Vitakruid
Gratis verzending boven €40
Klanten beoordelen ons met een 9.3
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Je immuunsysteem versterken: 6 leefstijl tips!

Chantal van Brandenburg – Naus

Chantal

Orthomoleculair Epigenetisch Therapeut 14 feb. 2022Bijgewerkt: 14 apr. 20225 min. leestijd

Het is actueler dan ooit; het belang van een goed werkend immuunsysteem. Gelukkig kun jij met deze 6 leefstijltips vandaag nog aan de slag om jouw immuunsysteem sterker te maken.

Lees verder onder de afbeelding

Je immuunsysteem versterken: 6 leefstijl tips!

Onderwerpen in dit artikel

  • Immuniteit betekenis
  • Immuunsysteem verbeteren: 6 tips!
  • Een overactief immuunsysteem; wel of niet gezond?
  • Tot slot

Naast het eten van de broodnodige vitamines en mineralen, zijn er ook andere manieren om je immuunsysteem te ondersteunen. Met een optimaal weerstandsleger zorg je voor een natuurlijk afweer tegen indringers van buitenaf. Kan jouw immuunsysteem wel wat versterking gebruiken? Lees onze 6 tips en start vandaag nog.  

Immuniteit betekenis

Het immuunsysteem is een ingenieus en ontzettend complex systeem dat als doel heeft om jouw lichaam gezond te houden. Door lichaamsvreemde stoffen te herkennen en uit te schakelen beschermt het je lichaam. Een zwak immuunsysteem kan niet voorkomen dat er indringers schade aan het lichaam toebrengen. Reden genoeg om je immuniteit en zijn betekenis binnen je gezondheid op je prioriteitenlijst te zetten. Lees verder en ontdek hoe jij elke dag bij kan dragen aan een gezond immuunsysteem

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Immuunsysteem verbeteren: 6 tips!

Je immuunsysteem boosten? Dat klinkt aantrekkelijk. Maar je immuunsysteem verbeteren doe je in kleine stapjes. Alleen als je er elke dag wat aandacht aan besteedt, ben je steeds beter bestand tegen ongewenste indringers. Met de volgende 6 tips is dat zelfs een fluitje van een cent. 

  1. Zorg voor een goede slaapkwaliteit 
    In de snelle en drukke maatschappij waarin we leven zien we een goede nachtrust van minimaal zeven (liefst acht) uur al snel als luxe. En dat terwijl we onze slaap juist nodig hebben om uit te rusten en te herstellen. Tips: vermijd kunstmatig en blauwlicht van beeldschermen minimaal een uur voor het slapen gaan en drink geen koffie meer na 15.00. In ons artikel Altijd moe? Probeer deze tips voor meer energie en slaapkwaliteit.

  2. Beweeg voldoende 
    Gemiddeld genomen bewegen Nederlanders te weinig. Zeker nu het thuiswerken zo breed opgepakt is, zitten we echt te veel. En dat terwijl onze gezondheid echt baat heeft bij regelmatig bewegen. Wissel wandelingen en yoga af een training waarbij de spieren uitgedaagd worden. 

  3. Krijg genoeg zonlicht door regelmatig buiten te zijn
    Ondanks dat we in Nederland wonen en de zon zich bij lange na niet altijd laat zien, is iedere dag natuurlijk daglicht krijgen heel belangrijk. Onder andere ons circadiaans ritme is daarvan (deels) afhankelijk. Daarbij zorgt twintig minuten in de natuur doorbrengen al voor een afname van cortisol (stresshormoon)! Win-win dus. 

  4. Zorg voor voldoende ontspanning 
    Stress is een grote uitdaging in onze maatschappij waardoor bewust ontspanning opzoeken ook heel belangrijk is. Denk aan regelmatig in de natuur zijn, saunabezoek, yoga beoefenen, een boek lezen of gewoon af en toe een dag lekker niksen. 

  5. Bewaak je gemoedstoestand en zorg voor een gezonde mindset
    Onze gemoedstoestand en mindset kunnen een bijzonder krachtig effect hebben op onze algehele gezondheid. Wanneer het in de bovenkamer niet helemaal in balans is, heeft dat vaak direct weerslag op ons lichaam. Daarbij komt een groot deel van onze gemoedstoestand vanuit onze darmen, die op hun beurt ook een grote rol spelen bij ons immuunsysteem.  

  6. Zoek de kou wat vaker op  
    Of dit nu koud afdouchen is of koud dompelen in natuurwater, koudetraining heeft aangetoonde voordelen voor onze gezondheid. Belangrijk is wel dat je je lichaam hierin traint, dus niet vanuit het niets in een ijsbad gaan zitten! Eerder behandelden we dit onderwerp in het artikel Verbeter je immuunsysteem met de Wim Hof methode.

Je immuunsysteem versterken: 6 leefstijl tips!

Een overactief immuunsysteem; wel of niet gezond?

Natuurlijk willen we allemaal een actief systeem. Maar een overactief immuunsysteem is juist wat niet willen. Het betekent dat je weerstand aangetast is en zich tegen lichaamseigen cellen keert. De aanval richt zich dus niet op indringers, maar op het eigen lichaam. Dit kan veel schade aanrichten aan bijvoorbeeld de auto-immuniteit. 

Tot slot

Het immuunsysteem is een complex systeem dat ons helpt om te overleven. Wanneer het niet optimaal werkt, hebben allerlei indringers meer kans om ons ziek te maken. Een sterk immuunsysteem is daarom een belangrijke voorwaarde voor een goede gezondheid. Gelukkig kun je jouw immuunsysteem elke dag een beetje sterker maken. Ga lekker buiten bewegen, zorg voor voldoende ontspanning, train je mindset en vergeet je slaapkwaliteit niet. En tot slot; zoek de kou eens wat vaker op. Zo zorg jij ervoor dat jouw immuunsysteem in topconditie blijft.

Advies nodig over je immuunsysteem?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut