Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Waar is vitamine C goed voor?

Janneke Lindhout

Janneke

R&D Officer 9 aug. 2022Bijgewerkt: 31 aug. 20226 min. leestijd

Ten tijde van de koude herfst- en wintermaanden weten we maar al te goed de vitamine C-rijke voeding te vinden. Maar het nutriënt vervult nog veel meer taken, elke dag van het jaar! Waar is vitamine C goed voor? Je leest het hier.

Lees verder onder de afbeelding

Waar is vitamine C goed voor?

Onderwerpen in dit artikel

  • Wat doet vitamine C & waar is het goed voor?
  • Vitamine C & de huid
  • Waar is vitamine C goed voor?
  • Lijst: Waar is een vitamine C supplement goed voor?
  • Tot slot

Vitamine C: wat is het?

Vitamine C, ook bekend onder de naam ascorbinezuur, is misschien wel de bekendste vitaminesoort. Het nutriënt is wateroplosbaar wat betekent dat je het terugvindt in het vocht van voedingsmiddelen. Denk aan het sap van een kiwi of sinaasappel.

Het wateroplosbare karakter van vitamine C betekent ook dat we het nutriënt niet opslaan in ons lichaam. Het is dus niet zo dat wanneer je een grote voorraad eet, je de rest van de week gebakken zit zoals met vetoplosbare vitamines. Van die laatste is vitamine D een goed voorbeeld. Hier slaan we namelijk wel een voorraad van op. Krijg je nu in één keer veel vitamine C binnen, dan plas je het overschot gewoon weer uit. Vrees je dat jouw vitamine C-niveau laag is? Bekijk dan ons blog Vitamine C tekort: symptomen herkennen.

Het is daarom belangrijk om elke dag voldoende binnen te krijgen. Benieuwd hoeveel dat precies is? Dit lees je in onze eerder verschenen blog Hoeveel vitamine C moet je per dag innemen?

Wat doet vitamine C & waar is het goed voor?

Vitamine C wordt opgenomen in je dunne darm waarna je concentraties na ongeveer 120 tot 180 uur een piek bereiken. Na de opname kan het door het wateroplosbare karakter via het bloed worden verdeeld naar onder andere weefsels, lever, hersenen en skeletspieren. De mate van de opneembaarheid is afhankelijk van verschillende factoren, denk aan de opname in je darmen en weefsels en hoe het gesteld is met het transport van lichaamsvloeistoffen. Daarnaast zijn ook je lichaamssamenstelling, genetica, leefstijlkeuzes en mate van fysieke activiteit bepalend voor je behoefte aan vitamine C.1 

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Naast het ondersteunen van ons immuunsysteem, heeft vitamine C een antioxidatieve werking.* Dat houdt in dat het beschermt tegen schade aan gezonde lichaamscellen door oxidatieve stress. Dit betekent dat er in verhouding meer vrije radicalen in het lichaam zijn dan antioxidanten. Vrije radicalen zijn reactieve moleculen die in principe overal voorkomen, zoals in onze voeding en in de lucht die we inademen door uitlaatgassen. Ook ontstaan ze door UV-straling, stress en intensief sporten.2,3,4

Kortom, het is moeilijk om aan vrije radicalen te ontsnappen. Wel kunnen we ons lichaam ondersteunen bij het handhaven van die gezonde balans, hoewel onze huidige maatschappij het er niet makkelijker op maakt. Vandaag de dag is die celbeschermende eigenschap van vitamine C dus des te belangrijker.*

Vitamine C & de huid

Je kunt smeren met crèmes wat je wilt, maar de belangrijkste verzorging van de huid komt toch echt van binnenuit. En dat is precies wat vitamine C doet.* Natuurlijk vanwege haar antioxidatieve werking en de bescherming tegen oxidatieve stress door UV-straling.* Naarmate je veroudert neemt de natuurlijke productie van collageen af, het eiwit dat onder andere stevigheid geeft aan je huid.5

Benieuwd hoe je de natuurlijke collageenproductie te lijf kan gaan middels suppletie? Dit lees je in ons eerder verschenen blog Hoe herken ik het beste collageen poeder supplement?

Vitamine C is van belang voor de vorming van collageen dat helpt om de conditie van je huid te ondersteunen.* Uiteraard zijn er meer factoren die meespelen, zoals een stukje genetica en je leefstijlkeuzes. Maar een gebrek aan voeding die de huid van binnenuit ondersteunt valt daar niet onder. Waar vitamine C al niet goed voor is! Kijk ook eens op onze gezondheiddoelenpagina Huid voor meer tips.

Lees meer over wat vitamine C voor de huid doet in ons blog Wat doet vitamine C voor de huid?



Waar is vitamine C goed voor?

Naast de eerder genoemde voordelen, is vitamine C goed voor nog veel meer!* Vitamine C:

  • is van belang voor een goede conditie van de bloedvaten;*
  • draagt bij aan de instandhouding van sterke botten;*
  • is belangrijk voor het kraakbeen;*
  • ondersteunt je energieniveau;*
  • bevordert de opname van ijzer uit voeding;*
  • geeft extra weerstand bij lichamelijke inspanning;*
  • helpt de tanden sterk te houden;*
  • draagt bij aan de geestelijke veerkracht;*
  • is goed voor de leerprestaties, het concentratievermogen en het geheugen;*
  • helpt de activiteit van vitamine E (ook een antioxidant) in stand te houden;*
  • draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid;*
  • is van belang voor het zenuwstelsel.*

Waar is een vitamine C supplement goed voor?

De belangrijkste bronnen van vitamine C zijn fruit en groenten. Maar wat als je dit niet graag eet, het niet goed verdraagt, het eten ervan door je drukke bestaan er nog wel eens bij in schiet, of als je een verhoogde behoefte hebt? Gezien de enorme lijst aan voordelen van onze weerstandsfavoriet is het doodzonde wanneer je hier niet van profiteert. Dat is waar een vitamine C supplement goed voor is. Zo weet je zeker dat je optimale niveaus én je gezondheid ondersteunt.

In ons assortiment vind je meerdere hoogwaardige vitamine C supplementen met allen een eigen unieke toepassing. In een eerder blog lees je welk vitamine C supplement je wanneer inzet. De meest complete formule binnen deze categorie is Gebufferde Vitamine C, ons meest effectieve immuniteit-ondersteunde supplement. Waarom dit het beste weerstandssupplement is lees je in ons blog Hoe herken ik het beste vitamine C supplement?

Voordelen product
  • Vitamine C als goed opneembaar calcium/magnesium ascorbaat
  • Effectieve immuniteit-ondersteunende formule*
  • Hoge dosering van 711 mg vitamine C per capsule
Gebufferde Vitamine C
Gebufferde Vitamine C 100  vegan capsules

Tot slot

Vitamine C is het nutriënt bij uitstek waar onze immuniteit baat bij heeft.* Het essentiële karakter maakt dat we op voeding zijn aangewezen om er voldoende van binnen te krijgen. Lukt dit niet dan biedt een supplement de perfecte uitkomst. Wil je weten of een supplement met vitamine C goed is voor jou, of heb je een andere vraag? Onze orthomoleculaire specialisten staan voor je klaar voor gratis advies op maat.

Advies over vitamine C?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

*Goedgekeurde gezondheidsclaims:

  • Vitamine C heeft een antioxidatieve werking.
  • Vitamine C ondersteunt het immuunsysteem.
  • Vitamine C is van belang voor de vorming van collageen dat helpt om de conditie van je huid te ondersteunen.
  • Vitamine C is van belang voor een goede conditie van de bloedvaten.
  • Vitamine C draagt bij aan de instandhouding van sterke botten.
  • Vitamine C is belangrijk voor het kraakbeen.
  • Vitamine C ondersteunt je energieniveau.
  • Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit voeding.
  • Vitamine C geeft extra weerstand bij lichamelijke inspanning.
  • Vitamine C helpt de tanden sterk te houden.
  • Vitamine C draagt bij aan de geestelijke veerkracht.
  • Vitamine C is goed voor de leerprestaties, het concentratievermogen en het geheugen.
  • Vitamine C helpt de activiteit van vitamine E (ook een antioxidant) in stand te houden.
  • Vitamine C draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid.
  • Vitamine C is van belang voor het zenuwstelsel.
  • Vitamine E heeft een antioxidatieve werking.
Referenties
  1. Padayatty, S.J., Levine, M. (2016). Vitamine C: […]. […], Volume 22, Issue 6. 463– 493.
  2. Pizzino, G., Irrera, N., Cucinotta, M., Pallio, G., Mannino, F., Arcoraci, V., Squadrito, F., Altavilla, D., & Bitto, A. (2017). […] . […] medicine and cellular […].
  3. Pingitore, A., Lima, G. P., Mastorci, F., Quinones, A., Iervasi, G., & Vassalle, C. (2015). Exercise and […]. Nutrition, 31, (7-8), 916–922.
  4. Schiavone, S., Jaquet, V., Trabace, L., & Krause, K. H. (2013). […]. Antioxidants & redox signaling, 18(12), 1475–1490.
  5. Varani, J., Dame, M. K., Rittie, L., Fligiel, S. E., Kang, S., Fisher, G. J., & Voorhees, J. J. (2006). Decreased collagen production in chronologically aged skin: roles of age-dependent alteration in fibroblast function and defective mechanical stimulation. The American Journal of Pathology, 168(6), 1861–1868.