Vitakruid
Vitakruid
sluiten
Vraag gratis advies aan
Doe de vitaminetest

Kan ik van lactoferrine bijwerkingen krijgen?

Jeanne Viet

Jeanne

R&D Officer 4 okt. 2022Bijgewerkt: 12 okt. 20226 min. leestijd

Lactoferrine is een lichaamseigen eiwit dat we binnenkrijgen uit borstvoeding na de geboorte. In mindere mate kunnen we het ook uit koemelk halen. Maar hoe zit dat met de veiligheid van supplementen die lactoferrine in hogere doseringen bevatten? Lees hier of lactoferrine bijwerkingen kan geven!

Zoek je een lactoferrine supplement? Lees dan ons blog Lactoferrine kopen? 4 punten waar je op moet letten.

Lees verder onder de afbeelding

Kan ik van lactoferrine bijwerkingen krijgen?

Onderwerpen in dit artikel

  • Lactoferrine in het kort
  • Hoe werkt het?
  • Kan ik van lactoferrine bijwerkingen krijgen?
  • Lactoferrine bijwerkingen: wat nu?
  • Veiligheid en interacties
  • Tot slot: goed verdragen bij normaal gebruik

Lactoferrine in het kort 

Lactoferrine is een lichaamseigen eiwit dat we voor het eerst via de borstvoeding binnenkrijgen. Vooral de eerste melk, colostrum of biest, bevat veel van deze stof. Ook in koemelk (vandaar ‘lacto’) vinden we dit eiwit terug, echter in veel mindere mate.1 Verder treffen we het aan in onder andere speeksel, tranen, gal en de slijmvliezen zoals de neusholten, luchtwegen en het maagdarmkanaal.

Het eiwit is onderdeel van het immuunsysteem. Het zorgt voor de ontmanteling van ongewenste indringers wanneer deze ons lichaam betreden, dit gebeurt vooral op vochtige plekken zoals mondholte, neus en ogen. De belangrijkste taak van lactoferrine is het binden van ijzer en het vervoeren van dit sporenelement naar verschillende locaties in het lichaam.

Hoe werkt het? 

Lactoferrine beschikt over het vermogen om zich aan ijzer te binden (vandaar ‘ferrine’) en dit door het lichaam te transporteren.2 Dit ijzerbindende vermogen is kenmerkend voor de werking van het nutriënt. Het ontneemt de tegenstanders van onze afweer namelijk hun voornaamste voedingsbron (ijzer). Hierdoor kunnen ze zich niet vermenigvuldigen.  

Hoewel het lichaam ook deels zelf dit eiwit aanmaakt, krijgen we nooit meer zoveel lactoferrine binnen als direct na onze geboorte. Daarnaast voegt onze huidige maatschappij weinig goeds toe aan onze lactoferrinevoorraad. Externe factoren als onrust en je voedingspatroon kunnen deze namelijk aanzienlijk verlagen.3
 

Normaal gesproken krijgen we met de geboorte de meeste lactoferrine binnen via de borstvoeding. Zo bevat moedermelk tot wel 15% lactoferrine. Koemelk moet het met aanzienlijke mindere verhoudingen doen, namelijk 100 tot 200 milligram per liter. Al langere tijd zien we lactoferrine terug als ingrediënt in onder andere mondwater en tandpasta’s. Geen gekke gedachten gezien het eiwit zich ook in ons speeksel bevindt en speeksel erg belangrijk is voor de mondgezondheid.4

Daarnaast kiezen mensen vaker voor een lactoferrine supplement dat vooral bij lagere voorraden uitkomst biedt. In capsulevorm blijft de stof beschermd tegen de maagsappen zodat het in z’n geheel de darmen bereikt.

Denk je dat jij gezond genoeg eet en leeft?

Check het via onze vitaminetest en kijk of jij extra vitaminen of mineralen moet nemen.

Doe de Vitaminetest

Kan ik van lactoferrine bijwerkingen krijgen?

Een belangrijke vraag wanneer je een supplement overweegt! Lactoferrine is nog vrij ‘nieuw’ en de hoeveelheid literatuur is pas de laatste jaren flink toegenomen. Vaak gaan er namelijk vele decennia overheen voor we alles weten over een nutriënt. 

Bij orale inname weten we op dit moment dat lactoferrine bijwerkingen kan geven bij een te hoge inname, afwijkend van de aanbevolen dosering. Bij een inname hoger dan 7,2 gram per dag werd een verhoogd risico op bijwerkingen waargenomen, namelijk:

  • verandering van eetlust;
  • afwijkende stoelgang;
  • misselijkheid;
  • huidirritatie.5

Zolang je de aanbevolen dosering hanteert, hoef je geen bijwerkingen van lactoferrine te verwachten. De stof, die we ook zelf aanmaken in ons lichaam, wordt over het algemeen goed getolereerd.

Lactoferrine bijwerkingen: wat nu?

Vermoed je toch van lactoferrine bijwerkingen te ervaren? Controleer dan eerst of je de juiste dosering hanteert. 

Heb je vragen over lactoferrine?

Zoek een Vitakruid therapeut bij jou in de buurt.

Of vraag vrijblijvend online advies aan

Aangezien lactoferrine gewonnen wordt uit koemelk kun je het helaas niet gebruiken bij een koemelkallergie. Verdraag je geen lactose, dan hangt het natuurlijk af van de ernst van de intolerantie of je wel of geen lactoferrine verdraagt. In dat geval kunnen de lactoferrine bijwerkingen dus ook ontstaan door een lactose intolerantie.

Hierover lees je meer in ons blog Lactose intolerantie: wat is het en wat kun je doen?

Veiligheid en interacties

Het gebruik van lactoferrine uit koemelk is veilig in gebruik met een gebruiksduur van in ieder geval een jaar. Dit laten klinische onderzoeksresultaten zien die op dit moment beschikbaar zijn. Lactoferrine kan ook gewonnen worden uit rijst, daarvan is op dit moment bekend dat het tot 14 dagen veilig gebruikt kan worden.5 Lactoferrine supplementen bevatten echter over het algemeen de koemelk variant.
 

Over eventuele interacties tussen lactoferrine en medicijnen is momenteel geen informatie beschikbaar. Heb je hier twijfels over? Of stel je vraag aan een van onze gespecialiseerde therapeuten of controleer je medicijngebruik

Wanneer gebruik je lactoferrine niet?

  • Bij een koemelkallergie
  • Voorzichtigheid is geboden bij een lactose-intolerantie

Tot slot: goed verdragen bij normaal gebruik 

Bij normaal gebruik – volgens de aanbevolen dosering van je supplement – geeft lactoferrine in principe geen bijwerkingen. Lactoferrine supplementen uit koemelk gebruik je veilig tot in ieder geval een jaar. Heb je een koemelkallergie dan kan je het helaas niet gebruiken. Eventuele buikongemakken kunnen veroorzaakt worden door een lactose-intolerantie, wees hier dus op alert wanneer je bijwerkingen van lactoferrine vermoedt.

Advies nodig over lactoferrine?
Onze orthomoleculair therapeuten beantwoorden graag al jouw vragen en geven gratis advies op maat.
Vraag gratis advies aan
Avatar

Iris

Orthomoleculair Therapeut

Referenties
  1. Baker, E. N., & Baker, H. M. (2005). Lactoferrin. Cellular and Molecular Life Sciences, 62(22), 2531-2539.
  2. Ward, P. P., Paz, E. U. G. E. N. E., & Conneely, O. M. (2005). Lactoferrin. Cellular and Molecular Life Sciences, 62(22), 2540-2548.
  3. Singh, K. (2016). Nutrient [...]. Journal of Nutrition & Food Sciences, 6(4), 528. 13
  4. Tiwari M. (2011). Science behind human saliva. Journal of Natural Science, Biology, and Medicine, 2(1), 53–58.
  5. WebMD. (2022). Lactoferrin – Uses, Side Effects, and More.