Vraag gratis advies aan
Doe de Vitaminetest

De top 5 voedingsmiddelen voor urinewegen en nierfunctie

Ans Bosman

Ans

Productadviseur 9 mrt. 2023Bijgewerkt: 20 feb. 20246 min. leestijd

Je nieren zijn bijzondere organen die dag in dag uit enorm hard werken om jou gezond te houden. Het enige wat ze daarvoor terugvragen is dat je genoeg drinkt, gezond eet en dagelijks beweegt. Hier lees je welke voedingsmiddelen jouw urinewegen gezond te houden en de nierfunctie te verbeteren.

Lees verder onder de afbeelding

De top 5 voedingsmiddelen voor urinewegen en nierfunctie

Onderwerpen in dit artikel

  • De reinigende werking van de nieren en urinewegen
  • Voeding voor urinestelsel en nierfunctie
  • Tot slot

De reinigende werking van de nieren en urinewegen

De nieren zijn vuistgrote organen die een belangrijk onderdeel zijn van het urinestelsel. Ze vervullen verschillende functies, waarvan de belangrijkste is het wegfilteren van afvalstoffen, overtollig water en andere onzuiverheden uit het bloed. Deze afvalproducten worden opgeslagen in je blaas als urine waardoor je het uit kunt plassen.1,2

Het handhaven van de gezondheid van de nieren is belangrijk voor je algehele gezondheid en welzijn. Door je nieren gezond te houden, filtert en verdrijft je lichaam afvalstoffen goed en efficiënt en behoud je de algehele balans in je lichaam.

In ons eerder geschreven blog Urinewegen: hoe werken ze samen met blaas en nieren? lees je meer over wat ons urinestelsel precies is en doet.

Een actieve levensstijl en een volwaardig, gezond dieet helpt bij het voorkomen van problemen met de urinewegen of nierfunctie. In dit artikel bespreken we vijf verschillende nutriënten en voedingsmiddelen die hierbij kunnen helpen.

Voeding voor urinestelsel en nierfunctie

Voedingsmiddelen die de gezondheid van de urinewegen en nierfunctie verbeteren, hebben meestal een hoog watergehalte, zijn meer alkalisch dan zuur en bevatten veel antioxidanten. Een gezond dieet rijk aan groenten en fruit voorziet jouw urinestelsel dan ook van voedingsstoffen die het nodig heeft om efficiënt te functioneren. Toch zijn er altijd bepaalde voedingsmiddelen die net even wat meer doen voor – in dit geval – de gezondheid van jouw urinewegen. We bespreken de belangrijkste hieronder.

1. Bessen

Bessen zijn smaakvolle krachtpatsertjes. Bessen zoals cranberry’s (veenbessen), blauwe bessen en zwarte bessen zitten boordevol antioxidantenzoals flavonoïden, een groep antioxidanten die bekend staan om hun gezondheidsbevorderende eigenschappen.3,4 Zo helpen ze bijvoorbeeld bij het wegvangen van vrije radicalen in ons lichaam waardoor ze onze cellen en weefsels te beschermen.

Cranberry’s worden het vaakst in verband gebracht met de gezondheid van de urinewegen. De veenbes is rijk aan de antioxidanten proanthocyanidinen en aan natuurlijke suikers die bepaalde stoffen in de blaas binden.5,6 Hierdoor kan het drinken van een glas cranberrysap helpen bij het schoonhouden van de blaas en urinewegen.

2. Water en kruidenthee

Genoeg drinken is natuurlijk belangrijk voor iedereen. Maar wanneer je gevoelig bent voor ongemak in het urinestelsel of nieren, dan is genoeg drinken misschien nog wel belangrijker. Om het water meer helende eigenschappen mee te geven kun je thee maken met vochtafdrijvende kruiden.7 Ze stimuleren de doorloop van urine, helpen bij de afvoer van afvalstoffen en houden daarmee het urinestelsel schoon. Een aantal voorbeelden zijn:

  • brandnetel;
  • peterselie;
  • paardenbloem;
  • heermoes;
  • guldenroede;
  • venkel;
  • rozemarijn;
  • kamille;
  • en munt.

3. Groene thee

Ook groene thee helpt bij het schoonspoelen van de urinewegen.8,9 Dit komt voornamelijk door de rijke hoeveelheid polyfenolen die in groene thee zit. Deze verbindingen werken als antioxidanten en helpen bij het verwijderen van afvalstoffen via de nieren, urinewegen en blaas.

4. Knoflook

Knoflook is een populaire smaakmaker dat door de geschiedenis heen ook veel is ingezet vanwege de heilzame effecten.10 Dit komt met name doordat knoflook de zwavelhoudende verbinding allicine bevat, de stof die verantwoordelijk is voor de geur en smaak van knoflook. Allicine werkt als een krachtige antioxidant en helpt daarmee bij het schoonhouden van het urinestelsel.

Tip: om zo veel mogelijk profijt te hebben eet je de knoflook rauw. Het grootste deel allicine gaat namelijk verloren bij verhitting. Om zo veel mogelijk allicine vrij te maken snijd of plet je de knoflooktenen en laat je ze minimaal 15 minuten met rust. Geen fan van rauwe knoflook? Maak dan een mengsel van rauwe knoflook en honing.

Hiervoor heb je nodig:

  • 1 pot (+- 450g) lokale, rauwe honing
  • 10 tot 15 biologische knoflooktenen (1 tot 2 knoflookbollen)
  • 1 glazen pot met deksel (+- 500 ml)

Zo maak je het:

  • Plet of snijd de knoflooktenen en laat ze minimaal 15 minuten liggen
  • Doe de knoflook in de schone glazen pot en giet de honing er overheen
  • Draai de deksel dicht en laat de pot een week op een donkere plek staan
  • Na een week ben jij een bijzonder geneeskrachtige siroop rijker!

Zo neem je het in:

  • Neem dagelijks een eetlepel rauw, of verdund in lauwwarm water, op een lege maag in
  • Doe dit zeven dagen achterelkaar en zie wat het voor je doet
  • Bewaar het mengsel op kamertemperatuur om te voorkomen dat het gaat kristalliseren

5. Bloemkool, paprika, kool en rucola

Deze groenten zitten bomvol nutriënten die goed voor je zijn en bevatten daarnaast weinig van de mineralen natrium, kalium en fosfor. Een teveel van deze elektrolyten moet door de nieren via de urinewegen worden afgevoerd.

  • Bloemkool: bron van vitamine C, vitamine K en foliumzuur.
  • Paprika: rijk aan vitamine C en vitamine A.
  • Kool: veel vitamine K, vitamine C en verschillende B-vitamines.
  • Rucola: ruime hoeveelheid vitamine K, calcium en mangaan.

Tot slot

Het belangrijkste voor gezonde urinewegen en nierfunctie is toch wel genoeg water drinken, voedzaam eten en voldoende lichaamsbeweging. Bovenstaande voedingsmiddelen kunnen jou daarnaast een handje helpen wanneer je jouw urinestelsel wat extra ondersteuning wil bieden. Ervaar je aanhoudend ongemak met betrekking tot je urinewegen of nieren? Zoek dan altijd je huisarts of een (orthomoleculair) therapeut op. Persoonlijk advies inwinnen? Vraag dan gratis advies op maat aan.

Advies nodig over de urinewegen en nieren?
Onze productadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Britt

Britt

Productadviseur

Referenties
  1. NIH. (2018). Your Kidneys & How They Work.
  2. Marieb, E. N., & Hoehn, K. (2006). Urinary system. Essentials of Human Anatomy and Physiology, 501-526.
  3. Panche, A. N., Diwan, A. D., & Chandra, S. R. (2016). Flavonoids: an overview. Journal of Nutritional Science, 5, e47.
  4. Zhao, S., Liu, H., & Gu, L. (2020). American cranberries and health benefits–an evolving story of 25 years. Journal of the Science of Food and Agriculture, 100(14), 5111-5116.
  5. Howell, A. B. (2002). Cranberry proanthocyanidins and the maintenance of urinary tract health. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 42(S3), 273-278.
  6. Domenici, L., Monti, M., Bracchi, C., Giorgini, M., Colagiovanni, V., Muzii, L., & Benedetti Panici, P. (2016). […]: […]. A pilot study. European Review for Medical and Pharmacological Sciences, 20(13), 2920-2925.
  7. Wright, C. I., Van-Buren, L., Kroner, C. I., & Koning, M. M. G. (2007). Herbal medicines as diuretics: a review of the scientific evidence. Journal of Ethnopharmacology, 114(1), 1-31.
  8. Reygaert, W., & Jusufi, I. (2013). Green tea […]. Frontiers in Microbiology, 4, 162.
  9. Noormandi, A., & Dabaghzadeh, F. (2015). Effects of green tea […]. Journal of Traditional and Complementary Medicine, 5(1), 15-20.
  10. Bayan, L., Koulivand, P. H., & Gorji, A. (2014). Garlic: a review of potential therapeutic effects. Avicenna Journal of Phytomedicine, 4(1), 1.