Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Vandaag besteld, zaterdag in huis
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest

Vitamine B12 & voeding: waar zit vitamine b12 in?

Vitamine B12 & voeding: waar zit vitamine b12 in?

Om fit en vitaal door het leven te gaan heeft je lichaam micronutriënten nodig. Deze minuscule stofjes hebben ieder hun eigen unieke taak. Vitamine B12 is zo’n micronutriënt en is onder andere betrokken bij de energiestofwisseling, het celdelingsproces en de vorming van rode bloedcellen.* Maar waar zit vitamine B12 in, en waarin niet? En wat betekent dit voor vegetariërs en veganisten? Je leest het hier. 

Inhoudsopgave

  • First things first: wat doet vitamine B12?
  • Hoeveel vitamine B12 per dag?
  • Waar zit vitamine B12 in?
  • Zit er vitamine B12 in groenten en fruit?
  • Vitamine B12 vegan bronnen
  • Vitamine B12 in voeding of toch een supplement?


First things first: wat doet vitamine B12?

Vermoeidheid of futloosheid worden geregeld in verband gebracht met vitamine B12.* In het geval van ontoereikende vitamine B12-waarden is dit zeker terecht. Maar vitamine B12 doet nog veel meer voor ons. We sommen de functies van vitamine B12 voor je op.

*Goedgekeurde gezondheidsclaims

  • is van belang voor de vorming van rode bloedcellen*
  • draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels*
  • activeert je natuurlijke energie in het lichaam*
  • helpt energie vrij te maken uit de voeding*
  • ondersteunt homocysteïnemetabolisme* (omzetting van het niet-essentiële aminozuur homocysteïne)
  • draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem*
  • is goed voor de gemoedstoestand, leerprestatie, concentratievermogen en het geheugen*
  • draagt bij aan de geestelijke veerkracht en een heldere geest*
  • draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid*
  • speelt een belangrijke rol in het functioneren van zenuwen*

Welk vitamine B12 supplement bij jou past?

Check het met onze Vitamine B12 test en ontdek welk supplement bij jouw situatie past.

Doe de Vitamine B12 test
Vitaminetest


Hoeveel vitamine B12 per dag?

Volgens de Gezondheidsraad is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B12 2,8 microgram voor volwassen. Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Dan neemt je vitamine B12 behoefte toe. De ADH vitamine B12 tijdens de zwangerschap is 3,2 microgram en 3,8 microgram in de periode dat je borstvoeding geeft. Eet je gevarieerd en ben je verder gezond? Dan krijg je in principe voldoende vitamine B12 binnen. Toch kunnen bepaalde situaties, medicijnen en diëten de vitamine B12 inname of opname beïnvloeden. Met name veganisten maar ook mensen die langere tijd maagzuurremmers gebruiken moeten hun vitamine B12 goed in de gaten houden.1 

Meer lezen over belangrijke vitaminen en mineralen voor veganisten? Je leest het in onze eerdere blog.



De ADH van vitamine B12 tijdens het geven van borstvoeding is 3,8 microgram (Gezondheidsraad)


Waar zit vitamine B12 in?

Bacteriën zijn verantwoordelijk voor de vorming van vitamine B12. Dit gebeurt zelfs in ons eigen lichaam, namelijk in de dikke darm. Helaas hebben we niks aan onze eigen gevormde vitamine B12 en eindigt het ongebruikt in de toiletpot. Opname van deze vitamine kan namelijk alleen via de dunne darmwand.

Vitamine B12 vinden we in de volgende dierlijke producten: 

  • vlees
  • vis
  • eieren
  • melk
  • kaas
  • overige zuivelproducten

Een stukje rundvlees van 75 gram bevat ongeveer 1,6 microgram vitamine B12 en een stuk zalm van 100 gram zelfs 4 microgram. Echte vitamine B12 rijke voeding dus. Eet je vlees, zuivel en eieren? Dan is het vrij makkelijk om te voldoen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Zelfs voor vegetariërs mits zij dagelijks voldoende zuivel en eieren op tafel zetten.

Zit er vitamine B12 in groenten en fruit?

Groenten en fruit leveren ons vele fantastische micronutriënten die onmisbaar zijn voor een fit en vitaal lijf. Hoewel we voor bijna alle vitamines en mineralen een plantaardige bron kunnen aanwijzen, is dit helaas niet het geval voor vitamine B12. Althans, niet die we vinden in de natuur. Maar hoe zit dat dan met vitamine B12 in algen? Deze blijken vaak de pseudovitamine B12 te bevatten die voor mensen niet bruikbaar is.2 Daarmee beantwoorden we ook gelijk de vraag: zit er vitamine B12 in groenten en fruit? Nee.

Voordelen product
  • B12 in beste vormen methyl- en adenosylcobalamine
  • B12 samen met foliumzuur en B6 voor optimaal effect
  • Quatrefolic®, de best opneembare vorm van foliumzuur
  • Foliumzuur voorkomt disbalans van vitamine B12
  • Hoge dosering van 6.000 mcg B12 per smelttablet
B12 Combi 6000 met folaat en P-5-P
60  smelttabletten (rond)
Vanaf€ 34,90
Bekijk product


Om deze reden moeten veganisten hun vitamine B12-waarden goed in de gaten houden. Ben je pas vegan? Dan teer je mogelijk nog eventjes op de voorraad die opgeslagen ligt in je lever, hoewel dit geen garantie is. Vroeg of laat zul je dus toch alternatieve vegan bronnen van vitamine B12 moeten toevoegen aan je dieet.

Advies nodig over vitamine B12?

Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.

Vraag gratis advies aan!
Avatar

Merel

Orthomoleculair Therapeut



Vitamine B12 vegan bronnen

Betekent dit dat er helemaal geen voeding met vitamine B12 voor vegans is? Gelukkig niet! Tegenwoordig worden steeds meer kant-en-klare vegan producten, zoals vleesvervangers en sojadrank, verrijkt met vitamine B12. Ook zijn er voldoende vegan vitamine B12 supplementen beschikbaar. Vegan vitamine B12 wordt gemaakt in laboratoria met behulp van bacteriën. Let wel op met supplementen in capsules omdat deze ook van dierlijke oorsprong kunnen zijn.

Vitamine B12 in voeding of toch een supplement?

Vlees, vis, zuivel en eieren zijn voorbeelden van voeding met vitamine B12. Helaas zit er geen vitamine B12 in groenten en fruit en blijkt de variant in algen onbruikbaar voor de mens. Maar dit is geen reden tot paniek voor de vegans onder ons! Steeds meer vegan producten zijn verrijkt met vitamine B12. En anders kun je altijd kiezen voor een vegan vitamine B12 supplement. Zo ben je iedere dag verzekerd van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid! Heb je toch nog twijfels over je vitamine B12-waarden? Neem dan contact op met je huisarts voor een bloedtest.

Voordelen product
  • Hoge doseringen vitamine B12
  • Quatrefolic®, de best opneembare vorm van foliumzuur
  • B12 in beste vormen methyl- en adenosylcobalamine
  • Snelle opname door smelttablet
  • Combinatie met foliumzuur (Quatrelofic®) voor betere opname B12
B12 Combi 10.000 met folaat
60  smelttabletten (rond)
Vanaf€ 42,90
Bekijk product


Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over vitamine B12 of andere nutriënten? Onze orthomoleculaire therapeuten staan je graag te woord. Of doe de gratis vitamine B12 test en ontvang direct persoonlijk advies!

Referenties

 
  1. Lam, J. R., Schneider, J. L., Zhao, W., & Corley, D. A. (2013). Proton pump inhibitor and histamine 2 receptor antagonist use and vitamin B12 deficiency. JAMA, 310(22), 2435–2442.
  2. Watanabe F. (2007). Vitamin B12 sources and bioavailability. Experimental biology and medicine (Maywood, N.J.), 232(10), 1266–1274.
 


*Op basis van goedgekeurde gezondheidsclaims voor vitamine B12

  • is van belang voor de vorming van rode bloedcellen*
  • draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels*
  • activeert je natuurlijke energie in het lichaam*
  • helpt energie vrij te maken uit de voeding*
  • ondersteunt homocysteïnemetabolisme* 
  • draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem*
  • is goed voor de gemoedstoestand, leerprestatie, concentratievermogen en het geheugen*
  • draagt bij aan de geestelijke veerkracht en een heldere geest*
  • draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid*
  • speelt een belangrijke rol in het functioneren van zenuwen*

menu
Sluiten
Avatar
Kom je er niet uit?

Vraag gratis advies op maat aan van onze orthomoleculair therapeuten of doe de vitaminetest!

Vraag gratis advies aan!
Doe de vitaminetest