Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Vandaag voor 16:00 besteld, donderdag in huis
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Vitamine B12 teveel: is dat mogelijk?

Hidde Robeer

Hidde Robeer

R&D Officer 17 dec. 2021Bijgewerkt: 23 dec. 20217 min. leestijd

Bij vermoeidheid weet menig mens de vitamine B12 schappen snel te vinden. Fijn natuurlijk dat we zo makkelijk aan extra vitamines kunnen komen, maar dit gemak kent ook een keerzijde: wat als je het toch niet nodig hebt? Of wat als je vitamine B12 te hoog gedoseerd is? Lees nu of een vitamine B12 teveel op de loer ligt en wat hiervan de gevolgen zijn.

Lees verder onder de afbeelding

Vitamine B12 teveel: is dat mogelijk?

Onderwerpen in dit artikel

  • Ligt een vitamine B12 teveel voor jou op de loer?
  • Het belang van vitamine B12
  • Verwarring over risico van teveel vitamine B12
  • Conclusie: zorg voor de dosering die bij je past

Ligt een vitamine B12 teveel voor jou op de loer?

Voor sommige doelgroepen is duidelijk wanneer zij vitamine B12 nodig hebben, zoals voor veganisten. We halen deze vitamine namelijk uit dierlijke voedingsmiddelen. Je begrijpt waar hier dus het probleem zit.

Bronnen van vitamine B12 zijn:
  • Vlees
  • Vis
  • Melk
  • Eieren
  • Lever en leverproducten

Wat als je wel dagelijks dierlijke producten eet? Dan krijg je onder normale omstandigheden voldoende vitamine B12 binnen. Je hebt als volwassene volgens de Gezondheidsraad minimaal 2,8 mg vitamine B12 per dag nodig. Een stuk gegaard rundvlees van 75 gram bevat al 1,6 mg vitamine B12, en 100 gram zalm maar liefst 4,0 mg! Appeltje-eitje (0,8 mg) dus. En eet je een tijdje geen dierlijke producten dan teert je lichaam nog even op de opgeslagen vitamine B12 in je lever. 

Toch worden geregeld hogere doseringen geadviseerd. Bepaalde situaties, diëten of het gebruik van medicatie kunnen namelijk de in- of opname van vitamine B12 beïnvloeden. Voornamelijk veganisten en mensen die een langere tijd maagzuurremmers gebruiken moeten daarom scherp zijn op hun vitamine B12-waarden.

Enige voorzichtigheid is geboden; een aantal factoren beïnvloeden de inname of opname van vitamines. Zo kan regelmatig gebruik van lachgas (N2O) leiden tot ontoereikende niveaus van B12, en is extra waakzaamheid geboden voor mensen met maagzuurremmers.1,2 Tevens is aanvulling van vitamine B12 geen overbodige luxe voor ouderen vanwege een verminderde opname, of tijdens de zwangerschap of lactatie door een grotere behoefte.3,4 

Het belang van vitamine B12

Gevolgen van ontoereikende B12 niveaus gaan vaak onopgemerkt. Pas na langere tijd komen ze aan het licht en dit gaat dan gepaard met problemen als moeheid, duizeligheid, hartkloppingen en oorsuizen. Ook neurologisch ongemak kan zich voordoen zoals problemen met je geheugen en coördinatie, onwillekeurige spiersamentrekkingen, tintelingen in je vingers en spierzwakte van de benen.

Gezien het belang van B12 voor ons gestel is het verstandig om bij twijfel direct aan de bel van je huisarts te trekken.6 Alleen een bloedtest bij je huisarts of orthomoleculair therapeut kan uitsluitsel geven. Heeft er geen bloedonderzoek plaatsgevonden dan is het wel zo fijn om te weten of teveel vitamine B12 lichamelijk ongemak veroorzaakt. Tot op heden zijn er geen bijwerkingen van (teveel) vitamine B12 bekend, daarom worden supplementen, ongeacht dosering, als veilig beschouwd.1,2,3

Verwarring over risico van teveel vitamine B12

Onlangs ontstond er verwarring over het risico van teveel vitamine B12. Dit gebeurde nadat het Universitair Medisch Centrum Groningen onderzoek publiceerde over de mogelijk gevaarlijke gevolgen van teveel vitamine B12 in het bloed. De onderzoekers suggereerden dat teveel vitamine B12 in het lichaam verband hield met een verhoogd risico op voortijdige sterfte.7 En dat is geen lichte uitspraak met zoveel gebruikers van vitamine B12 supplementen!

Een paar dagen later kwamen de onderzoekers hier al op terug; mensen die op advies extra vitamine B12 nemen moeten dat vooral wél blijven doen. Het is nog niet bekend of, en zo ja hoe, een vitamine B12 teveel een oorzakelijke relatie kent met voortijdige sterfte, zo meldde het Universitair Medisch Centrum Groningen later.4

Conclusie: zorg voor de dosering die bij je past

Veroorzaakt teveel vitamine B12 problemen? Nee dus, vitamine B12 tabletten geven geen bijwerkingen en worden vooralsnog voor iedereen als veilig beschouwd. Je lichaam zorgt er namelijk zelf voor dat het niet teveel vitamine B12 uit het maag-darmkanaal opneemt. Fijn systeem! Hoewel het natuurlijk altijd verstandig is je plannen te bespreken met een deskundige voordat je de schappen van de dichtstbijzijnde drogisterij induikt. Een vitamine B12 teveel voorkomen is beter dan genezen (als er iets te genezen blijkt).

Wil je weten welke dosering vitamine B12 bij jouw situatie past of heb je een andere vraag? Neem contact op met onze orthomoleculair therapeuten en krijg gratis persoonlijk advies!

Advies nodig over vitamine B12?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan!
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut
Referenties
  1. Lam, J. R., Schneider, J. L., Zhao, W., & Corley, D. A. (2013). Proton pump inhibitor and histamine 2 receptor antagonist use and vitamin B12 deficiency. JAMA, 310(22), 2435–2442.
  2. Van Amsterdam, J., Nabben, T., & van den Brink, W. (2015). Recreational nitrous oxide use: Prevalence and risks. Regulatory toxicology and pharmacology : RTP, 73(3), 790–796.
  3. Denissen, K., Heil, S. G., Eussen, S., Heeskens, J., Thijs, C., Mommers, M., Smits, L., van Dongen, M., & Dagnelie, P. C. (2019). Intakes of Vitamin B-12 from Dairy Food, Meat, and Fish and Shellfish Are Independently and Positively Associated with Vitamin B-12 Biomarker Status in Pregnant Dutch Women. The Journal of nutrition, 149(1), 131–138.
  4. Dagblad van het Noorden. (2020). UMCG komt terug op waarschuwing: Blijf toch vitamine B12 gebruiken. Geraadpleegd van https://dvhn.nl/groningen/UMCG-komt-terug-op-advies-Blijf-toch-vitamine-B12-gebruiken-25273407.html?fbclid=IwAR2toxeNlHsvY0BV-swkNmHSthKSxp8TGOa32sbwfgoNyt3eyqLeSEpX5dE
  5. Green, R., & Datta Mitra, A. (2017). Megaloblastic Anemias: Nutritional and Other Causes. The Medical clinics of North America, 101(2), 297–317.
  6. Wong C. W. (2015). Vitamin B12 deficiency in the elderly: is it worth screening?. Hong Kong medical journal = Xianggang yi xue za zhi, 21(2), 155–164.
  7. Serin, H. M., & Arslan, E. A. (2019). Neurological symptoms of vitamin B12 deficiency: analysis of pediatric patients. Acta clinica Croatica, 58(2), 295–302.
  8. Flores-Guerrero, J. L., Minovic, I., Groothof, D., Gruppen, E. G., Riphagen, I. J., Kootstra-Ros, J., Muller Kobold, A., Hak, E., Navis, G., Gansevoort, R. T., de Borst, M. H., Dullaart, R., & Bakker, S. (2020). Association of Plasma Concentration of Vitamin B12 With All-Cause Mortality in the General Population in the Netherlands. JAMA network open, 3(1), e1919274.
menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest