kater?
  • Kater voorkomen
  • 5 anti kater tips
  • Tot slot

Opstaan met een kater vindt niemand leuk. Maar weet je waar het precies vandaan komt en hoe je hier het beste mee om kan gaan? Hieronder vertellen we je meer over het voorkomen van en wat helpt tegen een kater.

Wat is een kater?

Een kater is in feite het gevolg van vergiftiging van het lichaam door het drinken van (te veel) alcohol. Alcohol (ethylalcohol) is een giftige stof voor je lijf en wordt voornamelijk door de lever afgebroken. Bij de afbraak van alcohol ontstaat aceetaldehyde, een schadelijke stof die voor misselijkheid en hoofdpijn kan zorgen.

Naast ethylalcohol (ethanol) bevatten alcoholische dranken een bepaalde hoeveelheid foezelalcoholen. Deze giftige stoffen worden trager afgebroken dan alcohol waardoor ze langer in je bloed blijven. Hoe meer foezelalcoholen in jouw glas, hoe groter je kater is.1

Niet alleen je lever heeft het zwaar met de alcoholafbraak, ook de maag krijgt het flink te verduren. Alcohol beschadigt namelijk het maagslijmvlies en zorgt daarmee voor brandend maagzuur, misselijkheid en overgeven.

Alcohol drijft daarnaast ook vocht uit je lichaam en zorgt zo voor uitdroging. Doordat alcohol het antidiuretisch hormoon remt, gaan de nieren harder werken en plas je dus veel vocht uit. En door een tekort aan vocht ervaar je de volgende dag de welbekende katerhoofdpijn.2

Kater voorkomen

Hoe lang duurt een kater? Dit verschilt per persoon en hoe bont je alcohol-escapade is geweest. Voorkomen is echter altijd beter dan genezen, ook wat de kater betreft. Hoe kun je een kater voorkomen? Ten eerste door natuurlijk niet of met mate te drinken! Een open deur, maar we benoemen hem toch maar even – want hoe gezellig ook, alcohol is gewoonweg niet goed voor je.

Spreek bijvoorbeeld met jezelf een maximum aantal drankjes af waarvan je weet dat je de volgende dag gewoon fris en fruitig bent. Je kan daarna eventueel overgaan op alcoholvrije varianten, maar overdrijf ook dat niet. Deze drankjes bevatten namelijk vaak veel suikers. Te veel suiker kan net als te veel alcohol een behoorlijke impact op je gezondheid hebben.3

Wil je dan toch dat glaasje extra drinken, zonder de kater achteraf? Dan is het belangrijk dat je je lichaam van tevoren al voldoende aansterkt. Zorg vooraf voor een goede nachtrust. Als je lichaam goed uitgerust is, zet je een sterkere basis voor je algehele gezondheid.4

Eet vooraf ook een volwaardige maaltijd met veel vitamines en mineralen. Je lever gebruikt namelijk diverse micronutriënten om gifstoffen af te breken. Een goede bodem kan tevens beperken dat je té snel dronken wordt.

Zorg ook dat je voldoende water drinkt. Na elk glas alcohol een glas water kan de eerder genoemde uitdroging voorkomen.  

5 anti kater tips

Heb je dan toch iets te diep in het glaasje gekeken en de kater niet kunnen voorkomen? Ook achteraf zijn er enkele maatregelen die je kunt treffen om het ongemak wat te verzachten. We hebben de 5 belangrijkste kater tips hieronder voor je op een rijtje gezet.

1. Water drinken

De gouden tip om water te drinken om een kater te voorkomen blijft ook volgens ons de belangrijkste! Water helpt het vochttekort aan te vullen én de afvalstoffen beter uit te scheiden. Drink dus voldoende water tijdens en na het nuttigen van de alcohol, of kies voor een lekker ontgiftend kruidentheetje zoals brandnetel, gember of pepermunt.

2. Voedingsstoffen aanvullen

Je kent vast wel het hongerige gevoel aan het eind van de avond, waardoor je in de nabijgelegen snackbar belandt. Je lichaam schreeuwt om een vette hap, vaak ook de volgende dag nog. En hoe lekker dat ook kan zijn, het werkt vaak juist nog meer belastend op je spijsvertering.

Je kan beter kiezen voor het aanvullen van de verbruikte voedingsstoffen. Een goed kater ontbijt bestaat uit gezonde vetten, voldoende eiwitten en antioxidanten. Dus bak gerust een paar eitjes en serveer met plakjes avocado en een handje rucola als kater ontbijt.

Maak als lunch een lekkere (vegetarische) pasta met extra veel groente en een zelfgemaakte saus. Kies voor het diner voor een vette vis zoals zalm. De gezonde vetten zorgen voor extra verzadiging en een goede celgezondheid. Probeer in ieder geval de verleiding te weerstaan om een pizza te bestellen, want aan een volwaardige maaltijd heb je veel meer!

3. Rust

Zoals we eerder al aangaven, is slaap ontzettend belangrijk voor je algehele gezondheid. Bij een kater heeft het lichaam energie nodig om te herstellen. Onder andere je lever, immuunsysteem en hormoonhuishouding zijn tijdens je slaap hard aan het werk.5

Des te sterker je immuunsysteem, des te kleiner de kans op een fikse kater.6 Plan dus liever een dagje rust in na je festiviteit, zodat je je lichaam het benodigde herstel kan bieden.

4. Wandelen

De natuur en frisse buitenlucht is op dagelijkse basis goed voor ons. Vooral een groene omgeving is in verband gebracht met vele gezondheidsvoordelen.6 Zuurstof zorgt bijvoorbeeld voor energie in onze cellen. Daarnaast ondersteunt daglicht het natuurlijke bioritme van ons lichaam.

Hierdoor maken we meer van het gelukshormoon serotonine aan. Lekker bewegen zorgt tevens voor een betere doorbloeding en werkt stress verlagend.

5. Ontgiften

Je lichaam krijgt het dus flink te verduren als je veel alcohol hebt gedronken. Een goede ontgifting is dan ook essentieel. Dat doe je met de juiste voedingsstoffen die onder andere je lever een boost geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bitterstoffen die de productie van gal stimuleren.

Hoe meer gal, hoe meer afvalstoffen de lever kan verwijderen via de darmen. Bitterstoffen vinden we terug in spruitjes, artisjok, witlof en grapefruit. Ook rozemarijn, gember, kurkuma en brandnetel bevatten veel van deze stoffen.

In ons blog Detoxen van alcohol geven we nog meer tips en informatie voor de ontgifting van alcohol.

Tot slot

Diverse lichamelijke factoren hebben invloed op de ernst en duur van je kater.8 Dit is uiteindelijk per persoon verschillend, maar er zijn dus wel diverse factoren waar je rekening mee kan houden om de gevolgen te verminderen. Daarmee zorg je goed voor je lijf én hou je die kater in bedwang.

Advies nodig bij een kater?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. Alcohol Infolijn, Trimbos Instituut, https://www.alcoholinfo.nl/alcohol/wat-is-een-kater. Geraadpleegd december 2022.
  2. Jellink, https://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/drugs/alcohol/werking-effect/. Geraadpleegd december 2022.
  3. Jensen, T., Abdelmalek, M. F., Sullivan, S., Nadeau, K. J., Green, M., Roncal, C., ... & Johnson, R. J. (2018). Fructose and sugar: A major mediator of non-alcoholic fatty liver disease. Journal of Hepatology, 68(5), 1063-1075.
  4. Buysse, D. J. (2014). Sleep health: can we define it? Does it matter?. Sleep, 37(1), 9-17.
  5. Everson, C. A., Laatsch, C. D., & Hogg, N. (2005). Antioxidant defense responses to sleep loss and sleep recovery. American Journal of Physiology-Regulatory, Integrative and Comparative Physiology, 288(2), R374-R383.
  6. Penning, R., van Nuland, M., AL Fliervoet, L., Olivier, B., & C Verster, J. (2010). The pathology of alcohol hangover. Current Drug Abuse Reviews, 3(2), 68-75.
  7. Twohig-Bennett, C., & Jones, A. (2018). The health benefits of the great outdoors: A systematic review and meta-analysis of greenspace exposure and health outcomes. Environmental research, 166, 628-637.
  8. Swift, R., & Davidson, D. (1998). Alcohol hangover: mechanisms and mediators. Alcohol Health and Research World, 22(1), 54.