Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Wat is de beste vegan omega 3 algenolie?

Hidde Robeer

Hidde

R&D Officer 25 mei 2022Bijgewerkt: 27 mei 20228 min. leestijd

Dierenleed, milieu of gezondheid: er bestaan genoeg redenen om te besluiten voor een vegetarisch of veganistisch voedingspatroon. Een nadelige bijkomstigheid is hierdoor echter het gemis van essentiële voedingsstoffen, zoals omega 3. In dit blog lees je wat het milieuvriendelijkste omega 3 supplement op basis van algenolie is.

Alle verdere informatie over de essentiële vetzuren vind je op onze categoriepagina omega 3 (visolie).  

Lees verder onder de afbeelding

Wat is de beste vegan omega 3 algenolie?

Onderwerpen in dit artikel

  • Waarom (vegan) omega 3?
  • Vegan omega 3: milieuvriendelijk door minimale CO2-uitstoot
  • Een stapsgewijs (groen) productieproces
  • Een van nature hoog EPA concentraat
  • Natuurlijke triglyceriden is best opneembare vorm
  • Lage oxidatie waarde en zonder visachtige oprispingen
  • Tot slot

Waarom (vegan) omega 3?

De omega 3 vetzuren die we kennen zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA is een zogenoemd essentieel vetzuur wat inhoudt dat ons lichaam niet in staat is om het zelf aan te maken. EPA en DHA zijn daarentegen zogenoemde visvetzuren, gezien we voor adequate inname afhankelijk zijn van het eten van vis, schaal-, en schelpdieren.1 Ons lichaam kan ALA omzetten naar EPA en DHA.  

Dus als ik geen vis, schaal- en schelpdieren eet, maar wel zorg voor voldoende ALA-inname, is mijn lichaam dan in staat ALA om te zetten naar EPA en DHA? Helaas is de omzetting van ALA naar DHA en EPA verwaarloosbaar waardoor deze vlieger niet opgaat.2 Adequate inname van omega 3 als vegetariër of vegan is dus iets om rekening mee te houden. 

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Het belang van deze vetzuren heeft te maken met de gezondheidsbevorderende eigenschappen die we voornamelijk toeschrijven aan EPA en DHA.3  Zo helpt DHA om normaal te kunnen zien*, is het goed voor de hersenfunctie* en zorgen ze samen voor een verantwoord vetgehalte in het bloed.* In het blog Omega 3 vetzuren: wat is het verschil tussen ALA, DHA en EPA gaan we verder in op deze verschillen. 

Juist wanneer je voedingspatroon geen ruimte kent voor dierlijke voeding is omega 3 aanvulling dus van belang. Maar hoe weet je zeker dat je voldoende vetzuren binnenkrijgt zonder je (veganistische) voedingspatroon overboord te gooien? Algen zijn het antwoord! Hoe we erin geslaagd zijn om een milieuvriendelijke vegan algenolie te ontwikkelen lees je hieronder. 

Vegan omega 3: milieuvriendelijk door minimale CO2-uitstoot

Visolie supplementen werken over het algemeen niet bevorderlijk voor je ecologische voetafdruk. Voor de meeste soorten is namelijk een grote hoeveelheid vis nodig waardoor de inhoud van de oceaan langzaamaan aftakelt. Mede om deze reden is er grote vraag naar een duurzame omega 3-bron.

Voordelen product
  • Maar liefst 500 mg omega 3 per softgel
  • Milieuvriendelijk door minimale CO2-uitstoot bij productieproces
  • Natuurlijke en beste opneembare triglyceridevorm

De algenolieproducent DSM® heeft het voor elkaar gekregen om omega 3-vetzuren uit microalgen te maken. Bovendien gebeurt dit – zoals een milieuvriendelijk productieproces betaamt – volledig transparant waardoor een constructieve bijdrage wordt geleverd aan de biodiversiteit van de oceanen. Met een ton van algenolie bespaar je 60 ton wild gevangen vis (zie figuur 1). 

Figuur 1: één ton life’s TM OMEGA algenolie bespaart 60 ton (!) wild gevangen vis. 



Een stapsgewijs (groen) productieproces  

Dit productieproces met minimale Co2 uitstoot bestaat uit vier stappen: 

  1. Suiker en zeealgen vormen het fundament van het productieproces. De suiker ontleed men van (hernieuwbare) bieren, mais en tarwe, terwijl de algenstam – Schizochytrium sp genaamd – op een duurzame manier gekweekt wordt in Nebraska (Verenigde Staten).
  2. In de tweede stap van het productieproces vindt er fermentatie (gisting) plaats (zie figuur 2). Doordat de algencellen vermenigvuldigen converteert de suiker in omega 3-vetzuren die zich ophopen tot olieblaasjes. 
  3. De celwand van de olieblaasjes gaat hierna kapot waardoor de olie van het water gescheiden kan worden en er een stevig ingedikte algenolie ontstaat. 
  4. Tijdens dit scheidingsproces blijft er een residu (overblijfsel) achter. In plaats van dit restant doorverwijzen naar de prullenbak gebruikt men dit als eiwitbron of om biogas om te zetten in elektriciteit (zie figuur 2). Hierdoor is de Co2 voetafdruk van het produceren van deze algenolie minimaal. 
Figuur 2: het 4-staps productieproces van Vegan Omega-3 met maar liefst 500 mg omega 3 per capsule. 



Een van nature hoog EPA concentraat 

Door gebruik te maken van de algenstam Schizochytrium sp ontstaat een hoge EPA concentratie van minimaal 100 mg per capsule. Deze concentratie is wat deze natuurlijke algenstam uniek maakt. 

Deze natuurlijke algenstam vindt zijn oorsprong in de Noordelijke Stille Oceaan en is vrij van genetische modificatie. Bijkomend voordeel is dat deze stam zowel EPA als DHA levert wat resulteert in een uniek pure algenolie met een concentratie van meer dan 50% omega 3-vetzuren (zie figuur 3).4


Figuur 3: samenstellingstabel van Vegan Omega-3 1000 TG capsules.  


Natuurlijk triglyceriden is best opneembare vorm

Naast een hoge EPA concentratie is het bij een omega 3 supplement van belang dat het de triglyceride-vorm bevat. Het ontwikkelen van omega 3 supplementen gaat altijd gepaard met het scheiden van de werkzame stoffen EPA en DHA van de overige vetzuren. In onze Vegan Omega 3 zijn deze werkzame stoffen gereduceerd tot de originele molecuulstructuur, ofwel tryglyceriden. Dit is de best opneembare vorm, ongebonden aan hulpstoffen om de opname te verbeteren.5    

Lage oxidatie waarde en zonder visachtige oprispingen 

De ToTox waarde van <8 geeft de puurheid en het gebrek aan vervuilde stoffen aan. De toevoeging van vitamine E biedt daarnaast solide bescherming tegen oxidatie. Het is namelijk gebruikelijk dat omega 3 vetzuren oxideren. Naast dat de vetzuren hierdoor bederven en verzuren, verliezen ze een gedeelte van de werkzaamheid. Door de lage ToTox waarde – gecombineerd met vitamine E – kan je daarom de algenolie capsules naar hartenlust suppleren zonder last te krijgen van visachtige oprispingen (zie figuur 4).6    

Figuur 4: de lage ToTox waarde van <8 geeft de puurheid van de algenolie capsules aan.  
 


Door gebruik te maken van softgels hoef je bovendien niet de smaak van algenolie te proeven. Heb je daarentegen moeite met het slikken van capsules of wil je naar eigen wens doseren? Dan is de vloeibare vorm Vegan Omega-3 Algenolie beter geschikt. 

Tot slot

Een veganistisch voedingspatroon vraagt om oplettendheid wat betreft de inname van essentiële voedingsstoffen, waaronder omega 3. Het antwoord op de vraag naar een duurzame en omega 3-bron zijn microalgen; de basis voor Vegan Omega-3 1000 TG. Naast een groen productieproces, een van nature hoog EPA concentraat, de best opneembare vorm en lage oxidatie waarde leveren deze omega 3 capsules een bijdrage aan de biodiversiteit van de oceaan. 

Ben je opzoek naar een vegan omega 3 supplement rekening houdende met de biologische voetafdruk? Vegan Omega-3 1000 TG capsules is het milieuvriendelijkste antwoord. 

*Op basis van goedgekeurde gezondheidsclaims van Vegan Omega-3 1000 TG capsules.

Advies nodig over vegan omega 3?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

Referenties
  1. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. (2015). Richtlijnen goede voeding 2015. Advies | Gezondheidsraad. 
  2. Office of Dietary Supplements - Omega-3 Fatty Acids. (2021). National Institutes of Health. 
  3. Shahidi, F., & Ambigaipalan, P. (2018). Omega-3 polyunsaturated fatty acids and their health benefits. Annual review of food science and technology, 9, 345-381.
  4. Ruxto, C. (2004). Health benefits of omega-3 fatty acids. Nursing Standard, 18(48).
  5. Neubronner, J., Schuchardt, J. P., Kressel, G., Merkel, M. V., von Schacky, C., & Hahn, A. (2011). Enhanced increase of omega-3 index in response to long-term n-3 fatty acid supplementation from triacylglycerides versus ethyl esters. European journal of clinical nutrition, 65(2), 247-254.
  6. Raederstorff, D., Wyss, A., Calder, P. C., Weber, P., & Eggersdorfer, M. (2015). Vitamin E function and requirements in relation to PUFA. British Journal of Nutrition, 114(8), 1113-1122.